دکتر سید محمد امین امامی

ملات ساروج انقلابی بزرگ در مرمت آثار باستانی

اصفهان، شهر تاریخی که از دیرباز مقصد گردشگران بوده و در گوشه و کنار خود آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده است و امروزه حفاظت از این ابنیه تاریخی یک وظیفه ملی و بین المللی است که بر عهده فعالان این عرصه گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده از اصفهان/ به مناسبت هفته پژوهش مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان میزبان تیم پژوهشی ” تولید و اختراع ملات نانو ساروج با ویژگی های خود تمیزشوندگی و تصفیه آلودگی های محیط زیست ” بود که در ادامه خلاصه طرح این پژوهشگران کشور برای استفاده فعالان این عرصه ارائه می گردد اعضای این تیم پژوهشی دکتر سید محمد امین امامی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان،دکتر مهدی نصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیر تیم پژوهش آقای مصطفی شکور هستند که به گفته خود انقلابی تازه با استفاده از میراث نیاکان ما در زمینه مرمت آثار باستانی آفریدند.

ملات ساروج انقلابی بزرگ در مرمت آثار باستانی
 

ملات ساروج: صنعت و تکنیکی برای تمام دوران

ملات ساروج در سازه سنتی ایرانیان کاربرد فروان داشته،و از جمله مواردکاربرد آن را می توان استفاده درپی‌ها،پل‌ها،سدها،حمام هاو به طور کلی در قسمت‌هایی که با بارگذاری وسازه‌های آبی روبرو بودیم، اشار نمود.قدمت دیرینه این ملات و مقاومتی که تا به امروز موجب پایداری بسیاری از بناهای تاریخی شده، ما را به این نکته وامی‌دارد که این ملات به عنوان یکی از اصیل ترین ملات های ایرانی مجددا احیا گردد تا بتواند جایگاه گذشته خود را چه در کارهای ساختمانی و چه در کارهای مرمتی باز یابد.از طرفی ساروج که از ابداعات ایرانیان می باشد دارای مقاومت بالا بوده، که امروزه به دلایلی تولید و استفاده از آن رها گردیده است.سخت بودن عمل آوری ساروج ، ترک خوردگی ناشی از کاهش حجم وهمچنین کاهش تولید خاکستر که حاوی سیلیس و کربن لازم در ترکیباتبه منظور بالا رفتن مقاومت نهایی ملات بوده را می توان از جمله عوامل فراموشی این ملات به شمار آورد. براین اساس این طرح سعی بر بهبود بخشیدن این نکات خواهد داشت. برای این منظور می‌توان با جایگزین نمودن نانو ذرات در ساروج فرآوری شده جایگزین مناسبی با کیفیت‌های بالاتر برای سیلیس و کربن موجود در خاکستر به وجود آورد و بتوان با بکارگیری نانو ذرات ضعف‌های موجود در ساروج را بهبود بخشیده و با اضافه نمودن ترکیبات جدید بتوان ویژگی های تازه ای را نیز به آن اضافه نمود.

با توجه به خصوصیات ملات ساروج موارد ذیل حائز اهمیت است.

 

در حال حاضر از بتن و ملات‌های سیمانی در کارهای ساختمانی و مرمتی به دلیل خاصیت زود عمل آوری و همچنین به علت داشتن خواص مکانیکی مناسب به وفور استفاده می‌گردد. لیکن ساخت این ملات با خصوصیات جدید می‌تواند جایگزین مناسبی برای ملات های بتنی و سیمانی در کارهای مرمتی و ساختمانی به عنوان ماده مشابهی از نظر خواص مکانیکی همتراز با بتن باشد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ساروج درمکان‌هایی که نیاز به بارگذاری بوده مورد استفاده قرار می گرفته و این به علت مقاومت ناشی از واکنش‌هایی است که بین آهک شکفته و خاکستر موجود در ترکیبات به وجود می آمده است.امروزه نبود تولید خاکستر که ناشی از تغییر شیوه زندگی است، منجر به حذف تولید ساروج از چرخه ساختمان سازی و مرمتی شده است.لذا این طرح به دنبال جایگزین نمودن ماده جدیدی که حاوی کربن و سیلیس لازم باشد را دنبال می کند.این ماده درفرض معرفی شده نانو سیلیس در نظر گرفته شده است. کاربرد نانو مواد در ملات موجب بالارفتن مقاومت ملات در برابر ترک خوردگی می شود که مکانیسم آن مشابه با عملکرد کاهگل است.

نانو اکسید تیتانیوم که سطوح حاوی دی اکسید تیتانیوم می‌تواند خاصیت خودتمیزشوندگی در اثر تابش نور خورشید داشته باشند و از آنجایی که این ملات بعد از عمل آوری می‌تواند به عنوان پوشش بیرونی نیز مورد استفاده قرار گیرد، از مزایای استفاده از این نانو می‌توان بهبود خواص مکانیکی،افزایش سختی بدون کاهش میزان شکل پذیری،مقاومت در برابر گرما و عوامل شیمیایی،کارپذیری مناسب، قابلیت بازیافت و مقاومت ان در برابر آتش را نام برد. علاوه بر تأثیری که بر تصفیه هوا دارد باعث تمیز نگاه داشتن سطوح،با هزینه کم و چهره‌ای زیبا برای شهر خواهد بود. همچنین استفاده از نانو سیلس سبب بهبود تراکم ذرات شده،استحکام ملات را افزایش داده و از نفوذ آب به درون ملات جلوگیری می‌کند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید