کد خبر: 204041
۰
۰
نسخه چاپی

همایش ملی نکوداشت «ابوالفضل زرویی نصرآباد» در یزد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری اقتصادآینده، همزمان با سالگرد درگذشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد همایش ملی نکوداشت این شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز برجسته کشور در یزد برگزار می‌شود.

تحلیل و بررسی وجوه شخصیت ادبی، پژوهشی و اجرایی این ادیب توانا و شناساندن هر چه بیشتر و علمی‌تر ابعاد شخصیتی و آثار وی از جمله اهداف این همایش عنوان شده است.

در این همایش، تازه‌ترین تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه وجوه ادبی و علمی آثار این چهره سرشناس و کم‌نظیر ادبیات و طنز معاصر ایران در قالب مقاله و سخنرانی ارائه می‌شود.

برگزاری شب شعر یاد استاد (ویژه برنامه محفل طنز قندشکن) با موضوع اخوانیه‌ای برای ابوالفضل زرویی نصرآباد، گفتگو درباره تجربه‌های طنز سرایی و طنزنویسی، برگزاری کارگاه آموزشی، کارگاه مبانی طنز مطبوعاتی، مبانی داستان کوتاه طنز و ارائه مقالات از برنامه‌های این مراسم است.

این همایش به همت دانشگاه یزد، دفتر طنز حوزه هنری کشور، حوزه هنری استان یزد و با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی استان برگزار می‌شود.

همایش ملی نکوداشت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور مسئولان، چهره‌های سرشناس طنز و ادبیات کشور، پژوهشگران، نویسندگان، شاعران، هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب از ششم تا هشتم آذرماه در دانشگاه یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآینده، ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات و طنز است که کیومرث صابری‌فومنی (گل آقا) و دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، او را در طنزنویسی عبید زاکانی و علامه دهخدای روزگار ما دانسته‌اند.

وی سال‌ها به عنوان شاعر و نویسنده‌ی طنزپرداز در نشریاتی چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، اقتصادآینده، کیهان ورزشی و ... قلم زده و نوشته‌هایش در نشریات با اسامی مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدُل شناخته می‌شود.

«تذکرة المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویای طنز)، «رفوزه‌ها» (مجموعه شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه مقالات طنزپژوهی)، «غلاغه به خونه‌ش نرسید» (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز)، «ماه به روایت آه» روایتی از زندگی و شخصیت حضرت ابوالفضل(ع)، «خاطرات سر پروفسور حسنعلی‌خان مستوفی»، «یک بغل کاکتوس»(۱۰۰ شعر طنز)، «اصل مطلب»(مجموعه شعر طنز)، «اندر حکایت شیرین بیمه» و «این مرد مشکوک» از جمله آثار اوست.

این طنزپرداز یزدی‌ ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷ در سن ۴۹ سالگی به دلیل عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی تهران دعوت حق را لبیک گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

همایش ملی نکوداشت «ابوالفضل زرویی نصرآباد» در یزد برگزار می‌شود

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید