کد خبر: 207750
۰
۰
نسخه چاپی

آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی نصب شد

آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی نصب شد

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی از نصب آخرین سکوی این طرح در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش  شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با اعلام این خبر گفت: سکوی اقماری ۱۳C، چهارمین و آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی است که عصرگاه شنبه (۱۷ اسفند ۹۸) همزمان با پایدار شدن شرایط جوی و با رعایت الزامات ایمنی توسط شناور نصاب HL۵۰۰۰ در موقعیت مخزنی این طرح نصب شد.

پیام معتمد وزن این ابرسازه دریایی را ۲۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: این سکو با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی پس از اتمام عملیات ساخت در یارد صنعتی شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا)، به همراه سکوی اصلی ۱۳A در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه با روش (Push Pull) بر روی شناور FLB۱۲۴ قرار گرفت و پس از انجام فعالیت‌های مهاربندی، به سوی مرز آبی ایران و قطر در آبهای خلیج فارس روانه شد. 

وی افزود: پس از نصب عرشه دریایی ۱۳A و قرار گرفتن شناور حامل سکوی ۱۳C در موقعیت C و با در نظر گرفتن شرایط پایدار آب و هوایی در دریا، کلیه فعالیت‌های مربوط به آماده‌سازی جکت و نصب کیسون انجام شد و نهایتا عرشه اقماری ۱۳C بر روی چهارپایه خود قرار گرفت.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه عملیات انتقال و نصب سازه‌های جانبی این سکو شامل مشعل و پل ارتباطی بین عرشه و مشعل به‌زودی توسط شناور Sea Pad آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات نصب متعلقات این سکو، فعالیت‌های اجرایی مربوط به اتصال و راه‌اندازی چاه‌ها، آخرین اقدامات پیش رو در جهت بهره‌برداری از سکوی ۱۳C خواهد بود.

معتمد با بیان اینکه فاز ۱۳ هم اکنون با برداشت روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز غنی از سکوهای ۱۳B و ۱۳D در مدار بهره برداری قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی این سکو و با احتساب تولیدات سکوی اصلی ۱۳A، روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش به تولیدات این فاز از میدان گازی پارس جنوبی افزوده خواهد شد، بدین ترتیب بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی، با در نظر گرفتن چهار سکوی دریایی و تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی به‌طور کامل به پایان خواهد رسید.

وی وضعیت پالایشگاه خشکی این طرح را برای تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در پالایشگاه این فاز هم‌‎اکنون تمام فرآورده‌های گازی شامل گاز متان، میعانات گازی، گاز مایع (LPG)، اتان و گوگرد تولید می‌شود که انتظار داریم با رسیدن به حداکثر ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل، میزان تولید این محصولات نیز مطابق توان واحدهای فراورشی به حداکثر برسد.

به گفته معتمد با توجه به آمادگی که در پالایشگاه خشکی برای فراورش گاز غنی با ظرفیت نهایی وجود دارد، تکمیل این طرح در بخش فراساحل به منزله پایان توسعه کامل این طرح گازی به شمار می‌رود.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید