کد خبر: 209177
۰
۰
نسخه چاپی

کرونا روی ریل بی توجهی شهروندان/ مردم مشغول خرید عید هستند

خبرگزاری اقتصادآینده-گروه استان‌ها: اوایل اسفند ماه سال جاری بود که پای مهمان ناخوانده ای به ایران و به دنبال آن به خراسان جنوبی باز شد. ویروسی که روز به روز با قدم گذاشتن در خانواده‌های مختلف، نشاط و امید را به یغما می‌برد.

امروز این مهمان خارجی بیش از ۱۰۰ نفر در خراسان جنوبی را گرفتار کرده و ۱۳ نفر از هم استانی‌ها را داغدار کرده است. مهمانی که کرونا نام دارد و با ورود به هر خانه، موجی از ترس و واهمه را هدیه می‌برد.

امروزه نمودار شیوع کرونا نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در سراسر کشور و حتی جهان سیر صعودی به خود گرفته و روند افزایشی را پیش می‌برد.

اگرچه گروه‌های مختلفی اعم از نیروهای آتش نشانی، مدافعان سلامت، گروه‌های جهادی، روحانیون و غیره برای مقابله با کرونا بسیج شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند رد پای این ویروس منحوس را پاک کنند چراکه مقابله با این میکروب نیازمند عزمی همگانی به ویژه همت مردم دارد.

شاید اندکی توجه از سوی مردم و طرح‌های ضربتی مسئولان بتواند این ویروس را از خراسان جنوبی و سطح کشوری متواری کند اما متأسفانه علی رغم هشدارهای مسئولان پیرامون رعایت نکات بهداشتی از سوی جامعه، همچنان خیابان‌ها و بازارهای مختلف در شهرستان‌های خراسان جنوبی شلوغ است و کوچک و بزرگ بی پروا در مشغول خرید و گشت و گذار هستند.

عمق مشکل جایی است که ایام عید بهانه‌ای برای سفرهای خویشاوندی شده و این امر روال مبتلایان به کرونا را افزایش داده است.

گزارش‌های میدانی اقتصادآینده از سطح بازار و خیابان‌ها حاکی از این است که شهروندان ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و بدون توجه به عواقب این بیماری، بدون دستکش و ماسک در بین مغازه‌ها قدم می‌زنند و سلامت دیگر افراد را هم به خطر می‌اندازند.

برخی شهروندان هم بدون هیچ توجهی به مسائل بهداشتی در جایگاه‌های سوخت اقدام به سوخت گیری می‌کنند و در مقابل هر پرسش پیرامون این غفلت کاری شأن تنها لبخند نثارت می‌کنند.

مسئولان رفت و آمد ها را محدود کنند

پرتقال‌ها یکی یکی داخل نایلون می‌اندازد. بعد از اندکی جست و جو بین میوه‌ها، اسکناسی ۱۰ هزار تومانی به کاسب می‌دهد. دست فرزند سه ساله‌اش را می‌گیرد و عرض خیابان جمهوری را به جلو می‌رود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآینده مبنی بر اینکه آیا در جریان خطرات کرونا هستید، می‌گوید: نمی‌توانیم دائماً در منزل حبس باشیم چراکه بچه‌ها عادت به در خانه ماندن ندارند.

لبخندی می‌زند و می‌افزاید: قبول دارم که کرونا ویروسی خطرناک است اما باید تمام مردم رعایت کنند و اینکه تنها ما در خانه بمانیم، مشکلی را حل نمی‌کند.

خودش را فاطمه بهلگردی معرفی می‌کند و می‌گوید: مگر بازار شهر بسته شود تا مردم در خانه بمانند در غیر این صورت رفت و آمد ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان هم مانند مردم در مبارزه با کرونا کوتاهی می‌کنند چراکه اندکی توجه از سوی متولیان در راستای محدود کردن رفت و آمد ها می‌تواند در توقف شیوع این ویروس تأثیرگذار باشد.

بهلگردی می‌گوید: به هر داروخانه‌ای که برای تهیه ماسک و دستکش مراجعه می‌کنم نمی‌توانم تهیه کنم بنابراین مجبورم با همین وضعیت بیرون بیایم.

مسئولان مانع ورود مسافران به استان شوند

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآینده می‌گوید: امروز بعد از چندین روز به خاطر تهیه داروی پسرم بیرون آمده‌ام.

وی که زهرا نام دارد به خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: باید برای آن افرادی که بی پروا و بدون توجه به مسائل بهداشتی در خیابان قدم می‌زنند تأسف خورد چراکه سلامت همگی را به خطر می‌اندازند.

وی با بیان اینکه اکثر مبتلایان به کرونا سابقه سفر به دیگر استان‌ها داشته‌اند، ادامه می‌دهد: اگر مسئولان مانع ورود مسافران شوند، می‌توان اندکی روند شیوع کرونا را کاهش داد.

این شهروند بیرجندی ادامه می‌دهد: علی رغم هشدار مسئولان پیرامون خطرهای حضور مردم در جامعه، مردم در خیابان‌ها پا می‌گذارند و سلامت دیگران را هم به خطر می‌اندازند.

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه من خود به شخصه ماندن در خانه را جدی می‌گیرم، می‌افزاید: مردم باید بدانند با بی توجهی به بهداشت نه تنها مشکلاتی برای خودشان پدید می‌آورند بلکه مدیون افرادی هستند که برای در امان ماندن و قطع زنجیره کرونا در خانه می‌مانند.

توجیه‌هایی غیر قابل تصور

داخل بازار جمهوری را پیش می‌روم. ازدحام جمعیت در برخی مغازه‌ها به اندازه‌ای بوده که نمی‌توان به راحتی عبور کرد. مغازه‌هایی مانند کفش فروشی و لباس فروشی بیشترین مشتری را دارد.

گویی اتفاقی رخ نداده و شهروندان روال عادی را می‌گذرانند. یکی به دنبال انتخاب کفش است و دیگری کیف‌ها را برانداز می‌کند. از گفته‌هایشان پیداست که خود را برای ایام عید آماده می‌کنند.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآینده می‌گوید: اگرچه کرونا ویروسی خطرناک است اما نباید روحیه مان را از دست بدهیم.

رضا غلامی در حالی که لبخندی بر لب دارد، می‌افزاید: اهل خانواده به ویژه خانم‌ها را نمی‌توان در منزل حبس کرد و مانع خرید عیدانه شأن شد.

وی با اشاره به دست‌های حفاظت نشده‌اش می‌گوید: این روزها همزمان با اوج کرونا، موج درخواست‌های مردمی برای تهیه ماسک و دستکش افزایش می‌یابد و نمی‌توانیم این کالاها را تهیه کنیم.

مکانی دیگر برای تجمع کرونا

همزمان با روزهای پایانی سال حضور مردم در آرامستان ها خود بر شیوع کرونا می‌افزاید. عده‌ای گروهی و گاهی همراه با طبقی از شیرینی روانه آرامستان ها می‌شوند تا فرا رسیدن سال نو را به از دست رفتگانشان تبریک گویند.

یکی از افراد حاضر در آرامستان در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: از هر چه بگذرم نمی‌توانم از پدرم که یک سال پیش از بین ما رفته است، بگذرم.

منیره علیزاده با بیان اینکه وقتی من در خانه بمانم اما همسایه ام مرتب بیرون از خانه باشد، چه تفاوتی در روند شیوع کرونا دارد، می‌افزاید: برای قطع زنجیره انتقال کرونا همگی باید در خانه بمانند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در گام اولیه مانع ورود مسافران به استان می‌شدند، افزود: با حضور در خیابان حداقل به این نکته می‌رسم که کوتاهی مسئولان در مبارزه با کرونا چشمگیر است.

این بانوی بیرجندی می‌افزاید: اگر تنها به مدت چند روز بازارها و مراکز تجمع مردم مانند مراسم‌های مذهبی و جشن‌ها تعطیل شود، از حضور مردم در خیابان‌ها هم کاسته خواهد شد.

مردم خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند

استاندار خراسان جنوبی چندی پیش در حاشیه بازدید از بازار به منظور رصد حضور شهروندان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآینده بیان کرد: متأسفانه مردم هنوز خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند و روند عادی زندگی شأن پیش می‌رود.

محمد صادق معتمدیان خواستار در خانه ماندن از سوی شهروندان شد و افزود: امید است بتوانیم با همکاری مردم از این مرحله سخت زندگی عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید خطر ویروس کرونا را جدی گرفت، اظهار کرد: در سال جاری عید متفاوتی داریم و مردم باید توصیه‌های مسئولان را جدی بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر رعایت نکنیم و به توصیه‌های بهداشتی و درمانی توجهی نداشته باشیم قطعاً شرایط پیش رو بدتر خواهد شد بنابراین می‌طلبد همگی در خانه بمانیم.

معتمدیان با بیان اینکه حضور در منزل و کنار خانواده باعث قطع زنجیره انتقال کرونا می‌شود، افزود: رعایت مسائل بهداشتی از دیگر بایدهایی است که می‌طلبد مد نظر شهروندان باشد.

نگرانی مسئولان از روند شیوع کرونا

نماینده علمی کرونا در خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآینده بیان کرد: متأسفانه شهروندان در سطح خیابان و بازار رفت و آمدهای بی حدی را انجام می‌دهند و حساسیت بیماری را درک نکرده‌اند.

ضیاعی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از هم استانی‌ها را به دلیل این ویروس از دست داده‌ایم و تعداد زیادی بستری هستند، گفت: روز به روز ورودی‌ها بیشتر و خروجی‌ها کمتر می‌شود بنابراین بیمارستان‌ها کم کم اشباع می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم به تنهایی و بدون کمک مردم این مشکل را حل کنیم، اظهار کرد: اگر مردم رعایت نکنند بیماری کرونا و شیوع آن زیاد می‌شود و به معضلی عظیم تبدیل می‌شود.

نماینده علمی کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: از مردم خواهشمندیم در خانه‌ها بشینند و توصیه‌ها را رعایت کنند تا با کمک یکدیگر این بیماری را کنترل کنیم.

ابتلای ۱۱۹ نفر به کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآینده بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون از ۳۷۶ مورد آزمایش انجام شده، ۲۵۷ مورد منفی بوده است.

محمد دهقانی فیروز آبادی مجموع افراد مبتلا به کرونا در استان را ۱۱۹ نفر دانست و افزود: از مجموع افراد مبتلا به کرونا ۶۳ نفر مرخص شده‌اند و ۴۳ بیمار در بیمارستان بستری هستند.

وی تعداد فوتی‌های کرونا را ۱۳ نفر عنوان کرد و افزود: از شهروندان خواستاریم ماندن در خانه را جدی بگیرند و با حضور در خیابان به گستره بیماری نیفزایند.

بدون شک همکاری هر نفر می‌تواند سهم بزرگی در قطع زنجیره انتقال کرونا باشد پس بیاییم با عمل به شعال در خانه می‌مانیم، قطع کننده این زنجیره باشم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید