کد خبر: 209181
۰
۰
نسخه چاپی

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

خبرگزاری اقتصادآینده، گروه استان‌ها – محمدحسین عابدی: سال ۹۸ بالاخره به پایان رسید سالی که اولش با حادثه آغاز شد و آخرش هم با حادثه تمام شد اما این حوادث قهریه مانند رانش زمین و سیل و کرونا نتوانست وحدت و امید را در دل‌های مردم استان سمنان بشکند تا مردم یک بار دیگر دست در دست هم به امید سالی بهتر از آزمون‌ها سربلند بیرون آیند.

درست است که مردم استان سمنان ازلحاظ حوادث طبیعی و قوه قهریه مام طبیعت، نسبتاً سال تلخی را پشت سر گذاشتند، اما چه نیک به روزگار درس زندگی دادند با ایستادن کنار هم، با همدلی و همراهی و وقتی سخن از کمک به سیل‌زدگان و تهیه ماسک برای مقابله با کرونا به میان امد ده‌ها و صدها نفر داوطلبانه به میدان آمدند تا نشان دهند که هیچ چیز نمی‌تواند اراده انسان‌ها را بشکند.

در این گزارش سعی داریم مهمترین رویدادهای سالی که گذشت را بار دیگر مرور کنیم.

شروع سال با رانش زمین

سه روز از سال ۹۸ نگذشته بود که حادثه رانش زمین در کالپوش کام همه مردم را تلخ کرد بارش برف سنگین برای شش روز آب و گاز و برق و تلفن مردم روستاهای حسین‌آباد، حق الخواجه، نردین و ۹ روستای دیگر را قطع کرد اما وقتی برف‌ها آب شد و تیرهای شکسته برف که تعدادشان از ۹۰ عدد هم افزون گشت، مشخص شدند تازه فاجعه اصلی شروع شده است.

رانش زمین سبب شده بود تا خانه‌های بسیاری در کالپوش خراب شوند مردم زیادی آواره و چادر محل زندگی‌شان شود، مدارس و سالن ورزشی هم تخریب شدند و آثار این تخریب تا نوروز ۹۹ هنوز مانده است چراکه کار ساختن خانه در محل امن برای مردم کالپوش به‌کندی پیش می‌رود و هنوز هم خانه‌هایشان آماده نشده است.

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

سیل همه جا را گرفت

در همین ایام بود که سیل جنوب دامغان و شمال مهدی‌شهر و سمنان و … را در بر گرفت و حتی یک نفر در سمنان جان باخت. حادثه سیلی که هنوز خسارات آن به طور کامل جبران نشده است از سوی دیگر بارش برف در میامی و شاهرود و مهدی شهر و… سبب بسته شدن چند روزه جاده‌ها شده بود. موضوعی که استانداری سمنان از حل آن عاجز ماند و در نهایت از استان‌های دیگر کمک خواسته شد تا بتوانیم مشکلات بارش برف به خصوص در خوش ییلاق در شرق استان سمنان را برطرف کنیم.

در این ایام بود که مشکلات کارگران البرز شرقی یک‌باره در دقیقه ۹۰ حل شد تا نوروز ۹۸ بالاخره اولین خبر خوش خود را بشنود کارگرانی که ماه‌ها و ماه‌ها حتی حقوق و اضافه‌کار و سنوات و … دریافت نکرده بودند و اجرای نادرست قانون خصوصی‌سازی سبب شده بود تا البرز شرقی به بدترین وضعیت خود در این ۷۰ سال قدمتش برسد.

اقدامات خوبی که از سوی نماینده شاهرود و میامی، مسئولان استانی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت نهایتاً سبب رفع مشکلات البرز شرقی شد و کارگران بالاخره دریافتی‌شان را در جیب‌هایشان دیدند.

اولین پرواز خارجی استان سمنان

دیگر خبر مهم فروردین‌ماه ۹۸ انجام نخستین پرواز خارجی فرودگاه بین‌المللی شاهرود است موضوعی که در تاریخ استان سمنان برای اولین بار به ثبت رسید و امیدها را برای افزایش صادرات از فرودگاه بین‌المللی شاهرود افزون گشت هرچند فعلاً هیچ صادراتی از این فرودگاه صورت نگرفته است.

مراسم معارفه نخستین مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با حضور معاون وزارت راه و شهرسازی و همچنین مسئولان ارشد استانی و شهرستانی به میزبانی شهرستان سمنان برگزار شد. در این مراسم حسین دهقان به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان معرفی شد همچنین عمیدی نیز با حکمی مستقیم از سوی وزیر، به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان انتخاب شد. این انتصابات در پی تفکیک دو اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان و راه و شهرسازی شرق استان سمنان صورت گرفت.

اردیبهشت‌ماه هم ماه تلخی برای دوست‌داران محیط‌زیست بود تمام تلاش‌ها برای نجات شاهوار بی‌نتیجه ماند و آزمایش‌ها درگیر و دار لابی‌های قدرت و زر و زور نشان دادند که کار مردم برای نگهداشت شاهوار بسیار دشوار است تا کفه ترازو به نفع معدن مخرب بوکسیت تاش سنگین‌تر شود.

چند انتصاب درون مدیران

دیگر خبر مهم اردیبهشت‌ماه استان سمنان اما انتصاب فرماندار جدید گرمسار بود. وحید رجایی با حکم وزیر کشور به‌عنوان فرماندار جدید گرمسار معرفی شد و از خدمات طاهری فرماندار سابق تقدیر به عمل آمد.

تشییع پیکر شهید امینیان دانش‌آموز شهید تازه تفحص شده از دیگر رویدادهای سال ۹۸ بود شهید امینیان از شهدای دانش‌آموز و نوجوان استان سمنان بود که میز درس را رها کرد تا در سنگر دفاع از کیان ایران اسلامی خون پاکش را اهدا کند. همچنین در روزهای نخستین سال ۹۸ حجت‌الاسلام احمد پناهی امام‌جمعه موقت سمنان درگذشت و پیکران مرحوم در اردیبهشت‌ماه ۹۸ به خاک سپرده شد.

در روزهای ابتدایی خردادماه ۹۸ اما با حکم پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، محسن مسعودیان راد به‌عنوان مدیرکل کمیته امداد استان سمنان منصوب شد. وی جایگزین سیدجواد رضوی شد که به‌افتخار بازنشستگی نائل آمد همچنین علی‌محمد خانی با حکم رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری‌اسلامی ایران، به‌عنوان سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان سمنان منصوب شد.

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان شد

در این ایام بود که مراسم تودیع و معارفه فرماندهان سابق و کنونی انتظامی استان سمنان با حضور سردار سلیمانی جانشین فرمانده ناجا و مسئولان استانی و شهرستانی در ستاد فرماندهی انتظامی استان برگزار شد. عبدالله حسنی سابقاً به‌عنوان جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان فعالیت می‌کرد که با منتقل شدن سردار قاسمی به استان گلستان، سکان‌دار فرماندهی انتظامی سمنان را در دست گرفت. وی چند ماه بعد به درجه سرتیپ دومی نائل شد.

انتخابات نظام پرستاری در سطح استان سمنان و در دو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و سمنان دیگر خبری بود که سبب شد تا چند روزی نام دانشگاه‌ها و پرستاران بر سر زبان‌ها بیفتد همچنین در دهه سوم تیرماه بود که چهره اعضای نظام پرستاری استان سمنان مشخص شد.

شکر کمیاب شد

اعتصاب کامیون داران در پی گرانی لاستیک برای مدتی روزهای آغازین تابستان ۹۸ را ملتهب کرد این اعتصاب‌ها هرچند در استان سمنان چندان صورت نگرفت و به‌سرعت مدیریت شد اما نارضایتی شدید رانندگان را در پی داشت لاستیک تریلی ۱۸ چرخ یک‌باره بین ۷۰ تا ۲۰۰ درصد گران شد و رانندگان توان خریدن لاستیک را نداشتند البته بخشی از این گرانی به تحریم‌های ایران نیز بازمی‌گشت.

مردم استان سمنان اما مردادماه را با یک خبر عجیب به پایان رساندند شکر کمیاب شد و قیمت آن از دو هزار و ۷۰۰ تومان به چهار هزار و ۵۰۰ و سپس به شش هزار تومان و هفت هزار تومان افزایش یافت! موضوعی که برخی آن را به اعتصاب کامیون داران از بابت گرانی لاستیک مرتبط می‌دانستند و برخی دیگر آن را از بی مدیریتی مسئولان می‌پنداشتند درنهایت شرایط به‌گونه‌ای شد که در برخی مقاطع مردم در صف‌های طولانی می‌ایستادند تا دو کیلوگرم شکر را کیلویی سه هزار و ۷۰۰ تومان بخرند درحالی‌که دیگر مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهرهای استان سمنان اعلام می‌کردند شکر نداریم!

خبر دیگری که این روزها درباره آن صحبت شد جابجایی‌ها در سپاه استان سمنان بود به‌طوری‌که سرهنگ محمد خوش‌قدم فرمانده سابق سپاه ناحیه دامغان به‌عنوان فرمانده سپاه ناحیه شاهرود معرفی شد تا جایگزین جواد عبیری فرمانده سابق این ناحیه شود و در دومین تغییر نیز با رفتن خوش‌قدم از دامغان به شاهرود، به‌جای وی محمدحسین تقی پور به‌عنوان فرمانده جدید سپاه دامغان معرفی شد.

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

گور خر کشی در استان سمنان

اول شهریورماه ۹۸ بود که مردم شاهرود متوجه شدند جمعیت گورخرهای این شهرستان در پارک ملی توران نصف شد! ابهامی عجیب‌وغریب که هیچ‌کس نفهمید چه شد اما جمعیت گورخرها به دلیل بی مدیریتی‌های صورت گرفته‌شده در دوران مدیرکل سابق محیط‌زیست استان سمنان که البته بعداً بازداشت نیز شد به نصف کاهش یافت.

برخی معتقد بودند که گورها به سمت خراسان رمیده شده‌اند وازدم تفنگ شکارچیان گذشته‌اند البته دراین‌باره چندین نامه نیز نگارش شد اما کسی زیر بار موضوع نرفت تا اینکه شاهکار محیط‌زیست در کشتن گورخرهایی که قرار بود از شاهرود به گرمسار منتقل شوند تیتر همه خبرگزاری‌های کشور شد. اینجا بود که مردم فهمیدند مشکل اصلی در حقیقت مدیریت خود سازمان محیط‌زیست است.

هجوم زباله‌های گوی چاله و آلوده ساختن شمال استان سمنان در شهرستان مهدی‌شهر از دیگر خبرهای تلخ سال ۹۸ بود زباله‌هایی که ده‌ها و صدها تن هستند و شیرابه‌های کثیفشان مستقیماً سر از زمین‌های کشاورزی و روستاهای شمال استان سمنان به‌خصوص شهرستان‌های دامغان و مهدی‌شهر و سرخه درمی‌آورد و حتی آب‌ها را نیز آلوده می‌کند موضوعی که در بین خبرهای روزهای نخست سال تحصیلی گم و البته فراموش شد.

اربعین و حال و هوای آن

اربعین و حال و هوای ویژه آن و موکب‌هایی که بالغ‌بر ۳۰ باب بودند از دیگر اخبار شیرین سال ۹۸ بودند اربعین به استان سمنان برای مدتی حال و هوایی تازه بخشید و مردم کمی غصه‌های سال ۹۸ را فراموش کردند.

هنوز چند روزی از اربعین نگذشته بود که کاهش آب‌های زیرزمینی در استان سمنان بار دیگر نگرانی‌ها را ایجاد کرد خبرگزاری اقتصادآینده استان سمنان درباره این امر نوشت: سال‌های سال است که مسئولان و مردم استان سمنان درباره خشک‌سالی نگرانی‌های فزاینده‌ای دارند اما موضوعی که دراین‌بین کمتر به آن اشاره می‌شود آثار مخرب این خشک‌سالی‌ها است که وارد هفدهمین سال خود می‌شود.

باید دانست که خشک‌سالی‌ها سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داده‌اند آن‌هم از طریق مازاد برداشت، حفر چاه‌های متعدد، عدم کنترل هرز آب‌ها، فقدان الگوی صحیح مصرف و موارد دیگر که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد اما خطر جدی دراین‌بین آن است که کاهش سطح آب‌ها فقط به کمیت منابع آبی لطمه نمی‌زند بلکه کیفیت آب را نیز دچار چالش جدی می‌کند.

آبان ماه عجیب و غریب

آبان ماه عجیب‌وغریب استان سمنان اما سررسید باکمی تفاوت نسبت به دیگر شهرهای کشور، در شهرهای استان سمنان نیز شاهد برخی تجمعات بودیم اما تیر دشمنان به سنگ خورد و خیلی زود مردم صف خود را از مخربان و آشوب گران جدا کردند. اعتراض مردم به گرانی بود و حتی امام‌جمعه شاهرود هم بیان کرد که همه ما به گرانی معترض هستیم اما هرگز صف خودمان را با صف آشوبگران یکی نمی‌دانیم. مردم استان سمنان در آبان ماه بار دیگر نشان دادند که اهل ولایتمداری هستند.

چند روز بعد از آشوب‌های آبان ماه ۹۸ مردم استان سمنان در جای‌جای این استان به خیابان آمدند تا بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کنند. این تجمعات مردمی پرشور با سخنرانی و شعار علیه دشمنان ایران اسلامی ادامه یافت.

۲ برادر معاونان استاندار سمنان شدند

آبان ماه اما دو انتصاب را نیز همراه داشت نخست نادر فخری برادر معاون امور عمرانی استاندار سمنان به سمت فرمانداری شاهرود رسید تا استاندار سمنان دو معاونت را به دست برادران فخری بسپارد. نادر فخری جایگزین محمدی شد که هشت ماه قبل از آن به دلیل بیماری قلبی از این سمت کناره گرفت اما مدیرکل انتظامی استانداری تهران شد!

و دومین انتصاب فرماندار مهدی‌شهر بود که طی حکمی از سوی وزارت کشور عبدالرضا میغانی جایگزین حسن ارگی شد که سمت دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری سمنان را پذیرفته بود.

در آبان ماه ۹۸ اما رئیس‌جمهور نیز سری به استان سمنان و شهرستان سرخه زد و بهانه این سفر درگذشت همشیره حسن روحانی بود که تشییع پیکران مرحومه در مزار سرخه با حضور مردم مسئولان ارشد دولتی و استانی برگزار شد. تشییع شهیدان تشرعی و یک شهید گمنام در سمنان، تشییع پیکر مادر کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و … از دیگر خبرهای استان سمنان در سال ۹۸ بودند.

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای مهم فرهنگی سال جاری بود نمایشگاهی که البته ابتدا از سوی ارشاد اسلامی بیان شد که با حضور ۵۰۰ ناشر برگزار می‌شود و درنهایت این نمایشگاه در سمنان با حضور نردین به ۲۰۰ ناشر برگزار شد تا یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی استان سمنان در سال ۹۸ رقم بخورد.

البته تشییع پیکر شهید مدافع حرم علی‌رضا کریمی در مهدی‌شهر و همچنین شهادت قدرت‌الله موسوی از گردان فاطمیون در تحولات اخیر سوریه از دیگر اخبار معنوی سال ۹۸ در سطح استان سمنان بود.

۴ نماینده جدید راهی بهارستان شدند

تنور انتخابات در استان سمنان مانند دیگر نقاط استان سمنان روشن شد و مردم برای دوم اسفندماه خودشان را آماده می‌کردند از سویی فضای مجازی محلی برای جولان و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بود و از سوی دیگر روزبه‌روز نامزدها به نفع دیگری کنار می‌رفتند تا درنهایت روز موعود حماسه‌ساز فرارسید.

مردم استان سمنان با مشارکت نزدیک به ۵۰ درصدی در انتخابات مجلس شرکت کرده و گلرو، خانی، علیزاده و مطهری را به مجلس فرستادند تا چهره هر چهار نماینده استان سمنان در مجلس یازدهم تغییر کند.

استان سمنان در آئینه ۹۸/ مهم‌ترین رخدادهای سالی که گذشت

کرونا آمد و احمدی رفت

هنوز ۲۴ ساعت هم از انتخابات نگذشته بود که خبر ورود کرونا به استان سمنان تأیید شد در هفته نخست فقط پنج نفر در شهرستان شاهرود از بابت کرونا جان باختند و آمارها روزبه‌روز افزون می‌گشت تا جایی که مسئولان تصمیم گرفتند آمار جان‌باختگان کرونا را دیگر اعلام نکنند اما آمار افراد مبتلابه کرونا در استان سمنان از روز ۲۷ اسفندماه ۹۸ از ۵۰۰ نفر نیز عبور کرد.

آخرین روز کاری شورای شهر شاهرود در سال ۹۸ با عزل شهردار شاهرود همراه شد اما شورای شهر به دلیل آنچه عدم توضیح احمدی درباره ابهامات کاری شهرداری خواندند، وی را استیضاح و نامه برکناری‌اش را روز بیست و هشتم اسفند ماه ۹۸ به دفترش ارسال کردند.

پایان سال ۹۸ و امید به ۹۹

درست است که سال ۹۸ سال حوادث غیرمترقبه بود و هنوز زخم‌های رانش زمین در کالپوش دیده می‌شود هنوز آثار سیل در جنوب دامغان وجود دارد و کسی در سمنان و مهدی‌شهر و سرخه همچنان خسارات سیل را فراموش نکرده است اما آنچه امروز در یادها مانده قاب‌های زیبایی از همدلی است. تصویرهای فراموش‌نشدنی از ایثار و فداکاری و امید به آینده؛ فقط کافی است چشمان شاد پیرزن ۱۰۳ سمنانی که کرونا را در این سن شکست داده ببینی تا مشت نمونه خرواری باشد از امیدواری مردم استان سمنان.

سال ۹۹ سال امید و ساختن است و وقتی به چهره مصمم مردم استان سمنان می نگری می‌فهمی که سال ۹۹ سالی مملو از زیبایی‌ها خواهد بود… به زیبایی لبخند پرستارانی که این روزها از بهبودی یک بیمار بر چهره می‌نشانند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید