کد خبر: 210664
۰
۰
نسخه چاپی

​ما از صنعت خودرو مراقبت مي كنيم

رئيس جمهور آمريكا مي گويد

به گزارش سايپانيوز، خودروسازي آمريكا همراه ساير صنوف، با چالش هاي اقتصادي عميقي رو به رو است كه با ادامه جهانگير شدن بيماري COVID-19 عميق تر هم مي شود. حدود يك دهه پيش، جنرال موتورز در جشن صدسالگي خود، همچون خونروي، نقدينگي از دست مي داد و فورد 23.5 ميليارد خط اعتباري را مي سوزاند، دايملر مجبور به فروش كرايسلر شده بود و اگر كمك هاي دولت نبود، امروز نام جنرال موتورز و كرايسلر، به عنوان تاريخ صنعت خودروي آمريكا به ياد مي ماند. فورد در آن زمان با وام كمتري بحران را پشت سر گذاشت. اما حالا كه بي سابقه ترين پكيج تحريك اقتصادي تصويب شده و 2 هزار ميليارد براي جبران خسارت ها و كمك به حركت اقتصاد بعد از كرونا اختصاص يافته، معلوم نيست آيا بخشي از آن به نجات دوباره خودروسازان آمريكا اختصاص خواهد يافت يا خير.

«اتحاد براي نوآوري صنعت خودرو» با ماهيت كمك به بازگشت اقتصادي موافق است اما در مورد سطح سرمايه مورد نياز اختلاف نظر دارد. جان بوتزلا مدير عامل اين اتحاد در يك وبينار [سمينار اينترنتي] كه در باره اين پكيج برگزار شده گفته است: «شكل بازگشت به حالت عادي اين بار با مسير بازگشت هاي سابق متفاوت است.»

در آخرين ورژن لايحه تحريك اقتصادي سناي آمريكا، كه خيلي شبيه به ورژن ها اول آن است، 500 ميليارد دلار براي صنايع اصلي اختصاص داده كه طرفداران اصلي آن دمكرات ها هستند. اين لايحه قبل از چانه زني سناتورها 350 ميليارد دلار را به كسب و كارهاي كوچك مثل رستوران ها اختصاص داده بود. بقيه هم پرداخت مستقيم به ماليات پردازان در نظر گرفته شده. از 500 ميليارد اختصاص يافته، 75 ميليارد مخصوص شركت هاي هواپيمايي و حمل هوايي و بقيه 425 ميليارد مخصوص ساير صنايع كه شامل هتل داري و گردشگري هم مي شود.

بوتزلا مي گويد: «قطعا تمركز خاصي روي صنعت خودرو خواهد بود.» اتحاد ياد شده از دولت ترامپ خواسته است كه اجراي پيمان تجاري آمريكا به مكزيك و كانادا را كه جايگزين پيمان تجارت آزاد آمريكاي شمالي شده را به تعويق بيندازد تا به خاطر زنجيره تأمين، بازگشت به توليد به تأخير نيفتد.

ترامپ، رئيس جمهور آمريكا هم گفته است: «ما خيلي به صنعت خودرو توجه داريم. ما قصد داريم به آنها كمك كنيم، البته خيلي كم. آنها به نوعي درخواست كمك كرده اند. تقصير آنها هم نبوده كه اين اتفاق افتاده است. بنابراين ما از صنعت خودرو مراقبت مي كنيم.»

اين كه رئيس جمهور آمريكا تا چه حد در مورد وعده اي كه داده جدي است، روشن نيست. به ويژه با به كار بردن عبارت «البته خيلي كم».

استيون راتنر، سزار خودرو در دوره نجات صنعت خودرو در زمان رياست جمهوري اوباما مي گويد صنعت خودرو اين بار خيلي بيشتر از 50 ميليارد دلاري كه در سال 2009 صرف نجات آن شد، نياز دارد. هر چند هنوز ميزان زيان هاي كوتاه مدت برآورد نشده است.

جيم هاكت، مدير عامل فورد در مصاحبه با راديوي ملي آمريكا گفت كه شركت خودروسازي فورد در حال حاضر 37 ميليارد دلار پول نقد به صورت رزرو دارد، جنرال موتورز هم اعلام كرده است كه مجبور است از خط اعتباري 16 ميليارد دلاري خود تا پايان ماه مارس استفاده كند. و حالا معلوم نيست كه توليد از چه زماني به حالت عادي برمي گردد و اين خودروسازان تا چه زماني مي توانند اين وضعيت را تحمل كنند.

مدير عامل فورد كه در مصاحبه با راديو گفته است شركتش حداكثر تا اواسط ماه مه (حدود 45 روز ديگر) مي تواند دوام بياورد. مخصوصاً اگر ترامپ به وعده خود عمل كند و از عيد پاك دستور بازگشت به كار بدهد [كه نداد]. مسئولان بهداشت و سلامت آمريكا هم ترديد دارند كه به اين سرعت بتوان اجازه برگشت به كار داد.

با توجه به اين كه در اين شرايط مردم نو كردن خودروها و سازمان ها نو كردن ناوگان را به تأخير مي اندازند و بازار آمريكا از 17.1 ميليون دستگاه در سال گذشته به 12 ميليون دستگاه در سال 2020 تنزل خواهد كرد.

در يك هفته اول از تعطيلي كارخانه هاي خودروسازي در آمريكا، 94 هزار شغل روزمزد و موقت از دست رفت، 7.3 ميليارد دلار از درآمد كاركنان اين شركت كاسته شد و دولت آمريكا 2 ميليارد دلار گردش مالي مالياتي از دست داد. تا روز 24 ماه مارس، رقم از دست رفتن مشاغل موقت به 271 هزار، و ميزان خسارت به درآمدها به 20 ميليارد دلار و ميزان خسارت به گردش مالي مالياتي 5.6 ميليارد دلار رسيد.

هيچ كس نمي داند كه اين زيان تا كي ادامه مي يابد.

منبع: مجله اتومبيل www.automobilemag.com

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید