کد خبر: 210685
۰
۰
نسخه چاپی

از اعزام نیروی درمانی به بیمارستان‌ها تا ضدعفونی شهرها توسط قرارگاه جهادی امام رضا(ع)

بیماری کرونا که کشور را از روزهای پایانی بهمن تاکنون درگیر کرده، جان بسیاری از هموطنان را گرفته و خسارات بسیاری را از لحاظ روحی، روانی، درمانی و اقتصادی به خانواده‌ها وارد کرده است، در این میان انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادگر همپای نهادها و سازمان‌های دولتی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری اقداماتی را انجام می‌دهند، قرارگاه جهادی امام رضا(ع) یکی از سازمان‌های مردم نهاد است.

این قرارگاه سال ۱۳۹۲ با حضور جمعی از جوانان مومن و انقلابی با مشارکت جهادگران پیشکسوت و فعالان عرصه‌های اجتماعی به صورت خودجوش و مردمی فعالیت خود را آغاز کرد.

مبارزه با فقر و محرومیت‌زدایی با تکیه بر حفظ کرامت انسانی در راستای توسعه عدالت اجتماعی، ترویج حرکت‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و محروم، بسط و تعمیم گفتمان و فرهنگ مدیریت جهادی، حضور در بحران‌ها و حوادث در راستای کمک‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر، تربیت علمی و عملی جوانان مومن و متدین با حفظ روحیه جهادی در راستای آشنایی با درد محرومین، فعالیت در حوزه زیرساخت‌های بنیادی فرهنگی جامعه نظیر خانواده، حجاب، اوقات فراغت از اهداف شکل‌گیری قرارگاه جهادی امام رضا(ع) است.

این قرارگاه سال‌های گذشته با حضور جهادگران و نیروهای داواطلب اقداماتی را برای محرومیت‌زدایی در استان‌های کشور و کمک به استان‌های سیل‌زده و زلزله‌زده انجام داده است و این بار اقداماتی را برای مقابله با بیماری کرونا انجام می‌دهد.

مسئول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آینده درباره اقدامات این قرارگاه برای مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: در این راستا پویش «همه باهم علیه کرونا» راه اندازی شد و از اواخر بهمن ماه اقداماتی در حوزه‌های خدماتی، آموزشی، بهداشتی و کمک به خانواده‌های نیازمند در تهران و استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان، قم، گیلان، گلستان، مازنداران و هر استانی که قرارگاه نمایندگی دارد، انجام می‌شود.

علی حاجوی، ضدعفونی معابر و محیط‌های عمومی سطح شهرها و شهرستان‌ها را از جمله اقدامات قرارگاه جهادی امام رضا(ع) برای مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: در این زمینه پایگاه‌هایی برای توزیع مواد ضدعفونی‌کننده بین گروه‌های جهادی و داوطلب که در سطح شهر و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده میان گروه‌های داوطلب توزیع شده است، افزود: فرمولاسیون این مواد توسط تحقیقات یکی از جوانان عضو قرارگاه به دست آمده و به تایید وزارت بهداشت رسیده است و روزانه ۲ گالن یکهزار لیتری مواد ضدعفونی‌کننده تهیه می‌شود و در اختیار گروه‌های داوطلب قرار می‌گیرد.

از اعزام نیروی درمانی به بیمارستان‌ها تا ضدعفونی شهرها توسط قرارگاه جهادی امام رضا(ع)

حاجوی با بیان اینکه پایگاه‌هایی برای توزیع مواد ضدعفونی کننده در چیذر و امامزاده بی‌بی زبیده(س) شهرری و شهرستان‌های استان تهران راه‌اندازی شده، اظهارداشت: نیروهای قرارگاه جهادی امام رضا(ع) نیز با همکاری سپاه با چهار خودرو سطح شهر تهران را گندزدایی و ضدعفونی می‌کنند و در تلاش هستیم با همکاری نهادهای دیگر تعداد خودروها و نیروهای داوطلب افزایش پیدا کند.

مسئول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با اشاره به تولید ماسک طبی و گان(لباس بیمارستانی) گفت: در این حوزه حدود ۵۰۰ نفر در قالب ۵۰ کارگاه خیاطی با قرارگاه مشارکت می‌کنند و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی قرار است ۱۵ میلیون ماسک تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه استریل و توزیع ماسک‌های تولیدشده برعهده وزارت بهداشت است، افزود: تاکنون ۸۰۰هزار و ۸۰۰ ماسک و ۲هزار و ۵۰۰ لباس بیمارستانی(گان) در سطح کشور تولید شده است اما متاسفانه، تامین مواد اولیه یکی از مشکلات در این حوزه است که در صورت تامین مواد اولیه، ظرفیت تولید اقلام مورد نیاز تعهدشده را خواهیم داشت.

اعزام نیروهای داوطلب به بیمارستان‌ها

حاجوی با اشاره به اعزام نیروهای داوطلب در حوزه درمان، خدمات و... به بیمارستان‌های فعال در حوزه درمان بیماری کرونا اظهارداشت: مذاکراتی با روسای این بیمارستان‌ها انجام شده و در صورت نیاز نیروهای داوطلب؛ دانشجویان سال آخر پزشکی یا بازنشستگان برای ارائه خدمات در این مراکز حضور پیدا می‌کنند که تاکنون ۳۶۳ نفرروز نیروی داوطلب به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند.

مسئول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، کمک به ۱۴۰ هزار خانواده نیازمند شناسایی شده در سطح مناطق ۲۲گانه تهران را از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی در میان این خانواده‌ها توزیع شده است و بیشتر خدمات و بسته‌های غذایی ارائه شده در مناطق ۱۷، ۱۸ و ۲۰ است.

وی افزود: همچنین ۳هزار بسته معیشتی و غذایی در سطح کشور با همکاری وزارت ارتباطات کشور توزیع شده است.

حاجوی با اشاره به انجام اقدامات آموزشی و بهداشتی از طریق خانه‌های جهاد در سطح محلات ۳۵۴ گانه شهر تهران اظهارداشت: همچنین بسته‌های بهداشتی برای تعدادی از خانواده‌های بیماران مبتلا به کرونا که توسط نیروهای امدادی شناسایی شدند، ارائه می‌شود.

وی گفت: کلیپ‌های آموزشی نیز برای مقابله با بیماری کرونا توسط قرارگاه جهادی امام رضا (ع) تولید شده و از طریق شبکه‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود.

مسئول ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بیان کرد: هزینه‌های اقلام مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده و مواد اولیه تولید ماسک و گان، کمک به نیازمندان و سایر فعالیت‌ها برای مقابله با کرونا از طریق مشارکت‌های مردمی تامین می‌شود و داوطلبان برای مشارکت می‌توانند به نشانی www.besazim.ir مراجعه کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۱۱ فروردین ماه، ۴۱ هزار و ۴۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از میان ۱۳هزار و ۹۱۱ نفر نیز بهبود یافته‌ و ۲هزار و ۷۵۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید