سفر مجازی به شهر زیرزمینی اویی در روستای نوش آباد آران و بیدگل

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهر چندطبقه زیرزمینی «اویی» واقع در آران و بیدگل، به صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه ایجاد شده است؛ طبقه اول در حقیقت کوره‌راه‌ها و دالان‌هایی بوده است برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی و طبقه دوم و سوم محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره آذوقه است.

به طور کلی استان اصفهان به دالانهای زیرزمینی خود در شهرستانهای مختلف معروف است که اغلب جنبه دفاعی داشته است، شهر زیرزمینی «اویی» هم دارای راه‌روهای متعدد پیچ در پیچ، اتاق‌های کوچک و بزرگ، تله‌های پدافندی و دفاعی بوده است که گویا در هنگام هجوم دشمن استفاده می‌شده‌اند؛ وسعت این شهر به دلیل ارتباط بین محلات آن و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده است و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته است.

پس از کشف اتفاقی این شهر زیرزمینی توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود را داشت به دلیل عدم کشف ورودی اصلی از آب انبار مجاور راهی به آن به شکل دستی گشوده شد اما امروز درب اصلی نیز کشف شده و به عنوان ورودی دوم در روزهای شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل نامیده شدن این شهر به اسم «اویی» این است که آوای «او» با شکل تلفظ خاص خود به عنوان اسم رمز برای ورود از طریق راه‌های مخفی این تونل استفاده می شده است.

منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید