کد خبر: 210740
۰
۰
نسخه چاپی

سيل مراجعه به وبسايت نمايندگي ها

گسترش تجارت ديجيتالي

به گزارش سايپانيوز، فضاي رسانه ها پر شده است از اخبار شيوع كرونا و آسيب هايي كه به اقتصاد و به سلامت مردم وارد آورده است. شايد نتوان گفت كه شيوع ويروس، مزيت هايي هم دارد، اما مي توان گفت كه آثار مثبتي هم روي رفتار مردم دارد. از جمله آن كه استاندارد بهداشت مردم، تا حدودي بهبود مي يابد و تا مدت ها بعد از پايان اين همه گيري، به قوت خود باقي مي ماند.

حالا با شيوع بيماري ويروس كرونا، نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش خودرو، هر چند به شكل بطئي، به تجارت الكترونيك و فضاي مجازي روي آورده اند.

هر چقدر كه از رفت و آمد مردم به نمايشگاه هاي خودرو در نمايندگي هاي فروش كاسته شده، به ميزان مراجعه آنها به وبسايت ها و شبكه هاي اجتماعي آنها اضافه شده است. حتي هماهنگي ارسال خودرو و سوئيچ آن جاي دست دادن با مشتري را گرفته است.

فروش خودرو در دنيا به خاطر شيوع ويروس كرونا، به شدت تحت تأثير قرار خواهد گرفت، در همين ماه مارس بر اساس آمار جي دي پاور، تا به الان 13 درصد فروش در بازار آمريكا افت داشته است. مخصوصاً در سياتل، سانفرانسيسكو، لس آنجلس و شيكاگو اين كاهش تا 22 درصد هم بوده است.

بر اساس تحليل مودي Moody فروش در سال 2020 نسبت به 2019 بيش از 20 درصد كاهش خواهد داشت و آثار آن تا سال 2021 هم ادامه خواهد يافت.

بر اساس آمار Roadster كه به 1000 نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش خودرو در آمريكا و كانادا خدمات فروش ديجيتالي ارائه مي دهد ميزان مراجعه مردم به وبسايت هاي نمايندگي هاي فروش خودروسازان 6 درصد در ماه اخير افزايش يافته است.

برايان بنستاك از نمايندگي هاي فروش در شهر نيويورك مي گويد: «خيلي از نمايندگي ها در وبسايت خود فرصت سر خاراندن ندارند. اين ماه براي وبسايت خيلي از نمايندگي ها شباهت به وقوع سيل دارد.»

خيلي از نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش ساليان سال است كه به فضاي اينترنت و تجارت ديجيتالي روي آورده اند، اما در آمريكا فقط 15 درصد از معاملات خودرو در فضاي اينترنتي انجام مي شود. اين آمار را انجمن نمايندگي هاي فروش ملي خودرو از نظرسنجي خود در ميان 540 نمايندگي آمريكا در ماه نوامبر 2019 به دست آورده است. پيش بيني اين انجمن اين است كه تا سال 2025 اين ارقام دو برابر خواهند شد.

بنستاك مي گويد از سال 2015 به تجارت ديجيتالي روي آورده است و كمپاني هايي مثل تسلا و كاروانا، كه همه كسب و كار خود را در فضاي اينترنتي انجام مي دهند، رفتار و انتظارات مشتريان را دگرگون كرده اند.

تسلا هميشه سفارش هاي خود را فقط از راه اينترنت و وبسايت رسمي خودش قبول مي كند. تسلا همچنين رويه اي تحت عنوان «تحويل بدون دخالت دست» دارد كه در اكثر نقاط آمريكا به اجرا گذاشته است. مشتريان حتي براي باز كردن قفل خودروي خود براي اولين بار از اپليكيشن تسلا روي موبايل خود استفاده مي كنند. تمامي اسناد مروبطه هم از طريق همين اپليكيشن ساري و جاري مي شوند.

كاروانا هم كه خودروهاي دست دوم مي فروشد ميزان فروش اينترنتي خود را از سال 2018 تا 2019، به ميزان 89 درصد افزايش داده است.

با اين كه كاروانا سهم خود از بازار دست دوم را به شدت از دست داده با اين حال ارزش سرمايه بازار آن حداقل 2 برابر اتونيشن [بزرگترين شبكه نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش در آمريكا]  است. اتونيشن پيش از شروع شيوع ويروس كرونا، رفتن به سمت تجارت ديجيتالي را آغاز كرده بود.

با اين حال خودرو از جمله مواردي است كه مشتريان قبل از خريد اصرار دارند حتما آن را در نمايشگاه خودروي نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش ببينند و تنها عده ي بسيار قليلي هستند كه تمام مراحل خريد تا تحويل را در فضاي اينترنتي و تجارت الكترونيك انجام مي دهند.

منبع: رويترز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید