کد خبر: 211326
۰
۰
نسخه چاپی

برگ هایی از سالنامه ۹۸ مازندران/اشک های بهاری و لبخندهای تابستانی

خبرگزاری مهر - گروه استان: بهار که می‌آید داغ دل حاشیه‌نشینان رودخانه و آب تازه می‌شود، سرپناه در کنار رودخانه داشتند و پارسال بهار، رود باقی ماند اما از خانه دیگر خبری نبود.

برگ‌های تقویم ورق خورد و روزگار به تابستان رسید، تابستانی که مرهمی بر دل‌سوخته جنگل‌هایش شد، ثبت هیرکان همانند آبی، آتش برافروخته شده در جنگل‌های خزری را فرونشاند و برای مدتی بر کابوس جنگل‌های شمال مرهم شد.

بهار سیلابی مازندران

تنها چند روزبه عید ۹۸ مانده بود که سیل مخرب شوق نوروز را به یأس و ماتم تبدیل کرد و بیش از شش هزار واحد مسکونی و تجاری، زیرساخت‌های فراوان ارتباطی، راه‌ها، کشاورزی و باغی در مازندران آسیب دید و کسب‌وکارهای فراوانی نیمه تعطیل شد و با گذشت یک سال هنوز خسارت‌های وارده جبران نشده و بخش ناچیز از خسارت‌ها تخصیص‌یافته است.

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران درباره اعتبارات تخصیص‌یافته سیلاب پارسال به خبرنگار مهر می‌گوید: سیل سال قبل به بخش‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی خسارت‌های زیادی زده است و ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های جهاد کشاورزی تخصیص داده‌شده است.

وی همچنین با اشاره به درنظرگرفتن ۱۷۱ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت‌های بخش کشاورزی افزود: ۸۵ میلیارد تومان نیز در قالب بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت‌شده است.

وی مجموع اعتبارات مصوب و ابلاغ‌شده برای اجرای پروژه‌ها و جبران خسارات بخش راهداری را ۲۶ میلیارد تومان، راه و شهرسازی ۵.۳ میلیارد تومان، بنیاد مسکن ۳۴ میلیارد تومان، نوسازی مدارس ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای پروژه‌های حوزه ورزش ۲.۱ میلیارد تومان و جهاد کشاورزی نیز ۲۰ میلیارد تومان مصوب و ابلاغ‌شده است.

برگ هایی از سالنامه ۹۸ مازندران/اشک های بهاری و لبخندهای تابستانی

رازجویان یادآور شد: برای جبران خسارات پروژه‌های آب منطقه‌ای نیز ۱۳ میلیارد تومان و برای طرح‌های شهرداری‌ها نیز ۳۸ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به دیواره سازی سنگی و بتنی هزار و ۷۵۰ متر از رودخانه‌های استان یادآور شد: پارسال ۹۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

خسارت سیلاب سال قبل در بخش مسکن نیز هنوز جبران نشده و به گفته محمدخانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران شیوع کرونا سبب شد تا بازسازی واحدهای تخریبی ناشی از سیلاب پارسال نیمه‌تمام باقی ماند.

نوسازی ۹۰ درصد از ۴۵۰ واحد تخریبی نیز تمام شد ولی شیوع کرونا و رکود فعالیت‌های ساخت‌وساز سبب شد تا ۱۰ درصد واحدها در مرحله پایانی نیمه‌تمام بماند که با پایان دوره کرونا، تکمیل خواهد شد

وی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه تعمیرات بیش از پنج هراز واحد آسیب‌دیده از سیلاب به پایان رسید، افزود: نوسازی ۹۰ درصد از ۴۵۰ واحد تخریبی نیز تمام شد ولی شیوع کرونا و رکود فعالیت‌های ساخت‌وساز سبب شد تا ۱۰ درصد واحدها در مرحله پایانی نیمه‌تمام بماند که با پایان دوره کرونا، تکمیل خواهد شد.

تابستان رؤیایی مازندران

تابستان ۹۸ در مازندران با ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی در تاریخ استان ماندگار شد و از مجموع ۱۲ لکه ثبت‌شده، شش لکه مربوط به استان است که از غرب تا شرق استان را فرامی‌گیرد.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یک دستاورد بزرگ برای کشور و مازندران در عرصه جهانی به شمار می‌رود و حساسیت‌ها برای حفاظت از این ذخیرگاه نادر و منحصربه‌فرد را دوچندان می‌سازد.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ثبت جنگل‌های هیرکانی در چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، می‌گوید: این اقدام مهم‌ترین اتفاق در حوزه میراث طبیعی به شمار می‌رود که نشان از اهمیت بالای جنگل‌های خزری است.

وی با اظهار اینکه جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند، افزود: حدود دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران به‌ویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست‌بوم و گردشگری طبیعی است.

به گفته فرزانه، پرونده نامزدی جنگل‌های هیرکانی برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو به‌وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سوکوی آلمان تهیه‌شده و در فوریه سال ۲۰۱۸ به این سازمان ارسال شد.

خبرهای خوش اقتصادی و تجارت با کشورهای حاشیه خزر و اکو

برپایی هجدهمین اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در مازندران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی جهان را موردتوجه بازرگانان و فعالان اقتصادی حاشیه خزر قرار داد و برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی بیش از ۲۰۰ ظرفیت سرمایه‌گذاری، روند مبادلات اقتصادی مازندران را وارد فاز تازه‌ای کرد.

برگ هایی از سالنامه ۹۸ مازندران/اشک های بهاری و لبخندهای تابستانی

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه برپایی اجلاس رؤسای اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر با ۲۰ سفیر از کشورهای همسایه مهم‌ترین رویداد اقتصادی استان در سال قبل بوده است، می‌گوید: برپایی همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری سبب معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و افق تازه‌ای را فراروی اقتصاد استان باز کرد.

وی یادآور شد: برپایی این اجلاس در حالی بود که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اوج گرفته و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اشتیاق سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه را برای تبادلات اقتصادی با استان بیشتر کرد و منجر به همکاری‌های دو یا چندجانبه متعددی با کشورهای حاشیه شده است.

وی راه‌اندازی سرای تجاری در روسیه و آستاراخان را از مهم‌ترین دستاوردها برشمرد و گفت: ظرفیت‌های تجاری فراوانی بین کشورهای حاشیه خزر وجود دارد که با شناسایی و رفع آن می‌توان به سمت توسعه گام برداشت.

مهاجر، پیوستن به الحاقیه اوراسیا را از دیگر فرصت‌های خوب برای توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه برشمرد و گفت: تحقق این مهم در سال قبل سبب شد تا تبادلات تجاری استان با کشورهای عضو اتحادیه بیشتر شود.

پاییز مازندران

شروع پاییز با فصل صید و صیادی و آغاز مهاجرت پرندگان زمستان گذر، افزایش قیمت بنزین و حوادث ناشی از آن و سفر هیئت‌های اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف، پاییز ۹۸ را نسبت به دیگر سال‌ها متمایز کرده است.

فصل صید گذشته مازندران پررونق‌تر از سال‌های قبل شروع شد و چهار هزار صیاد در قالب ۵۴ تعاونی پره دل بر دریا زدند تا روزی خود را از دل امواج خزر صید کنند و روند روزهای خوب صید تا شروع کرونا ادامه داشت و این ویروس منحوس صید و صیادی را همانند دیگر مشاغل تحت تأثیر قرارداد.

ولی اله محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه فصل صید استان در پاییز و زمستان سال قبل رونق خوبی داشت، اظهار داشت: تا اواسط اسفندماه حدود سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید شد که بیش از ۶۰ درصد آن مربوط به ماهی سفید و بقیه کپور و کفال بوده است.

تا اواسط اسفندماه حدود سه هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید شد که بیش از ۶۰ درصد آن مربوط به ماهی سفید و بقیه کپور و کفال بوده است

وی بابیان اینکه صادرات محصولات شیلاتی نیز سال قبل رشد داشته است، افزود: طی ۱۱ ماه امسال بیش از ۹ هزار تن محصولات شیلاتی از استان به خارج از کشور صادرشده است و ارزش این میزان صادرات بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

وی عراق، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، روسیه را ازجمله بازارهای صادرات محصولات شیلاتی بیان کرد و گفت: برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا و فرانسه و کشور عربی مقصد محصولات و فرآورده‌های شیلاتی مازندران بوده‌اند.

کوچ پرندگان مهاجر که از پاییز آغاز شد با شیوع بیماری بوتولیسم در تالاب میانکاله حاشیه‌ساز شد و مرگ‌ومیر بیش از ۲۰ هزار بال پرنده زمستان گذر، سمفونی مرگ این پرستوهای مهاجر را برسرزبان ها انداخت، اگرچه فرضیه‌های مختلف ناشی از انتقام و مسمومیت درباره مرگ این پرندگان مطرح بود اما درنهایت محیط‌زیست و دامپزشکی علت مرگ را شیوع بیماری به نام بوتولیسم اعلام کرد.

برگ هایی از سالنامه ۹۸ مازندران/اشک های بهاری و لبخندهای تابستانی

مدیرکل محیط‌زیست مازندران که بیش از ۵۰ روزبه همراه نیروهای محیط‌بانی به جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان مهاجر مشغول بوده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل تلفات می‌گوید: تلفات از دهه اول اسفند روند کاهشی یافته و علت مرگ‌ومیر طبق اعلام دامپزشکی بیماری به نام بوتولیسم بوده است.

وی بابیان اینکه با مهاجرت پرندگان زمستان گذر از تالاب‌های استان، شیوع بیماری و تلفات نیز به پایان رسیده است، افزود: اکنون تالاب میانکاله روزهای آرامی را سپری می‌کند و باآنکه این تالاب قرنطینه شده بود، اکنون بازگشایی‌شده است.

زمستان تلخ مازندران

زمستان پارسال مازندران هم همانند ایران اسلامی سوگوار از دست دادن سردار رشیدش، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شد و مازندران از همان روز ۱۳ دی‌ماه رخت سیاه به تن کرد و با شرکت پرشور مردم در راهپیمایی ظهر جمعه و برپایی آئین‌های مختلف سوگواری، نسبت به این سرباز فداکار اسلام و انقلاب، ادای دین کرد.

همپای سوگواری مردم مازندران، خیابان‌ها و معابر زیادی به نام سردار سلیمانی ثبت شد و همواره این استان در سوگ سردار دل‌ها می‌سوزد.

رحلت آیت‌الله طبرسی نماینده فقید ولی‌فقیه در مازندران

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی‌فقیه هم‌زمان با بهمن‌ماه سال قبل پس از یک دوره بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم و مازندران را غرق در ماتم و عزا کرد.

زمستان غمبار مازندران با شیوع کرونا به بهار ۹۹ پیوند خورد و این بیماری تاکنون سبب از دست رفتن شماری از عزیزان در این استان شد و همچنان خانواده‌های زیادی را درگیر خودکرده است و مازندرانی‌ها همانند ایران اسلامی به‌روزهای خوش بعد از کرونا می‌اندیشد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید