کد خبر: 213561
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

باید نسبت به افزایش اعتماد عمومی گام برداشت

به گزارش خبرنگار  احمد همتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 27 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دو فوریت الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت خود، گفت: در انتخابات مجلس یازدهم کمترین مشارکت را بعد از انقلاب اسلامی داشتیم این بی اعتمادی تمام ارکان نظام را تهدید می کند که باید جلوی نفوذ عده ای خارج از چارچوب قانون را که به دنبال تخریب دیگران هستند گرفته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: قوانین منابع حاکمیتی کشور هستند و اگر قانون را قبول نداشته باشیم چگونه می توانیم بر مبنای آن عمل کنیم. چگونه می توان براساس گزارش کذب که از سوی رقیب و حاسد ارائه می شود انتظار داشت شورای نگهبان درست قضاوت کند.

وی تاکید کرد: براساس فقه فرد مدعی باید ادعای خود را اثبات کند بنابراین براساس فقه و حقوق باید عمل کنیم، قضاوت کرد و تائید و رد صلاحیت ها را دقیق تر انجام داد.

همتی بیان کرد: یک حقوقدان شورای نگهبان می گوید اکثر رد صلاحیت ها به دلیل مشکلات مالی است از سوی دیگر فردی می گوید افراد زیادی با پرونده مالی رد صلاحیت نشدند باید این تناقضات برطرف و اعتماد عمومی جلب شود.

همچنین علیرضا رحیمی در موافقت با دو فوریت الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا اولویت اول کشور است و ارکان نظام به این موضوع ورود کرده اند از آن جا که ستاد مبارزه با کرونا مشغول تصمیم گیری است مجلس تصمیم گیر در مسئله کرونا نیست بنابراین با طرح کرونا فوریت را به انحراف نبریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شبه وجود دارد که نمایندگان رد صلاحیت شده در موافقت با این طرح دو فوریتی ثبت نام کرده اند اما با نگاه به لیست نمایندگان موافق می توان گفت این طرح با موافقت ترکیبی از سلایق سیاسی، نمایندگان تائید صلاحیت و رد صلاحیت شده ارائه می شود و ماهیت طرح حقوقی است و اگر نگاه سیاسی وجود داشته باشد باید به کل حاکمیت باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: عملکرد شورای نگهبان به اعتماد عمومی ضربه می زند و این اولین بار است که شاهد مشارکت حداقلی مردم در انتخابات پس از انقلاب بوده ایم. نمایندگان مجلس آینده که خود را مجلس انقلابی می دانند نیز می گویند اولویت مجلس یازدهم اصلاح انتخابات و بازگشت اعتماد عمومی است.

وی تصریح کرد: سخنگوی شورای نگهبان درباره انتقادات و اعتراض ها به عملکرد این شورا گفته است خلاء قانونی عامل اصلی این مباحث است.

این نماینده مجلس با انتقاد از رد صلاحیت برخی از نمایندگان با اتکاء به گزارش های کذب، بیان داشت: بنده نمونه بارز این اتفاق هستم که رد صلاحیت شدم، جلسه دفاع برای من گذاشته نشد، حتی علت رد صلاحیت مشخص نیست و باید بگویم شورای نگهبان 5 دقیقه به نماینده وقت نداد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قانون انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان خلاء قانونی دارد و مجلس و شورای نگهبان نسبت به این خلاء مسئول هستند و باید نسبت به افزایش اعتماد عمومی اقدام کرد از سوی دیگر علت یابی شود که چرا در انتخابات اخیر حداقل مشارکت ها رقم خورده است./

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.