کد خبر: 220128
۰
۰
نسخه چاپی

کرمان در مسیر خوزستان قرار گرفت / شیوع کرونا با افزایش دمای هوا

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند شیوع بیماری کرونا هم اکنون در هشت استان روند صعودی دارد، طبق آماری که وزارت بهداشت به صورت استانی در هفته اخیر منتشر کرده است؛ مازندران، همدان، کرمان، خوزستان، مرکزی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان روند صعودی بیماری را طی می‌کنند.

کرمان جزو استان‌های کمتر درگیر با بیماری کرونا در انتهای لیست استان‌ها قرار گرفته است اما یک نکته در این لیست قابل توجه است و آن جهش قابل توجه بیماری طی هفته اخیر در استان است بطوریکه اگر این روند ادامه یابد کرمان به زودی از انتهای جدول جدا می‌شود.

مردم خیال می‌کنند کرونا تمام شده است

در استان کرمان که تعداد بیماران در هر روز از ۱۵ نفر در روز تجاوز نمی‌کرد طی هفته جاری آمارهای بالای ۴۰ نفر در روز ثبت می‌شود و این در حالی ست که علیرغم واقعیت موجود در جامعه، مردم تصور می‌کنند دوران کرونا به اتمام رسیده است.

کرمان در مسیر خوزستان قرار گرفت / شیوع کرونا با افزایش دمای هوا

رعایت فاصله اجتماعی و ضد عفونی معابر این روزها دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و خبری از ماسک‌هایی که تا چندی قبل بر روی صورت مردم دیده می‌شد نیست.

نکته قابل توجه اینکه نظارت مناسب و دقیقی نیز بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اصناف و بازار صورت نمی‌گیرد.

تا قبل از هفتم اردیبهشت ماه تعداد بیماران در کرمان روزانه تک رقمی بود در همین روز ۷ بیمار در کرمان شناسایی شد اما از هشتم اردیبهشت تا امروز آمار افزایشی ثبت شد که به ترتیب به این شرح است؛ ۱۵، ۲۳، ۲۸، ۲۸، ۲۹، ۱۷، ۲۴، ۱۴، ۱۸، ۲۲، ۲۰، ۴۰،۱۸، ۴۲، ۴۵ همچنین در سه روز اخیر موارد فوت ناشی از کرونا در استان روند افزایشی یافته است.

سه نکته قابل تأمل در کرمان

اما در ۱۵ روز اخیر سه نکته دیگر نیز در کرمان روی داده که قابل توجه است اول اینکه شیوع کرونا در مناطق گردمسیر به خصوص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که این روزها دمای هوا به ۴۰ درجه نیز می‌رسد افزایش چشمگیر یافته است بطوریکه در یک روز آمار ۱۲ نفر نیز ثبت شد. نکته دوم فوت یک نوزاد در جیرفت به دلیل کرونا است و نکته سوم برگزاری یک جلسه خانگی در کرمان و ابتلای تعداد زیادی از شرکت کنندگان در یکی از شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمان است.

کاهش سن فوتی‌ها در کرمان طی روزهای اخیر توجه مراکز پزشکی کشور را به خود جذب کرده و تحقیق دو مورد فوت این بیمار آغاز شده است از سوی دیگر با وجود گرم شدن هوا در استان کرمان و برخلاف تصور جامعه موارد شیوع بیماری در مناطق گرمسیر استان افزایش قابل توجه یافته است.

مردم فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند

گفته می‌شود دلیل شیوع بیماری استفاده از کولرهای گازی و عدم وجود تهویه در خانه هاست اما نکته اصلی و مشترک با شیوع کرونا در کرمان به خصوص در شهرک‌های اقماری بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

این روزها با این دیدگاه که خطر کرونا در استان کرمان با افزایش دمای هوا کاهش یافته شاهد برداشته شدن ماسک از چهره مردم هستیم.

این روزها با این دیدگاه که خطر کرونا در استان کرمان با افزایش دمای هوا کاهش یافته شاهد برداشته شدن ماسک از چهره مردم هستیم

دیگر کمتر دست مردم می‌توان دستکش دید و تجمع مردم در بوستان‌ها، مراکز خرید، بازار و مغازه‌ها افزایش یافته، تراکم جمعیتی به وضوح افزایش یافته و دیگر خبری از در خانه ماندن نیست.

۱۰۲۵ نفر آخرین آمار بیماری کرونا در کرمان است؛ دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است؛ افزایش تعداد تست‌های مثبت کرونا در کرمان ناشی از برداشتن محدودیت‌ها از یک سو و از سوی دیگر افزایش موارد تست کرونا در استان کرمان است.

یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در استان کرمان در گفتگو با مهر در خصوص دلایل افزایش و جهش بیماری در استان کرمان گفت: متأسفانه حساسیت‌های عمومی برای رعایت نکات بهداشتی در شهر کرمان به شدت کاهش یافته است، در حالی که تا چند روز قبل اکثر مردم ماسک داشتند و تعداد کمی بدون ماسک بودند اما در حال حاضر مردم با تعجب به کسی که ماسک زده‌اند نگاه می‌کنند.

کرونا مردم کرمان را مات می‌کند

محمد کمالی پور تصریح کرد: متأسفانه جلسات خانگی در شهر نیز افزایش یافته است و همین مساله موجب می‌شود شیوع بیماری هم افزایش یابد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از مردم می‌خواهیم جدا نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها، استفاده از دست کش و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند و بدانند در صورت بی توجهی به این مساله شاهد تکرار وضعیت خوزستان در کرمان خواهیم بود.

وی ادامه داد: شیوع کرونا در استان کرمان می‌تواند در فصل تابستان کرمان را با شرایطی مواجه کند که شهرهای گرگان، ساری، تهران و قم و هم اکنون اهواز با آن مواجه هستند.

کرمان در مسیر خوزستان قرار گرفت / شیوع کرونا با افزایش دمای هوا

کادر درمانی دچار فرسایش شده اند / ‏‬ مردم رعایت کنند

کمالی پور بیان کرد: کرمان مانند سایر شهرهای کشور دارای یک ظرفیت محدود درمانی است و از اسفند ماه کادر درمانی به صورت فرسایشی با کرونا مواجه شده‌اند و ادامه وضعیت کنونی می‌تواند موجب تشدید فشار بر کادر درمانی شود.

وی با ابراز تأسف از کمرنگ شدن پروتکل‌های بهداشتی در استان کرمان گفت: اگر مردم فاصله اجتماعی را رعایت نکنند به زودی شاهد اعمال محدودیت‌های بیشتر خواهیم بود.

متأسفانه علیرغم تذکرها اما در روز جاری هم یک نفر به آمار فوتی‌های استان افزوده شد و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کرمان به ۵۹ نفر رسید

متأسفانه علیرغم تذکرها اما در روز جاری هم یک نفر به آمار فوتی‌های استان افزوده شد و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کرمان به ۵۹ نفر رسید.

رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را با جدید بیشتر رعایت کنند.

ثمره تاکید کرد که گرم شدن هوا هیچ تأثیری بر از بین رفتن کرونا نگذاشته است و این ویروس دنبال میزبان برای سرایت به فرد دیگر می‌گردد و این امر در فصل تابستان و زمستان یکسان است.

گرمای هوا ویروس را از بین نبرده است

وی گفت: ماندگاری ویروس در گرما کمتر است اما ویروس از بین نمی‌رود و در صورتیکه فاصله اجتماعی رعایت نشود ویروس شیوع می‌یابد، در روز جاری تعداد بیماران نسبت به روز گذشته کاهش یافته با این وجود تعداد موارد مثبت قابل توجه است و ۲۳ نفر بیمار شناسایی شده‌اند که شامل ۳ بیمار بستری، ۷ مورد سرپایی، یک نفر پرسنل و بقیه هم اطرافیان بیماران می‌شود.

وی ادامه داد: کویید ۱۹ امروز در کرمان موجب فوت یک مرد در شهرستان کرمان شده همچنین تعداد افراد مورد آزمایش نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۳ نفر بوده است، لذا رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در مورد بیماران زمینه‌ای، سالمندان، زنان باردار و کودکان بسیار ضروری است.

عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی طی روزهای پیش رو می‌تواند سلامت جامعه را با تهدید مواجه کند به همین دلیل از مردم خواسته شده است در هر مکانی که حضور می‌یابند فاصله با افراد مجاور را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید