مدیر آبرسانی ذوب آهن اصفهان:

کاهش مصرف آب در طرح های توسعه ای ذوب آهن اصفهان

تولید فولاد همواره به وجود و مصرف آب وابسته است ، به منظور کاهش مصرف آب در ذوب آهن اصفهان تمهیدات گسترده ای انجام و پروژه های مختلفی تعریف شد تا علی رغم افزایش تولید ، میزان برداشت از آب رودخانه زاینده رود کاهش یابد.

کاهش مصرف آب در طرح های توسعه ای ذوب آهن اصفهان

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده از اصفهان/ مهرداد اسماعیلی ، با اشاره به این که از سال 79 اولین خشکسالی ها در اصفهان شروع شد گفت : ذوب آهن اصفهان از صنایعی می باشد که حیات آن به وجود آب وابسته است ، با شروع خشکسالی ها، این شرکت با برنامه ریزی های و تعریف پروژه های مختلف سعی کرد تا میزان مصرف خود را از زاینده رود کاهش دهد . وی با اشاره به این که در سال 79 میزان برداشت آب از زاینده رود 32 میلیون متر مکعب بود و این رقم در سال 97 به 14 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است ، یاد آور شد : با انجام پروژه های مختلف و علی رغم افزایش 60 درصدی تولید هر ساله 20 درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال قبل داریم که این رقم بسیار قابل توجه است .

مدیر آبرسانی ذوب آهن اصفهان یکی از تمهیدات مهم در طرح های توسعه ای ذوب آهن اصفهان را کاهش مصرف آب دانست و گفت : استفاده از پساب در سیکل های کثیف کارخانه نظیر خنک کردن سرباره ، مدیریت مصرف آب با نصب مولتی پمپ های آب صنعتی و آشامیدنی و مدیریت مصرف و فشار از دیگر عواملی است که با کنترل آن توانستیم مصرف آب در شرکت را کاهش دهیم .

اسماعیلی ، یکی از نقاط پر مصرف آب در ذوب آهن اصفهان را برج های خنک کننده دانست و گفت : در شرکت حدود 200 برج خنک کننده وجود دارد که از سال 81 به خاطر تبخیر زیاد آب در این برج ها شروع به اصلاح ساختاری آن ها نمودیم و سعی شده سالیانه 10 برج خنک کننده را باسازی و نوسازی کنیم .

وی افزود : اخیرا برنامه ریزی کردیم تا از برج های هیبریدی ، استفاده کنیم زیرا این برج ها علاوه بر کاهش حداقل 30 درصدی مصرف آب ، در زمینه کاهش آلایندگی نیز بسیار موثر است .

وی رویکرد جدید صنایع فولادی را برای تامین آب ، استفاده از پساب دانست و گفت : ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری بالغ بر هزار میلیارد تومان به منظور کاهش مصرف آب ، پساب شهرستان های  زرین شهر بالغ بر 60 لیتر بر ثانیه و فولادشهر بالغ بر 190 لیتر بر ثانیه را خریداری کرده و همچنین در صدد هستیم تا پساب شهرستان نجف آباد و شهرستان های اطراف را نیز خریداری نموده و به شرکت انتقال دهیم تا نیاز به آب رودخانه را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم .

مدیر آبرسانی ذوب آهن اصفهان هدف این مدیریت را کاهش و مدیریت بهینه مصرف آب در شرکت دانست و تصریح کرد : ساخت تصیفه خانه پساب ، اصلاح برج های خنک کننده و بازسازی و نوسازی شبکه فرسوده شرکت از برنامه هایی است که در سال جاری در صدد انجام آن هستیم .

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید