کد خبر: 221993
۵
۰
نسخه چاپی

روز مزرعه کلزا در شهرستان شاهین‌شهر و میمه

برنامه روز کلزا در شهرستان شاهین‌شهر با حضور مصطفی عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ومعاون فنی اجرایی و کارشناسان ادارات ترویج و تولیدات گیاهی شهرستان و کشاورزان پیشرو در مزرعه کلزا شرکت قیام واقع در ابتدای جاده علویجه برگزار شد.

روز مزرعه کلزا در شهرستان شاهین‌شهر و میمه

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده از شاهین‌شهر /در حاشیه این بازدید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به خبرنگار ما گفت: امروز جوامع بشری در دنیا با دو مشکل تامین مواد غذایی از نظر  کمی و کیفی و در دسترس بودن مواجه هستند

مصطفی عباسی یادآور شد: منابع آب در این شهرستان محدود است و ما راهی جز  تغییر الگوی کشت و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح از طریق آموزش علوم روز کشاورزی و بهره گیری  از ارقام  پرمحصول و متحمل به شرایط سخت  و  اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب زراعی  نداریم تا بتوانیم تامین غذا و پایداری در تولیدات کشاورزی  داشته باشیم.

* ما برای ارتقاء دانش کشاورزان تلاش می کنیم

عباسی گفت: در بین دانه های روغنی یکی از  گیاهانی که می تواند ما را به حداکثر خودکفایی در تولید روغن  برساند دانه روغنی  کلزا است

 وی ادامه داد: کلزا یک گیاه پاییزه است در حالی که دانه های روغنی  دیگر به دلیل کشت تابستانه و محدودیت منابع آبی با محدودیت آبی بیشتری مواجه هستند و همچنین یکی از بهترین محصولاتی است که میتواند در تناوب گندم و جو قرار گیرد و محصولات کشت شده پس از  کلزا دارای عملکرد کمی و کیفی بالایی خواهند بود.

وی در ادامه  عنوان نمود که  دوره رشد گندم و کلزا تقریباً برابر است و حداکثر استفاده را از آب باران میبرند و کلزا دارای  دامنه بسیار وسیع سازگاری است و در بسیاری مناطق امکان کشت آن امکان پذیر است  و ادوات کشاورزی مشترکی با گندم دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت: کاشت دانه کلزا به کاهش وابستگی به واردات روغن کمک می‌کند و برای کشاورزان نیز محصولی  کاملا اقتصادی  با درآمد بسیار بالایی میباشد .

عباسی گفت: کلزا اثر مطلوبی بر عملکرد محصول بعدی خود دارد همچنین تامین علوفه از طریق کنجاله دانه روغنی کلزا که درصد زیادی انرژی و پروتئین دارد میسر می شود.

وی گفت: سیاست ما با همکاری پرسنل زحمتکش جهاد کشاورزی  و مهندسین تحقیقات و کوشش کشاورزان بر این است که بر خشکسالی و محدودیت آب در شهرستان غلبه کنیم و با اصلاح الگوی کشت و جایگزین نمودن محصولات مناسب و بهره گیری از تجهیزات و ادوات کشاورزی و بهینه کردن روشهای  آبیاری و  مصرف نهادها  شاخص‌های تولیدات کشاورزی را در شهرستان شاهین‌شهر و میمه ارتقا و جایگاه شایسته ای را در کشور به نام کشاورزان منطقه ثبت کنیم.

*کشاورزی با تکنولوژی روز زمینه ساز خودکفایی

آقایان دکتر مجد و دکتر نعمت الهی  محقق و مدرسین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اصفهان در جمع صمیمی کشاورزان گفتند: شما کشاورزان در مورد کشت با علم روز باید به چند مطلب توجه ویژه داشته باشید تا علاوه بر کیفیت محصول برداشت درسطح را نیز بتوانید افزایش دهید و با بالابردن راندمان تولید درآمد خود را افزایش داده و کشور را به خودکفایی برسانید.

دکتر مجد محقق و مدرس کشت کلزا ضمن برشمردن مزایای کشت کلزا به کشاورزان حاضر خاطرنشان کرد: ما قبل از هر کشتی باید به اصول فنی کشت و  داشت و برداشت اصولی با  به دست آوردن آخرین اطلاعات روز خود را برای ایجاد یک مزرعه نمونه آماده کنیم تا بتوانیم با کمترین هزینه وکمترین استفاده از آب ،خاک، کود و نیروی انسانی بهترین محصول و با کیفیت ترین محصول را با بیشترین تناژ سطح برداشت کنیم.

در ادامه آقای دکتر نعمت الهی به تشریح آفات و بیماریهای کلزا و روشهای مبارزه مطلوب با آن پرداخت و  کشاورزان را با اصول صحیح کاشت کلزا و آخرین یافته های علمی و دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه  مدیریت آفات و مبارزه با علفهای هرز آشنا نمود.

در پایان مراسم با همراهی کشاورزان از مزرعه کشت  سورگم رقم اسپید فید که برای اولین بار در  شهرستان با روش بی خاکورزی  در سطح ۲۰ هکتار اجرا شده بود بازدید کردند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید