بهره برداران از املاک اوقافی مالکیتی نسبت به آن املاک ندارند

به گزارش خبرنگار مهر مسلم محمودزاده پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن هشدار به شهروندان کاشانی بابت خرید و فروش املاک اوقافی در خصوص سودجویی کلاهبرداران اظهار داشت: در مورد موقوفات تجاری و مسکونی برخی دارای حق و حقوقی هستند که این حقوق موقع نقل و انتقال به خریدار منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موقع انتقال قرارداد یا سند اجاره‌ای به نام خریدار منتقل می‌شود، ابراز داشت: افرادی که قصد خرید املاک اوقافی دارند لازم است برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات استعلام لازم را از اداره اوقاف و امور خیریه اخذ کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان با بیان اینکه بهره برداران از املاک اوقافی مالکیتی نسبت به آن املاک ندارند، تصریح کرد: تمامی افرادی که املاک موقوفه را در اختیار دارند برابر با قرارداد و اسناد اجاره معتبر با موقوفه مستأجر محسوب شده و لذا مالکیتی بر مورد اجاره ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به املاک وقفی کشاورزی خاطرنشان کرد: اینگونه املاک و اراضی چون قابلیت کشاورزی ندارند به دلیل قرار گرفتن در بافت مسکونی توسط برخی از افراد و بدون در نظر گرفتن کاربری زراعی اقدام به تفکیک و دیوارکشی موقوفه کرده و به مردم می‌فروشند.

محمودزاده با اشاره به دیوار کشی این املاک و تصور مردم بر قابلیت نقل و انتقال این املاک بیان داشت: افرادی که این املاک را خریداری کرده اند در موقع انتقال سند اجاره‌ای در اداره اوقاف دچار مشکل می‌شوند چراکه این املاک قابلیت تغییر کاربری نداشته و باعث بروز خسارت به خریداران می‌شود.

گونه تغییر کاربری، تفکیک، احداث بنا، تعریض و تخریب املاک موقوفه جرم است

وی هرگونه تغییر کاربری، تفکیک، احداث بنا، تعریض و تخریب املاک موقوفه بدون مجوز سازمان اوقاف یا متولی رسمی آن را ممنوع و جرم دانست و یادآور شد: اینگونه اقدامات باید با سیر مراحل قانونی و پرداخت حق و حقوق موقوفه انجام شود در غیر این صورت حکم تصرفات غاصبانه را دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان احداث هرگونه بنا، ویلا یا ساختمان در املاک وقفی کشاورزی را بدون در نظر گرفتن مفاد قرارداد اجاره و کاربری زراعی ممنوع دانست و افزود: این اقدامات غیرقانونی بوده و ساختمان احداث شده با دستور مراجع قضائی تخریب می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید