کد خبر: 225097
۰
۰
نسخه چاپی

رئیس شورا:اعضای شورا باید از حق مردم دفاع کنند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، رضا زرگر؛ یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر بندرعباس که با دستور کار پاسخگویی شهردار بندرعباس به ۱۰ سوال دو تن از اعضای شورا مقرر بود روز سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹ برگزار شود به دلیل عدم حضور کیانوش جهانبخش، حجت الاسلام عامری سیاهویی، اسلام باوقار، عسکری، آبتین امیری، جواد بلارک، رضا حیدری پوری و فرزانه آرامش هشت تن از ۱۱ عضو شورای شهر در صحن علنی شورای شهر این جلسه برگزار نشد. فاطمه جراره رئیس شورای شهر و فیصل دانش سخنگوی شورای شهر و عضو هیئت رئیسه شورا و اسماعیل بواشه عضو شورا تنها حاضران در صحن علنی شورای شهر به همراه شهردار بندرعباس و برخی از معاونان جهت پاسخگویی در جلسه شورا بودند.

جلسه یکصد و هفتاد هفتمین جلسه شورای شهر هم به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای شورای شهر به دلیل غیبت چهار عضو شورا برگزار نشد و عباس امینی زاده شهردار بندرعباس بدون پاسخگویی به دفتر خود بازگشت.

خبرنگار مهر در پیگیری علت عدم حضور اعضای شورای شهر بندرعباس در صحن علنی شورا به نکات جالبی از جمله اظهارات رئیس شورای شهر در بیان علت عدم حضور سایر اعضای و ابراز گلایه سخنگوی شورا از مدیریت انفرادی فاطمه جراره به عنوان رئیس شورا و عدم بیان واقعیت‌ها از سوی رئیس شورای شهر برخورد کرد. که در این گزارش صحبت‌های هر دو به اضافه رفتار اعتراضی سایر اعضای شورا عنوان می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس عصر سه شنبه پس از اعلام پایان جلسه ۱۷۸ امین شورای اسلامی شهر بندرعباس به علت غیبت ۸ عضو شورا، در جمع خبرنگاران بیان داشت: در تاریخ ۲۹ اردیبهشت طرح سوال از شهردار مطرح شد که جز مطالبات شهروندان بود و از موضوعاتی که در شهر وجود داشت به شهردار ابلاغ شد و در ۶ خردادماه بنا بود شهردار حضور پیدا کند که شهردار درخواست وقت بیشتری برای جمع بندی مطالب خودشان در این زمینه داشتند و طبق درخواست شهردار جلسه به ۱۱ خرداد موکول شد و در آن جلسه به دلیل عدم حضور ۴ عضو شورا جلسه به حدنصاب نرسید و جلسه تشکیل نشد.

جراره گفت: امروز ۱۳ خرداد نیز جلسه تشکیل‌شده و تعدادی از اعضای شورا در ساختمان شورا حضور داشتند ولی از حضور در جلسه رسمی و صحن شورا خودداری کردند و از حقوق قانونی اعضای شورا که سوالاتی از شهردار مطرح کنند، جلوگیری به عمل می‌آورند.

وی افزود: حس مطالبه گری در شهروندان و شورا باید به وقوع بپیوندد و این موضوع باید سریعاً جمع شود اما عده‌ای مانع این کار می‌شوند در حالی که شهردار در دو جلسه متوالی حضور داشته است و قانون مشخص کرده این جلسات نیز تکرار می‌شود و غیبت اعضا نیز مطابق قانون قابل‌بررسی است.

رئیس شورای شهر بندرعباس در ادامه خاطر نشان کرد: چرا حساسیت در افراد به وجود آمده و باید تابوی سوال از شهردار شکسته شود، ما نمایندگان مردم هستیم و باید پاسخگوی مردم باشیم، کلیه اعضای شورا باید در جلسه شورا حضور پیدا کنند و از حقوق مردم دفاع کنند.

جراره گفت: از اعضای شورای شهر می‌خواهم در جلسات بعدی شورا حضور پیدا کنند و از شهردار نیز می‌خواهم در جلساتی که برای پاسخگویی سوالات تشکیل می‌شود، حضور یابد.

وی گفت: امیدواریم اعضای شورای شهر که در جلسه حضور ندارند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای شهروندان داشته باشند تا مشکلات سریع‌تر حل شود و به دنبال راهکارهایی برای بهتر انجام شدن موضوعات و اتفاقاتی که در شهر می‌افتد باشیم.

این در حالی است که فیصل دانش به عنوان سخنگوی شورای شهر بندرعباس پس از اتمام جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و تناقض گویی رئیس شورای شهر و مطلع بودن وی از علت عدم حضور هشت عضو شورا در صحن علنی برای خبرنگاران جالب توجه بود.

شورا دچار بحران شده است

دانش در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه در شورا یک بحران شکل گرفته است، بیان داشت: همین که اعضای شورا در جلسه حاضر نمی‌شوند یک بحران است هر بحرانی را می‌شود مدیریت کرد. قانون را باید به عنوان خط کش در اینگونه اختلافات لحاظ کرد.

وی افزود: بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه و به عنوان کسی که جراره رئیس شورا به عنوان سخنگو معرفی کرده است گفتم باید با این دوستان مذاکره کرد با دعوا به نتیجه نمی رسیم، من مأموریت داشتم تا با این هشت عضو شورا مذاکره کنم.

دانش اظهار داشت: در جلسه مذاکره به این هشت عضو شورا گفتم کسی که در صحن شورا سوال می‌کند حق دارد. عضو شورا به عنوان نماینده مردم سوال می‌پرسند. قانونگذار هم گفته است حتی یک عضو شورا هم می‌تواند از شهردار سوال کند.

وی در واکنش به صحبت‌های جراره در گفتگو با رسانه ابراز داشت: در صحبت‌های جراره رئیس محترم شورای شهر شنیدم که گفتند این غیبت اعضا در جلسه برای این است که شهردار پاسخ ندهد و قبل از اینکه رئیس شوند این موضوعات نبود ولی حالا اتفاق می‌افتد. بنده کاملاً با این حرف مخالف هستم. این حرف غلط است چرا چون که شما می‌توانید یک عضوی از شورا باشید هر عضو شورا می‌تواند از شهردار سوال بپرسد لازم نیست که رئیس باشد.

سخنگوی شورای شهر بندرعباس افزود: سوال از شهردار حق شورا است و قانونی است اعضای شورا در هنگام سوال از شهردار باید تمام جوانب سوال را از نظر شکلی و ماهوی بررسی کنند و قانونگذار هم در قانون دیده است که حتی یک نفر از اعضای شورا هم می‌تواند از شهردار سوال کند دو عضو محترم شورای شهر بندرعباس از شهردار بندرعباس طرح سوال کردند حقشان است

وی در مورد علت غیبت اعضای شورای شهر خاطرنشان کرد: غیبت اعضای شورا زمانی موجه و یا غیر موجه است که شورا تصمیم بگیرد. قانونگذار در قانون دیده است که در مورد غیبت اعضا باید اکثریت اعضای شورا در مورد موجه یا غیر موجه بودن آن تصمیم گیری کند البته اعضای شورا قبل از آن مرخصی و یا علت عدم حضور در جلسات را اعلام کنند.

به گفته دانش، غیبت چهار عضو شورا در جلسه گذشته موجه بود یک عضو شورا جهت درمان در شیراز حضور داشت. عضو دیگر شورا برای شرکت در جلسه شورای عالی استان‌ها در تهران بود و یک عضو دیگر به دلیل امتحان مجازی نمی‌توانست در جلسه شورا حاضر باشد.

نماینده مجلس حق دخالت در امور شورا را ندارد

دانش بیان داشت: علت عدم حضور آبتین امیری را قبل از جلسه گذشته به اطلاع رئیس شورا رساندم و گفتم اگر می‌خواهید جلسه برگزار کنید به شکلی باشد که همه حضور داشته باشند. برگزاری جلسه با تصمیم رئیس شورا بود و هیئت رئیسه دخالتی در این موضوع نداشت.

وی افزود: نظر رئیس شورا این است که اعضای که در جلسه حضور نداشتند می‌خواهند عمداً جلسه را به تأخیر بیاندازند شاید همین باشد ولی من میگویم اصل را بر این بگذاریم که آنها درست می‌گویند و برای شرکت در جلسه دلایل قابل قبولی دارند. روز گذشته متأسفانه نماینده مجلس در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها به شورای شهر حمله کرد. این مصاحبه جالب نبود.

اعضا در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس در جلسه شورا شرکت نکردند

این عضو هیئت رئیسه شورای شهر بندرعباس بیان داشت: به نظر بنده نماینده مجلس حق دخالت در امور شورا را ندارد، شب گذشته در مذاکره با این هشت عضو شورا گفتم آیا شما با سوال از شهردار مخالف هستید، گفتند نه. این اعضای شورا گفتند که غیبت ما تاکنون موجه بوده است. ولی الان در واکنش به این مصاحبه و توهین به شخصیت شورا می‌خواهیم با رفتارمان اعتراض خود را نسبت به این دخالت نشان دهیم این اعضا فقط اعتراض خود را با غیبت در این جلسه نشان دادند.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید