مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان:

پیش بینی بودجه تولید اکسیژن برای پارک ناژوان اصفهان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان گفت: تصویب عوارض فضای سبز و درآمد حاصل از این عوارض که سه درصد از مبلغ تراکم همه پروانه های ساختمانی همگی صرف گسترش زیرساخت های فضای سبز، توسعه و نگهداری آن خواهد شد.

پیش بینی بودجه تولید اکسیژن برای پارک ناژوان اصفهان

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده از اصفهان/ رسول هاشمیان در پنجاه و پنجمین نشست از «سلسله نشست های خبری سه شنبه ها با رسانه » با اشاره به اینکه حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز ناژوان در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: امسال ردیف بودجه تولید اکسیژن برای ناژوان در شورای شهر تصویب شد و این بودجه صرف توسعه فضای سبز این منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه گونه زمین در ناژوان وجود دارد، ادامه داد: 200 هکتار از زمین های ناژوان در تملک شهرداری و 800 هکتار در اختیار باغداران و کشاورزان است که زمین های در اختیار شهرداری به بیشه زار تبدیل شده است و هر زمینی هم که شهرداری تملک کند با همین کاربری حفظ می شود.

هاشمیان با بیان اینکه جمعا یک هزار و 200 هکتار از این اراضی در محدوده حفاظتی ناژوان تعریف شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات ما برای حفظ فضای سبز احداث مخزن آب و خط کلکتور هشت کیلومتری در شمال ناژوان است. همچنین دراین زمینه یک مخزن بتنی هم در حال احداث است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان افزود: در ناژوان 52 کیلومتر مادی امتداد دارد که خوشبختانه همه مادی ها آبگیری شد و اکنون با مشکل کم آبی در ناژوان مواجه نیستیم. برخی از این مادی ها بعد از سالها آبگیری شد.  

وی به تعطیلی مجموعه های گردشگری ناژوان در ایام کرونا به عنوان اولین مجموعه اشاره و اظهار کرد: با این کار ضربه زیادی به مراکز گردشگری ناژوان وارد شد که در همین راستا شهرداری اصفهان به ویژه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری حمایت های خوبی را از این مجموعه برای جبران خسارت ها انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه و نگهداری فضای سبز ماموریت و هدف اصلی ما در ناژوان است، گفت: با دستور و تاکید و دغدغه ویژه شهردار اصفهان و با احترام کامل به طبیعت دیگر بنا نداریم سازه سخت مانند آکواریوم و ... در ناژوان احداث کنیم.

هاشمیان به وجود هفت پارکینگ در ناژوان اشاره و اظهار کرد: دو پارکینگ طبقاتی نیز در ناژوان و در زمین پارکینگ های فعلی ساخته خواهد شد.

*جمع آوری 30 هزار تن برگ از ناژوان برای تبدیل به کود

وی در مورد بازیافت برگ ها و چوب های درختان ناژوان هم افزود: از ابتدای پاییز تا اواخر دی ماه حدود 30 هزار تن برگ در ناژوان جمع آوری می شود که به منظور تولید خاکبرگ به سیلوها منتقل و سال بعد برای کوددهی و حفر چال کود مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد: در هرس زمستانه سرشاخه درختان هم این ضایعات تبدیل به چیپس چوب شده و برای مصارفی مانند کود آلی و تزیین مسیرهای پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشمیان به کاشت سالانه 18 هزار اصله درخت در ناژوان اشاره و بیان کرد: در این بین سه هزار درخت مقاوم به خشکی در بدنه مادی ها کاشته می شود.

*ساخت ایستگاه آتش نشانی ناژوان با سازه سبز

وی با بیان اینکه زمینی چهار هزار و 500 متری برای احداث ایستگاه آتش نشانی در ناژوان مدنظر بود که به 2500 متر کاهش یافت، گفت: این ایستگاه بیش از هزار متر ساختمان سازی ندارد و باید با سازه سبز هم ساخته شود تا موضوع عدم اضافه شدن سازه سخت به ناژوان رعایت شود.

هاشمیان درختان در اختیار شهرداری در ناژوان را هم 170 هزار اصله درخت عنوان کرد و افزود: با وجود این تعداد درخت وجود یک ایستگاه آتش نشانی در منطقه ضرورت داشت و امیدواریم با توجه به اینکه این پروژه همه مجوزهای لازم را دریافت کرده و بودجه آن در منطقه 5 پایدار شده است، در کمیسیون امور زیربنایی استانداری هم تصویب شود.

*فضای سبز ناژوان با آب زاینده رود آبیاری نمی شود

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر اینکه برای آبیاری فضای سبز ناژوان از آب رودخانه زاینده رود استفاده نمی شود، ادامه داد: هنگام احداث یکی از مخازن این سوءتفاهم برای برخی ایجاد شده بود که ما قصد استفاده از آب زاینده رود را برای آبیاری فضای سبز داریم که با توضیحات شهرداری این موضوع برطرف شد.

هاشمیان هزینه نگهداری مستقیم ناژوان در سال 98 را 30 میلیارد تومان دانست و افزود:

تعداد بازدیدکنندگان از باغ پرندگان در سال گذشته 500 هزار نفر بوده است و با توجه به اینکه ناژوان مورد توجه مردم اصفهان و گردشگران است، برای تامین روشنایی آن مذاکراتی با شرکت برق داشتیم.

پیش بینی بودجه تولید اکسیژن برای پارک ناژوان اصفهان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید