۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان غربی حدنگاری می شود

به گزارش اقتصادآینده نیوز رسول جلیلی ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه اقتصادی بخش کشاورزی آذربایجان غربی با حضور رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی افزود: سامانه جامع اطلاعات کشاورزی در سه سال گذشته برای ۸۳۰ هزار هکتار اراضی از جمله اراضی زیر کشت و آیش استان آغاز شده که از مجموع این میزان اراضی، ۶۵۵ هزار هکتار آن حدنگاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای اجرای باقی مانده طرح طی تفاهم‌نامه مشترک مابین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، حدنگاری در سطح ۳۰۰ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان‌جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: با عملیاتی شدن و اتمام اجرای این طرح مهم، کل اطلاعات مکانی و توصیفی زمین‌های کشاورزی در دسترس مسئولان و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت.

جلیلی در ادامه بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی قراردادی در استان به منظور فراهم کردن بستر ورود به بازارهای جهانی تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تولید محصولات گلخانه‌ای، تولید نهاده‌های دامی و ایجاد واحدهای بزرگ مقیاس در زمینه تولید محصولات پروتئینی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را از زمینه‌های مهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: در این راستا حمایت‌های لازم از طرف سازمان در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر تقویت تشکل‌های کشاورزی در استان ادامه داد: ساماندهی بازار محصولات کشاورزی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب دانش و اگاهی کشاورزان، رونق صادرات محصولات کشاورزی از اولویت‌های اجرایی سازمان است که در دستور کار قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد و باید با اهتمام ویژه در تمامی اراضی استان اجرا شود.

سیدسلمان ذاکر با تاکید برلزوم تعامل و هم افزایی بیشتر بین بخش کشاورزی و تحقیقات، افزود: اگر بتوانیم به یافته‌های علمی جدید در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم و این یافته‌ها را در جهت علمی شدن بخش کشاورزی به کارگیریم، بدون شک کشاورزی استان سهم بیشتری را در اقتصاد استان خواهد داشت.

وی با تاکید بر تسهیل در روند صدور مجوز فعالیت‌های کشاورزی ادامه داد: استان به عنوان مهمترین قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور، مخصوصاً تولید عسل است و باید برای مطرح کردن عسل استان با نام و برند آذربایجان غربی در کشور و سایر کشورهای همسایه با جدیت اقدام شود و در این راستا با مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی اقدامات لازم در راستای توسعه صادرات عسل استان انجام گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت رعایت عدالت در خصوص اجرای احکام محاکم قضائی در خصوص قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی، گفت: همه ادارات و نهادهای مرتبط باید با اتخاذ تدابیر لازم گره گشای مشکلات مردم باشند و امیدواریم با همفکری و همدلی مسئولان با تکیه برعدالت اجتماعی مشکلات مردم روستاهای ارومیه تبدیل به فرصت‌هایی برای افزایش تولید، ایجاد اشتغال و کارآفرینی شود.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی ادامه داد: اصلاح و بازنگری قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و احداث خانه کارگری در اراضی کشاورزی لازم و ضروری است.

وی توسعه پرورش و صادرات سیست آرتمیای دریاچه ارومیه و آبزیان، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغات را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی در تعیین الگو و ترکیب کشت هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری کنند و اصلاح الگوی کشت بر مبنای مدیریت بهینه منابع آبی موجود و کشت گیاهانی با مصرف آبی کم و تولید و ارزش اقتصادی بالا انجام گیرد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید