کد خبر: 232688
۰
۰
نسخه چاپی

تاخت دوباره کرونا در خراسان شمالی/ بی توجهی کار دست مردم داد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نام خراسان شمالی بار دیگر از سوی سخنگوی وزارت بهداشت بیان وترس و دلهره بر خانواده ها چیره شد.

سماسادات لاری روز گذشته از قرارگیری خراسان شمالی در بین استانهای در وضعیت هشدار خبر داد و به این ترتیب مسئولان باید باری دیگر به فکر اعمال محدودیت های خاص و ویژه باشند.

اما چه شد که کار به اینجا رسید؟ چرا پس از آن که خراسان شمالی به شرایط پایدار رسید، بار دیگر وضعیت خود را در حالت هشدار می بیند؟ برای پاسخ به این سئوالات به میان مردم رفتیم. مردمی که برخی بدون ماسک و بعضی نیز ماسک زده بودند. عده ای با حالت صمیمی و بدون در نظر گرفتن شرایط کنار هم ایستاده بودند؛ اکثر مغازه داران محدودیت های کرونایی را رها کرده و در شرایط عادی به سر می بردند.

خیال کردیم شرایط سفید شده

پوریا محمدزاده، صاحب یک مغازه لوازم یدکی خودرو بود که در گفتگو با مهر اظهار کرد: تا حدود یک ماه پیش ما در مغازه شرایط خاصی را مد نظر قرار داده بودیم به عنوان مثال نمی گذاشتیم مشتری ها به داخل بیایند و از بیرون مغازه جنسشان را سفارش می دادند اما اکنون اینطور نیست زیرا فکر می کردیم وضعیت عادی شده استاین کاسب ادامه داد: با افزایش ناگهانی تعداد فوتی ها در کشور دوباره زنگ خطر برای ما به صدا درآمد اما سختمان است که دوباره پروتکل ها را رعایت کنیم.

وی افزود: برای مدتی خیال کردیم شرایط سفید شده و تبلیغات مسئولان نیز کاهش یافت و ما نیز به حالت طبیعی بازگشتیم اما فکر می کنم باید بار دیگر به شرایط ابتدای کرونا بازگردیم.

محمدزاده درخصوص علت افزایش تعداد افراد مبتلایان به کرونا نیز گفت: مردم خراسان شمالی زندگی عادی خود را انجام می دهند و انگار نه انگار شرایط کرونایی است؛ البته این انتقاد به خودم نیز وارد است زیرا آنچنان مراعات نمی کنم.

مسئولان به مردم القا کردند شرایط عادی شده است

در خیابان جلوی جوانی را گرفتیم. متوجه شدیم او دانشجو است و چند ماهی به دانشگاه نرفته. این جوان که اسمش حمید بود به خبرنگار ما گفت: بی تعارف باید بگوییم که مسئولان مقصرند اما سعی می کنند توپ را در زمین مردم بیندازند.

این دانشجو تصریح کرد: چرا در استان آمارهای روزانه کرونا اعلام نمی شود؟ این اقدام باعث شد مردم خیال کنند آمار آنقدر پایین است که دیگر اعلام نمی شود درحالی که اعلام روزانه تعداد مبتلایان در شهرهای کوچک خراسان شمالی بسیار موثر است.

وی افزود: از سوی دیگر مسئولان با افتخار اعلام می کنند که فلان بیمارستان بجنورد و آن بیمارستان شیروان به حالت عادی بازگشته؛ این چه معنی دارد؟ یعنی مردم؛ ما کرونا را پشت سر گذاشته ایم لذا ماجرا تمام شده و مردم نیز از این رفتارهای غلط آقایان پالس عادی بودن شرایط را دریافت کردند.

یک مادر: خانواده ام را مجبور به رعایت مسائل بهداشتی کرده ام

با اعظم سطانی، مادر خانه دار بجنوردی نیز گفتگو کردیم که او به خبرنگار ما گفت: نقش مادران در رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل ها بسیار بااهمیت است و اگر زنان خانواده بخواهند، می توانند همچنان خانواده خود را به رعایت مسائل بهداشتی وادار کنند.

این بانوی خانه دار تاکید کرد: خوشحالم که خانواده ام به شکل کاملا عاقلانه مسائل را رعایت می کنند و بی دلیل در خیابان ها راه نمی رویم و از ماسک و دستکش استفاده می کنیم.

وی افزود: متاسفانه در هفته گذشته به عروسی دعوت شدیم اما با صاحب مجلس تماس گرفتم و ضمن تبریک ازدواجش، بابت عدم حضور در جشنشان عذرخواهی کردم؛ تقریبا اکثر آخر شب ها صدای بوق ماشین سواری پس از عروسی در خانه یمان شنیده می شود که معنایش این است که عروسی ها دایر شده.

سلطانی در انتها گفت: از تمام زنان خانواده ها که مراعاتشان از مردان بیشتر است می خواهم خانواده خود را به رعایت مسائل بهداشتی ترغیب کنند تا جلوی این ویروس نحس گرفته شود.

خطرات را به مسئولان استان تذکر داده بودم

سید احمد هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با مهر درخصوص قرار گرفتن استان در وضعیت هشدار اظهار کرد: از چند روز گذشته به مسئولین ارشد استان اعلام کرده بودیم که در صورت ادامه روند کنونی خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد.

وی از افزایش چشم‌گیر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های خراسان شمالی خبر داد و افزود: اما در تعداد فوت‌شدگان شاهد افزایش بی‌رویه آمار نبوده ایم.

هاشمی ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت توسط مردم، عمده دلایل شیوع ویروس کرونا در خراسان شمالی را مطابق بسیاری از نقاط کشور عنوان کرد و بیان داشت: عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم استفاده از ماسک، حضور در مراسم‌ها و دورهمی‌های خانوادگی از اصلی ترین دلایل شیوع دوباره کرونا در خراسان شمالی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در انتها گفت: پیشنهاداتی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشت و محدودیت‌ها به مسئولان استانی و تصمیم‌گیری در خراسان شمالی داده‌شده و طی جلسه آینده ستاد استانی مبارزه با کرونا دراین‌باره تصمیم‌گیری و اعلام نظر می‌شود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید