کد خبر: 232694
۰
۰
نسخه چاپی

درهای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز مرمت شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا نصیری، اظهار کرد: درهای چوبی شبستان غربی مسجد که با شیشه‌های رنگی خودنمایی می‌کند و توسط دو استاد نجار شیرازی بنام‌های استاد محمد جعفر و استاد محمد رحیم در زمان احداث این بنا ساخته و در سال ۱۳۴۸ ه. ش توسط میرزا آیت بازسازی شده است، مورد مرمت قرار گرفت.

وی افزود: حفاظت و مرمت این بنا با رعایت استانداردهای بین‌المللی از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک و نظارت فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس بیان کرد: شرح اجرایی این عملیات پاکسازی مکانیکی و شیمیایی نمای بیرونی، تزریق سم و مواد شیمیایی به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات، بازسازی قسمت‌های کسری گره‌ها بر اساس طرح اصلی و پاکسازی و اجرای پوشش سطوح نمای بیرونی است.

نصیری بیان کرد: مسجد نصیرالملک از مساجد تاریخی شیراز است که در محله گود عربان و خیابان لطفعلی‌خان زند واقع شده است و از بناهای دوره قاجاریه است که در فاصله سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ ه. ق توسط حسنعلی خان نصیرالملک ساخته شد.

وی ادامه داد: معماری این بنا توسط محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی‌پز که از معماران به‌نام آن دوره بوده‌اند صورت گرفته است. از جمله جاذبه‌های این مسجد که هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند شبستان غربی یا تابستانی است که دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و دوازده ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ است.

معاون میراث‌فرهنگی فارس اضافه کرد: این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصادآینده نیوز، این مسجد سالانه مورد بازدید هزاران گردشگری داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و از شاهکارهای معماری زیبا و بی‌نظیر ایرانی - اسلامی است که به مسجد صورتی و رنگی هم مشهور شده است.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید