امام جمعه تبریز عضو افتخاری خانه مطبوعات آذربایجان شرقی شد

امام جمعه تبریز عضو افتخاری خانه مطبوعات آذربایجان شرقی شد

 

 اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند در شادابی جامعه نقش اساسی داشته باشند، گفت: رسانه‌ها دارای کارکرد اجتماعی هستند و در واقع چشم بیدار مردم و آینه تمام نمای یک جامعه هستند.

 

حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در دیدار اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات آذربایجان شرقی با وی افزود: یکی از عناصر موثر بر روابط فرهنگی و روابط سیاسیی هر جامعه مطبوعات می باشد که نقش مهمی دارد و با توجه به تاثیرگذاری و فضا سازی برای افکار عمومی، سایر حوزه های نظام اجتماعی را تحت شعاع قرار میدهند.

 

وی ادامه داد: وظیفه مطبوعات روشنگری است ولی فعالان رسانه ای باید تلاش کنند درست بنویسید، زیرا هیچ وقت کسی به درست نوشتن نمی تواند اعتراض کند.

 

امام جمعه تبریز گفت: البته خبر احتمال دارد درست یا غلط باشد، ولی بعد از اینکه خبر به مرحله اطلاع رسید، یعنی آن خبر درست است.

 

وی اظهار کرد: جامعه در ناآگاهی رشد نمیکند و بر این اساس باید مطبوعات به وطیفه خود عمل و درست و صحیح روشنگری کند.

 

حجت الاسلام آل هاشم افزود: اگر به دنبال رشد هستیم، باید شفاف ساری شود؛ حیات و سرزندگی مطبوعات جدای از حیات جامعه نیست و مطبوعات وابسته به جامعه است.

 

وی ادامه داد: وظیفه اصلی مطبوعات انتقاد سازنده و راهنمایی اعضای جامعه است؛ اگر مطبوعات نقش نظارتی خود را حفظ کند، می تواند انتقاد کند، در غیر اینصورت نمیتواند به نقش و مسیولیت خطیر خود عمل کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انتقاد باید سازنده، با رعایت اصول شرعی و در جهت جلوگیری از ریختن آبروی افراد باشد، انتقاد صحیح عبارت از این است که منتقد در زمینه های مورد نظر بر مبنای استدلال های صحیح موضوع را بررسی و اظهار نظر کند.

امام جمعه تبریز عضو افتخاری خانه مطبوعات آذربایجان شرقی شد

وی اضافه کرد: انتقاد نباید فقط بر مبنای شایعه باشد، بلکه باید بر مبنای بررسی های دقیق، روشن و مشخص بعد از رسیدن به یقین باشد.

 

حجت الاسلام آل هاشم افزود: مطبوعات و رسانه های جمعی، راهنمای جامعه و سیاسیت های مسوولان مملکتی هستند، مسوولان نیز از انتقادات مطبوعات بی نیاز نیستند، ولی انتقاد باید بر مبنای ادب، اخلاق، انسانیت و رعایت موازین شرعی باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: پذیرش نقد و انتقاد به طور قطع نیازمند ایجاد سواد رسانه ای بین اقشار مختلف جامعه است و با توجه به افزایش آمار قشر تحصیل کرده در جامعه آمادگی برای بهره گیری از نقد ایجاد شده است.

 

امام جمعه تبریز اظهار کرد: یکی دیگر از الزامات نقد صحیح حضور کارشناسان زبده در بدنه مطبوعات است، کسانی که در حوزه مطبوعات فعالیت میکنند باید معنای نقد را بدانند؛ نقد صحیح جامعه را پویا می کند.

 

وی گفت: برای بهبود وضع رسانه های استان باید چند اصل رعایت شود؛ یکی فضای آزاد مطبوعات است، البته منظور این نیست که هر کس هرچه خواست بنویسد، بلکه در مطبوعات نباید فضای خفقان حاکم شود که این فضا سم است.

 

حجت الاسلام آل هاشم افزود: استقلال اقتصادی مطبوعات نیز مهم است، زیرا در غیر اینصورت  آنهاخود را به شخص یا ارگان خاص وابسته خواهند کرد، در حالی که نباید بخاطر پول و کمبود امکانات وابسته به فرد یا سازمان شوند؛ در این صورت مجبور هستند از سیاست های آن فرد یا سازمان را پیروی کنند.

 

وی اضافه کرد: آموزش روزنامه نگاری نیز یک فن و تخصص است، باید یک روزنامه نگار و خبرنگار دارای سواد رسانه ای باشد، حتی تیتری که زده می شود مهم  و نیازمند نگاه تخصصی است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: آموزش روزنامه نگاری برای اهالی مطبوعات که تازه به این عرصه وارد شده اند، مورد توجه فرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: تقویت استقلال حرفه ای روزنامه نگاران بسیارمهم است که میتواند مقام و جایگاه مطبوعات استان را ارتقا دهد.

 

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای مطبوعات سه وظیفه مهم بیان فرمودند، گفت: وظیفه نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف ، طرح و تبادل آرا و افکار جامعه سه وظیفه خطیری است که رهبری بر آنها تاکید کرده اند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید