کد خبر: 234692
۰
۰
نسخه چاپی

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اعظم محبی: همه ساله با اتمام سال تحصیلی، دغدغه جدیدی برای خانواده‌ها ایجاد شده و انتخاب مدرسه، ثبت نام کتاب، لباس فرم دانش آموزان، سرویس مدارس و غیره از جمله مسائلی است که ذهن والدین را درگیر می‌کند.

اما امسال موضوعات دیگری هم بر این دغدغه‌ها اضافه شده و خانواده‌ها با شیوع کرونا از چگونگی بازگشایی مدارس که بر نوع انتخاب آن‌ها تأثیرگذار است، اطلاع دقیقی ندارند.

علیرغم این‌که بیان شده مدارس از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کنند اما وزیر آموزش و پرورش گفته که احتمال تغییر زمان بازگشایی وجود دارد و همین سناریوهای مختلف و ابهامات، خانواده‌ها را در انتخاب خود نگران کرده است.

از چند ماه قبل سامانه شاد جای خود را به مدارس داده و فرقی هم نمی‌کرد که مدارس دولتی باشند یا غیرانتفاعی و همین موضوع سبب شد تا داستان نام نویسی مسأله جدیدی برای خانواده‌ها باشد.

خانواده‌ها بیان می‌کنند اگر قرار است مدارس تعطیل باشند و برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه اجرا نشود چرا باید هزینه‌های چند میلیونی را صرف ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی کنند؟ مضافاً اینکه اوضاع اقتصادی امسال و گرانی‌های بازار هم عرصه را بر بسیاری از خانواده‌ها تنگ کرده، به نحوی که آن‌ها توان پرداخت شهریه و یا تحمل هزینه‌های گزاف البسه، کیف و کفش، لوازم التحریر و غیره را ندارند.

مردد در انتخاب مدرسه

مرادقلی قاسمی نسب که دو دانش آموز محصل دارد، به خبرنگار مهر گفت: احتمال شیوع مجدد کرونا و احتمال برگزاری سال تحصیلی آینده به شیوه نیمه حضوری و یا غیرحضوری توجیهی برای پرداخت هزینه‌های میلیونی در مراکز آموزشی آزاد و غیردولتی باقی نمی‌گذارد.

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

وی با بیان این‌که گرانی‌های اخیر پرداخت هزینه‌های سرسام آور تحصیل را برای خانواده‌ها سخت کرده است، ادامه داد: افزایش ۱۵ تا ٢۰ درصدی شهریه مدارس سبب شده تا در انتخاب مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی مردد شویم.

قاسمی نسب بیان کرد: امسال تعداد زیادی از خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی خواهند رفت و همین موضوع تراکم دانش آموزان را بالا برده که این عمل با پروتکل‌های بهداشتی منافات دارد.

سناریوهای مختلف بازگشایی مدارس خانواده‌ها را در دوراهی انتخاب مدرسه قرار داده است مادر یک نوجوان گرگانی هم در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: سال تحصیلی گذشته، فرزندم در مدرسه غیرانتفاعی درس می‌خواند اما با شیوع کرونا چهار ماه از سال تعطیل شد و هزینه‌ای به ما عودت داده نشد.

مریم کاویانی با بیان این‌که برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کرده است، افزود: مسئولان مدرسه بیان می‌کنند که نحوه آموزش به طور کامل مشخص نیست و ممکن است کلاسی تشکیل نشود لذا با این شرایط در انتخاب مدرسه مردد هستم.

وی بیان کرد: مدرسه هیئت امنایی هم که در همسایگی ما وجود دارد از ثبت نام پسرم خودداری کرده و آیا با شرایط کرونا درست است که من در نقطه دورتری فرزندم را ثبت نام کنم.

کاویانی گفت: نحوه انتخاب سرویس هم مشخص نیست و همین برنامه‌های دقیقه نودی باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

دریافت وجهی جز پول بیمه و کتاب ممنوع

برای پیگیری دغدغه‌ها والدین و دانش آموزان با رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گلستان گفتگو کردیم، قربان طاشی به خبرنگار مهر گفت: در ثبت نام دانش آموزان میان پایه نیاز به ورود خانواده‌ها به مدرسه نیست و دانش‌آموزانی که قبول شده باشند اتوماتیک‌وار ثبت نام شده و به کلاس بالاتر می‌روند.

وی افزود: فقط باید خانواده‌ها شخصاً به سامانه خرید کتب درسی مراجعه و یا با واریز وجه از مدارس بخواهند به صورت متمرکز ثبت نام کتاب را انجام دهد.

رئیس کمیته نظارت بر ثبت نام گلستان ادامه داد: در مدارس عادی هنگام ثبت نام جز پول بیمه و کتاب گرفتن دریافت هرگونه وجهی ممنوع بوده و در مدرسه خاص که شامل تیزهوشان، غیردولتی، شاهد و نمونه دولتی است با توجه به دستورالعمل شهریه تعیین می‌شود.

طاشی با بیان این‌که شهریه هر مدرسه برای اطلاع خانواده‌ها باید روی دیوار مدرسه نصب شده باشد، ادامه داد: نرخ ثابتی برای شهریه مدارس وجود ندارد یعنی شهریه آموزشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر شهریه مدرسه اعلام نشده مدیر می‌تواند با توجه به شهریه سال قبل، به صورت علی الحساب ثبت‌نام را انجام دهد تا شهریه ابلاغ شود.

ثبت نام پایه هفتمی‌ها آغاز شد

رئیس کمیته نظارت بر ثبت نام گلستان در خصوص ثبت نام ورودی‌ها، تصریح کرد: ثبت نام پایه اول ابتدایی از خردادماه آغاز و با توجه به محدوده بندی ثبت نام انجام می‌شود.

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

وی اضافه کرد: در پایه هفتم هم با توجه به این‌که کارنامه صادر شده، ثبت‌نام از این هفته آغاز می‌شود.

طاشی توضیح داد که نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت دانش آموز به عنوان محل تحصیل وی انتخاب می‌شود و این کار جلوی تراکم مدارس را خواهد گرفت.

وی گفت: وزارتخانه سه وضعیت را برای سال تحصیلی جدید پیش بینی کرده و در هر صورت خانواده‌ها باید ثبت نام را انجام دهند.

طاشی با بیان اینکه مدیران مدرسه آمادگی هر شرایطی را دارند، ادامه داد: آموزش در زمان کرونا تعطیل نشد و حتی فشار کاری مدیران و مدرسه بیشتر شد.

وی در خصوص انتخاب مدرسه دولتی و غیردولتی گفت: این در اختیار خانواده‌ها است که با توجه به شرایط و خدمات مدارس نوع مدرسه را تعیین کنند.

عدم ورود به فرم مدارس

طاشی تصریح کرد: امسال آموزش و پرورش به دلیل کمک به وضعیت خانواده‌ها و جلوگیری از فشار اقتصادی در زمینه فرم مدارس وارد نشده و هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نمی‌شود.

وی در خصوص سرویس مدارس هم بیان کرد: کمیسیونی با حضور تاکسیرانی، شهرداری، صمت و آموزش و پرورش در خصوص سرویس مدارس تصمیم گیری می‌کنند.

طاشی بدون اشاره به تعداد شکایات، افزود: امسال نسبت به سال قبل مشکلات و اعتراضات ثبت نام کمتر بوده است.

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

طاشی بیان کرد: مردم می‌توانند با ورود به سامانه شکایت و پر کردن فرم نظرسنجی نسبت به ارائه هرگونه شکایت و یا پیشنهاد و انتقاد اقدام کنند.

۸۰ درصد ثبت نام کلاس اولی‌ها انجام شد

معاون ابتدایی آموزش و پرورش گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: ثبت نام دانش آموزان پایه اول با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خرداد شروع شده و خوشبختانه ازدحام اولیا اتفاق نیفتاد.

هما عقیلی افزود: با وجود اینکه زمان ثبت نام یک ماه تعیین و به پایان رسیده است، ۸۰ درصد بچه‌ها ثبت نام کرده و ۲۰ درصد هم در فاصله باقیمانده مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام می‌کنند.

وی توضیح داد: ثبت نام براساس محدوده بندی جغرافیایی است ولی ممکن است که یک مدرسه‌ای نتوانند کل دانش آموزان محدوده خود را پوشش دهد لذا خانواده با دریافت معرفی‌نامه می‌تواند به مدرسه دیگری مراجعه کند.

تحصیل با چاشنی کرونا و گرانی/ والدین در دوراهی انتخاب قرار گرفتند

پیش بینی نام نویسی ۴۲ هزار دانش آموز پایه اول

عقیلی با بیان این‌که امسال گلستان ۴۲ هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی خواهد داشت، گفت: بیشترین مشکلات ما این بود که خانواده‌ها تصور می‌کردند که به دلیل کرونا ممکن است ثبت نام نیاز نباشد اما باید خانواده‌ها طبق شرایط عادی ثبت نام دانش آموز خود را انجام دهند.

وی در خصوص انتخاب مدارس اضافه کرد: ما به مدارس غیردولتی پیشنهاد دادیم، هنگام مراجعه خانواده‌ها اطلاعات دقیق و لازم را در خصوص نوع خدمات به والدین بدهند و این خانواده است که تصمیم می‌گیرد کدام مدرسه را انتخاب کند.

عقیلی بیان کرد: مراجعاتی در خصوص تغییر مدارس از غیردولتی به دولتی داشتیم.

وی با بیان این‌که آمادگی برگزاری کلاس و یا موارد جایگزین را داریم، گفت: کرونا سال قبل ما را غافلگیر کرد و یکباره مدارس تعطیل شد اما امسال آمادگی کامل وجود دارد.

عقیلی تصریح کرد: سال گذشته، پوشش ۵۰ درصد شبکه شاد را داشتیم و امسال هم علاوه بر فضای مجازی با درس‌نامه‌ها و خودآموزها در قالب‌های مختلف مکتوب و سی دی آموزش را انجام خواهیم داد.

فارغ از چالش انتخاب مدرسه که خانواده‌ها با آن روبرو هستند، باید زمینه‌ای فراهم شود تا آموزش در نقاط مرزی و محروم گلستان هم به طور کامل انجام شود و دانش آموزان از تحصیل محروم نشوند.

منبع : مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید