مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

اصفهان پایتخت مهارت ایران است / لزوم پیاده سازی سیستم صلاحیت حرفه ای در کشور

به مناسبت هفته ملی مهارت آرش اخوان طبسی به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: پنجم مردادماه تمبر یادبود ویژه اصفهان به عنوان پایتخت مهارت ایران با حضور مقامات و اصحاب رسانه رونمایی خواهد شد.

اصفهان پایتخت مهارت ایران است / لزوم پیاده سازی سیستم صلاحیت حرفه ای در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده نیوز از اصفهان، مدیر کل فنی و حرفه ای استان اصفهان در جمع اهالی رسانه با اشاره به اینکه در پی شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تمامی مشاغل امر آموزش نیز از این امر مستثنی نبوده است گفت: با توجه به اینکه اصفهان با بالاترین تعداد مراکز آموزشی بیشترین حجم عملیات در کشور را دارد همچنین پتانسیل قطب گردشگری با بیش از 200 اثر ثبت شده سهم نصف جهان است لزوم تربیت نیروی متخصص و ماهر بیش از پیش احساس می شود.

آرش اخوان در ادامه به شعار امسال مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید اشاره کرد و ادامه داد: ما نیز در همین راستا تصمیم گرفتیم که در امر آموزش هم جهشی ایجاد کنیم چرا که تولید محقق نمی شود مگر به داشتن نیروی ماهر و کارآمد که در خدمت چرخه تولید باشد.

وی در ادامه از 53 مرکز دولتی و حدود 1250 آموزشگاه فعال غیر دولتی در امر آموزش نیروی ماهر استان را بعنوان امری مهم در آموزش نیروی فعال نام برد و در ادامه افزود: با توجه به پایداری ویروس منحوس کرونا و تاثیر آن بر تولید ما مجبور به تغییر نگرش در امر آموزش هستیم که پس از تحقیقات مناسب سیستم آموزش تلفیقی در قالب آموزش های مجازی و سیستم آموزش دوگانه را به آموزشگاه های فنی و حرفه ای در اصفهان پیشنهاد دادیم که مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان اصفهان به تشریح این سیستم آموزشی پرداخت و ادامه داد: در این نوع سیستم آموزشی که اصطلاحا سفارش محور است نه عرضه محور ابتدا باید شغل تعریف شود تا متناسب با آن شغل به نیرو مهارت آموخت و به همین منظور این سیستم آموزشی به صورت کامل در بدنه اصناف اصفهان  و بدون فاصله انجام می شود.

اخوان ادامه داد: در این نوع آموزش 30 درصد آموزش در مراکز دولتی و خصوصی و 70 درصد آن در محیط واقعی کار به صورت شیفت بندی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود و به این صورت دیگر نیازی به تعطیلی آموزشگاه نیست.

وی این سیستم را الگو گرفته شده از سیستم مهارتی آلمان معرفی کرد و خاطر نشان کرد که این سیستم آموزش استاندارد است و به عنوان پایلوت به منظور بهره برداری به سایر استان ها نیز اعلام شده است که امیدواریم از تجربیات خوب ما در این زمینه استفاده کنند.

*لزوم پیاده سازی سیستم صلاحیت حرفه ای در کشور احساس می شود

مدیر کل فنی و حرفه ای استان اصفهان در ادامه یادآور شد که این سیستم صلاحیت حرفه ای برای اولین بار توسط اصفهان پیاده سازی شد و هم اکنون شرکت ذوب آهن اصفهان ،سیمان سپاهان و پارس جنوبی آنرا اجرا می کنند و در مدت دوسال افراد ماهر را تحویل چرخه تولید کشور می دهند.

گفتنی است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای در استان اصفهان بالاترین حجم عملیات آموزش در کشور را با داشتن 53 مرکز دولتی، 225 کارگاهه ثابت شهری،149 کارگاه سیار شهری، 46 کارگاه صنایع و اصناف، 47 کارگاه مدیریت مهارت آموزی، کارگاه هایی که در کنار روستا، پادگان و زندان قرار دارند، 114 کارگاه در کنار روستا، 52 کنار پادگان، 53 کنار زندان، حدود 270 کارگاه ضمن کار در سطح استان اصفهان فعال است و کارنامه درخشانی در زمینه تربیت نیروی ماهر و متخصص دارد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید