کد خبر: 238451
۰
۰
نسخه چاپی

نهضت مطالبه گری درهرمزگان نهادینه شود/رسانه ها نیازبه آرامش دارند

به گزارش اقتصادآینده نیوز حجت الاسلام محمد عبادی عصر سه شنبه در دیدار با اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان با اشاره به هفته خبرنگار گفت: هفته خبرنگار متعلق به همه کسانی است که دغدغه دارن. خبرنگاران هرمزگان نجابت خاصی دارند، استقلال فکری و سیاسی اهالی رسانه شایسته تحسین و تکریم است. طبیعی است وقتی رسانه ها با باندهای قدرت و ثروت همراهی نکنند تنها می شوند.

وی عنوان کرد: رسانه اگر می خواهد مستقل شود و مستقل بماند باید بتواند خودش را اداره کند. نجابت خبرنگاران هرمزگان از ویژگی های برجسته ای است که در عمل و رفتار آنان خود را نشان داده است.

امام جمعه بندرعباس با ابراز نگرانی از وضعیت در آمدی خبرنگاران افزود: خبرنگاری که این همه ناملایمات را تحمل می کند نباید از نظر حقوقی در این شرایط باشد و صدالبته باید این مشکل حل شود. باید صنعت در حوزه مسئولیت اجتماعی سهم خود را ادا نماید. دولت اگر با تنگناهایی در بودجه روبروست اما متاسفانه حوزه فرهنگ هم دچار مشکل است. باید سهم حوزه های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و عمران از مسئولیت های اجتماعی صنایع گرفته شود.

عبادی با تاکید بر تقویت فرهنگ مطالبه گری، اظهارداشت: چرا صنایع در استانهای دیگر، در حوزه های مختلف از جمله ورزش هزینه می کنند و نتایج درخشانی می گیرند چرا مناطق ویژه، صنایع فولادی، پتروشیمی، نفت و صنایع انرژی بر نباید همراهی گنند؟ سهم هرمزگان متاسفانه آلایندگی و تورم است. ما مطالبه گری را جدی نگرفته ایم رسانه ها باید در این زمینه ورود کنند.چون زبان گویای مطالبات مردم هستند. نهضت مطالبه گری کار ارزشمند و والایی است.اگر این نهضت به حرکت در آید بسیار اثرگذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با ابراز تاسف از طرح شکایت از فعالان رسانه توسط رسانه ای ها در مراجع قضایی گفت: اگر کسی مطالبه گری می کند نباید مورد مؤاخذه قرار گیرد.قبلاً نگران امنیت اهالی رسانه و طرح شکایت مدیران از آنان بودیم، حالا نگران شکایت رسانه ای ها از هم صنفان شان هستیم. صنوف و حوزه های رسانه باید حرمت این جایگاه را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام عبادی ابراز داشت: اگر تخلف فاحشی رخ داد از شکایت گریزی نیست ولی باید توجه داشت که فلسفه وجودی خانه مطبوعات تقویت حوزه رسانه و حمایت از صنف مطبوعات و رسانه هاست. حرمت امامزاده باید توسط متولی حفظ شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در این نشست با تاکید بر اهمیت شورای فرهنگ عمومی گفت: جایگاه قانونی شورای فرهنگ عمومی متعلق به شماست شما باید کمک کنید تا نشست های این شورا غنی تر شود. طرح های تقویت رسانه ها را به صورت مدون به شورا ارئه نمایید تا مصوب شود.

حجت الاسلامعبادی در پایان با اشاره به ضرورت حفظ فضای آرام، حریت و استقلال رسانه ها افزود: منبر هم یک تریبون ورسانه است؛ رسالت ما و شما مشترک بوده و باید به هم کمک کنیم تا به اهداف عالیه مد نظر برسیم.

حمایت همه جانبه از اعضا در دستور کار انجمن

حسین روحی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در این دیدار با قدردانی از موافقت برگزاری نشست گفت: این تشکل تلاش کرده با بهره گیری از رهنمود های جنابعالی، خدمت به اعضا را به عنوان اولویت قرار دهد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان با تشریح مراسم هفته خبرنگار از سوی این تشکل افزود: بنا داریم این مراسم را به صورت مجازی از محل مرکز اسناد تاریخی بندرعباس برگزار کرده و امیدواریم در این مراسم بازهم از رهنمودهای جنابعالی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای فرهنگ عمومی خاطر نشان کرد: رسانه تاثیر زیادی بر ارتقای آگاهی و تقویت بنیه فرهنگی جامعه دارند و انتظار می رود نماینده ای از این تشکل در شورای فرهنگ عمومی حضور داشته باشد.

روحی در پایان با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: حمایت همه جانبه از اعضا و تلاش در جهت تحقق خواسته های مشروع آنان همواره در اولویت و دستور کار بوده و خواهد بود.

از ظرفیت رسانه ها در اجرایی شدن گام دوم انقلاب بهره گرفته شود

عبدالعلی پور اشرف نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و در اجرای گام دوم انقلاب گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران از ظرفیت بالایی برخوردار است که هریک از اعضا یک گنجینه تجربه در حوزه رسانه می باشد. لذا می طلبد که از این ظرفیت بزرگ در راستای اجرایی شدن گام دوم انقلاب بهره گرفته شود.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان توجه عادلانه به صنوف رسانه ای را مورد اشاره قرار داد و افزود: اهالی رسانه فرهیختگان جامعه هستند که باید در مواجهه با آنا شئؤن و جایگاه آنان حفظ شود.

طرح توانمند سازی رسانه ها در حال تدوین است

غلامعباس شمس الدینی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان در این نشست گفت: تردیدی نیست رسانه ها نقش برجسته ای در پیشبرد فرهنگ و توسعه آگاهی عمومی دارند اگر رسانه نباشد یا به آن توجه نشود هرگز توفیقی نخواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان افزود: ارتقای سطح فرهنگ جامعه در صورتی محقق می شود که رسانه ها نیازمند، محتاج و دستشان در جیب مراکز قدرت و ثروت نباشد. رسانه ای که حیات و مماتش از مراکز قدرت و ثروت فرماندهی شود هرگز به پویایی، مطالبه گری، حق خواهی و حق طلبی نزدیک نخواهد شد.

وی با انتقاد از شرایط حقوقی خبرنگاران خاطر نشان گرد " خبرنگاری که در تامین معاش مشکلات عدیده دارد، خبرنگاری که نگران است مبادا قلمش نان زدا باشد، خبرنگاری که دردوراهی معیشت و حقیقت دچار تردید می شود هرگز نمی تواند رسالتش را تمام و کمال ایفا نماید. لذا باید به این نکته توجه داشت که جایگاه خبرنگاران حفظ شود.

سردبیر نشریات سفیر جنوب و نگین بندر با اشاره به طرح انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: تنها راه برون رفت از شرایط موجود توانمند سازی رسانه هاست. انجمن صنفی روزنامه نگاران با درک شرایط موجود، پیش بینی وضعیت آینده و با تکیه بر رهنمود های جنابعالی این طرح را در سه زیر شاخه اقتصادی، آموزشی و فرهنگی در حال تدوین دارد و با کسب نظرات کارشناسانه این حوزه تا پایان شهریور آنرا به اتمام خواهد رساند و در راستای عملیاتی شدن آن تلاش می کند.

رسانه ها نیازمند امنیت روانی هستند

رضا زرگر مدیر خبرگزاری مهر هرمزگان نیز در این نشست گفت: رسانه های هرمزگان از سیاست زدگی بدور هستند و اهالی رسانه استان را افرادی نجیب و شایسته تشکیل می دهد.

مدیر خبرگزاری مهر هرمزگان با ابراز گلایه از وضعیت حقوق و مزایای خبرنگاران یاد آور شد: متاسفانه این وضعیت زیبنده خبرنگاران و فعالان رسانه ای نیست و باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی به ویژگی های رسانه های هرمزگان اشاره کرد و یاد آور شد: وحدت و همدلی گمشده رسانه هاست متاسفانه بعد از مرحوم کرمی نفاق، دو دستگی و اختلاف در بین رسانه ها ریشه دواند.

عضو هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان در ادامه افزود: تا سال ۱۳۹۶ درگیر شکایت مدیران از رسانه ها بودیم اما از آن بعد خانه مطبوعات و مدیران آن شکایت از اهالی رسانه را افزایش داد. تعدد شکایات در سالهای ۹۸و ۹۹ در هیچ دوره ای سابقه نداشته است.

عضو هیئت موسس در پایان گفت: تشکل ها حکم خانه را دارند و خانه باید مامن اعضا باشد بنحوی که با عضویت در آن احساس امنیت کنند.

کاظم محمدیان مصمم مدیر خبرگزاری برنا هم در این نشست با ابراز تاسف از طرح شکایت‌های متعدد علیه فعالان رسانه گفت: اگر به محل صدور این شکایت‌ها توجه شود به یک مرکز واحد می‌رسیم. منشا این شکایت‌ها و مرجع طرح آنها یک نقطه است که امیدواریم این رویه را پایان دهند.

شهین صادقی خبرنگار روزنامه کیهان با قدردانی از حمایت امام جمعه بندرعباس از اهالی رسانه گفت: حسن توجه نماینده ولی فقیه به رسانه شایسته تحسین است.و امیدواریم همواره شاهد اعتلای رسانه های استان باشیم. خبرنگار روزنامه کیهان در ادامه افزود: بانوان در همه شئون اجتماعی حضوری فعال دارند. به نحوی که در حوزه رسانه نیمی از فعالان، بانوان هستند و بحمدلله در این عرصه می درخشند.

حسن عباسی مدیر سایت تابناک از خدمات انجمن صنفی روزنامه نگاران تشکر کرد و گفت: من در تشکل های رسانه ای استانهای دیگر عضویت دارم و از فعالیتهای آنان مطلع هستم. خدماتی که این تشکل به اعضایش ارائه می دهد در بین استانها کم نظیر است در حالی که این تشکل با حمایت اعضایش فعالیت دارد و از هیچ منبعی حمایت نمی شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت مطالبه گری در استان افزود: متاسفانه در این استان از مطالبه گری حمایت نمی شود. حمایت های مالی، تسهیلاتی تنها در اختیار معدود افرادی قرار میگیرد و اکثر اهالی رسانه از آن بی بهره هستند.

شایان ذکر است که در این نشست مدیران شبستان و خبرگزاری ایلنا، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز حضور داشتند.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید