کد خبر: 238760
۰
۰
نسخه چاپی

اندر حکایت مشکلات خبرنگاری/ از فقدان بیمه تا مشکلات معیشتی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه از او اخبار سریع، به موقع و بدون کم و کاستی را مطالبه می‌کنند، از او انتظار دارند در هر ساعتی از شبانه روز که نیاز به اطلاع‌رسانی بود در میدان حادثه حضور داشته باشد، خدمات مسئولین را به مردم و مشکلات مردم را به مدیران جامعه منتقل کند و او به عنوان یک خبرنگار در راستای مسئولیت شغلی و اجتماعی نیز نهایت تلاش خود را برای انجام وظیفه انجام می‌دهد.

ولی کسی از این خبرنگار مسئولیت‌پذیر و پر مشغله نمی‌پرسد بعد از سال‌ها خبرنگاری آیا بیمه شده‌ای؟ آیا حقوق تو به اندازه‌ای است که نیازهای ضروری زندگی تو را تأمین کند؟ در سفرهای کاری اگر حادثه‌ای برایت رخ دهد چه کسی مسئولیت آن را می‌پذیرد؟ آیا مدیران و مسئولان جامعه عزت و کرامت تو را حفظ می‌کنند؟

شاید در آستانه روز خبرنگار گاهی از مشکلات و مسائل خبرنگاران سخن گفته شود ولی در مجموع با گذشت این روز همه وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و خبرنگار سال‌ها کار می‌کند و انبوه مشکلات را بر دوش خود حمل می‌کند.

زهرا مهرور از خبرنگاران فعال خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: کسی که در عرصه خبرنگاری ماندگار شده است بی‌شک به این کار عشق و علاقه وافر داشته است و گرنه مشکلات در مسیر بسیار زیاد است.

مشکل اصلی نحوه پاسخگویی مسئولین است

وی بیان‌کرد: ما به عنوان خبرنگار شاید با مشکلاتی چون نبودن بیمه و حقوق پایین کنار آمده باشیم (به واسطه تکرار زیاد و حل نشدن آن در سال‌های قبل) ولی نحوه پاسخگویی مسئولین بیش از هر چیز دیگری از نظر روحی ما را اذیت می‌کند.

این خبرنگار خراسان جنوبی ادامه داد: خبرنگار هیچگاه از مسئولین برای خود چیزی نخواسته و تمام همت و غم او پیگیری مشکلات مردم است ولی متأسفانه برخی از مدیران و مسئولان به موقع و دقیق پاسخ سؤال خبرنگار را نمی‌دهند.

وی درباره خبرنگاری در شرایط کرونایی اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا جلسات خبری به صورت ویدئو کنفرانسی، وبینار و جلسات آنلاین برگزار می‌شود که این موضوع هزینه اینترنت زیادی را بر دوش خبرنگار می‌گذارد که با توجه به حقوق پایین بسیاری از خبرنگاران این نکته حائز اهمیت است.

خبرنگاران از چتر حمایتی بیمه برخوردار نیستند

رقیه رحمتی یکی دیگر از خبرنگاران فعال خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با مهر نداشتن بیمه را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی خبرنگاران دانست و گفت: حرفه خبرنگاری یکی از شغل‌های پرخطر بوده که نیازمند حمایت‌های بیمه‌ای است.

وی با بیان بیان اینکه خبرنگاران خراسان جنوبی علی رغم محدودیت‌های پیش رو، اقدامات بزرگی در حوزه خبری انجام داده‌اند، افزود: انتقال درست و به موقع عملکرد مسئولان به مردم و رساندن مشکلات جامعه به گوش مدیران خط مشی خبرنگاران استان است.

این خبرنگار فعال خراسان‌جنوبی با اشاره به اقدامات خانه مطبوعات استان طی دو سال گذشته بیان‌کرد: اگرچه در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل حمایت‌های خوبی از رسانه‌ها انجام می‌شود اما کافی نبوده و نیازمند توجه بیشتری هستیم.

وی خواستار حل مشکل مسکن خبرنگاران توسط خانه مطبوعات شد و افزود: همچنین خبرنگاران خراسان‌جنوبی از سال‌های گذشته از مشکلاتی چون تبعیض برخی مسئولان بین‌رسانه‌ها رنج می‌برند که شایسته نیست.

یکی دیگر از خبرنگاران خراسان‌جنوبی که خواست بدون نام، درد و دل‌هایش در این گزارش منتشر شود، گفت: نزدیک به ۱۰ سال است که کار خبری می‌کنم و آن چیزی که من را ثابت قدم نگه داشته عشق به قلم و نوشتن است.

نداشتن بیمه و حقوق پایین دغدغه خبرنگاران است

وی اظهار کرد: ولی نبود چتر حمایتی بیمه، حقوق پایین، سر دواندن‌های برخی مسئولین برای پاسخگویی به سؤالات و بسیاری از مسائل دیگر خستگی را بر دوش انسان باقی می‌گذارد.

این خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های خراسان جنوبی بیان‌کرد: به قول حافظ «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها» ما هم با عشق خبرنگاری را شروع کردیم ولی به مرور مشکلات، در مسیر راه خود را نشان داد.

وی یادآور شد: به نظر در سطح کلان همتی برای رفع این مشکلات چون نبود چتر حمایتی بیمه وجود ندارد چرا که اگر دغدغه‌ای برای رفع مشکلات خبرنگاران وجود می‌داشت با بیان هر ساله آنان در آستانه روز خبرنگار گامی در جهت رفع آن برداشته می‌شد.

سمانه سالاری، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دو سال گذشته برای بهبود شرایط کار خبرنگاری و رفع مشکلات خبرنگاران در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از این اقدامات بحث بیمه سفر بود که برای اولین بار در خراسان جنوبی رخ داد.

وی بیان‌کرد: در این طرح خبرنگاران ۲۴ ساعت قبل از سفر کاری می توانند با در جریان گذاشتن خانه مطبوعات از حمایت بیمه سفر برخوردار شوند.

۷۰ درصد خبرنگاران خراسان‌جنوبی از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار شدند

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه را برای خبرنگاران خراسان جنوبی فراهم کردیم، گفت: خوشبختانه حدود ۶۰- ۷۰ درصد خبرنگاران استان توانستند از این تسهیلات بهره مند شوند.

سالاری ادامه‌داد: همچنین شرایط استفاده از خدمات بیمه خودرو، آتش سوزی و منزل را به صورت کاملاً اقساطی برای خبرنگاران خراسان‌جنوبی فراهم کردیم که ۴۵ نفر از خبرنگاران از این فرصت استفاده کردند.

۱۶ خبرنگار خراسان‌جنوبی سال گذشته بیمه شدند

وی افزود: همچنین سال گذشته از طریق صندوق اعتباری هنری شرایطی فراهم شد که ۱۶ نفر از خبرنگاران بتوانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: شاید برخی بیان‌کنند که خانه مطبوعات تبدیل به بازوی دستگاه‌های دولتی شده است در حالی که که ما برای تأمین بسیاری از مسائل رفاهی خبرنگاران به واسطه برخی محدودیت‌های قانونی و روال‌های اداری مجبوریم از طریق دستگاه‌های دولتی ورود پیدا کنیم.

سالاری با اشاره به ساخت خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی در سه فاز یادآور شد: تلاش ما بر این است که این پروژه در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر بیان‌کرد: برای حل مشکل بیمه خبرنگاران خراسان‌جنوبی از ظرفیت صندوق اعتباری هنر استفاده کرده و در حال حاضر نیز این امکان وجود دارد خبرنگاران با مراجعه به سامانه و تکمیل اطلاعات عضو صندوق اعتباری هنر شوند.

پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران نباید محدود به روش‌های خاص شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بارها در جلسات مختلف و متعدد بیان کرده‌ایم که پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران نباید محدود به روش‌های خاص و از کانال‌های خاص مثل فکس و ایمیل شود بلکه در اسرع وقت باید به سؤال پاسخ داده شود.

نبی‌زاده افزود: البته خبرنگار نیز در صورتی که پاسخ به سؤال نیازمند جمع‌آوری اطلاعات خاصی است باید فرصتی معقول و منطقی به مدیر برای پاسخگویی بدهد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نقطه قوت خبرنگاران خراسان‌جنوبی را تلاش خاص و ویژه آنان به بحث توسعه استان و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای می‌دانم، افزود: بررسی اخبار منتشره در رسانه‌های خراسان‌جنوبی نشان می‌دهد که توسعه محلی و توسعه استان در اولویت کاری همه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حوزه رسانه و کار خبری در خراسان‌جنوبی یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد ایجاد یک بستر برای آموزش و تربیت خبرنگار حوزه‌های تخصصی چون خبرنگار تخصصی محیط زیست، خبرنگار تخصصی اقتصادی و … است.

نبی‌زاده افزود: هر چند خبرنگار تخصصی در خراسان جنوبی داریم ولی این امر باید تقویت شود.

خبرنگار با عشق می‌نویسد و خواهد نوشت. موقعی که قلم در دست می‌گیرد جز به مشکلات مردم سرزمینش نمی‌اندیشد و تنها دغدغه‌اش باز شدن گره‌ای از گره‌های جامعه است ولی این موضوع به معنای سلب مسئولیت از مدیران در راستای رفع مشکلات این قشر نیست.

به امید روزی که روز خبرنگار را در شرایطی جشن بگیریم که دغدغه‌ها و مشکلات این قشر به حدأقل رسیده باشد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید