کد خبر: 238777
۰
۰
نسخه چاپی

جریان مسجدی باید بر جریان فرامسجدی اثر بگذارد/انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران

سید عباس صالحی عصر پنجشنبه در آیین معرفی «پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران» که با حضور آیت الله سعیدی در دفتر تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه بعثت نبی مکرم اسلام از مسجد آغاز شد اظهار کرد: وقتی که پیامبر می‌خواستند دولت شهر خودشان را شکل دهند اولین اقدام تاسیس مسجد بود.

وی از قرآن و مسجد به عنوان دو شاخصه اصلی بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) یاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران هم به عنوان تداوم دهنده مسیر انبیاء پیوندی عمیق با مساجد پیوند داشته و این پیوند و ارتباط همواره حفظ شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از مجموعه مراکز فعال در مساجد یاد کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 25 هزار و 500 کانون فعال در کشور داریم و فعالیت این کانون‌ها در سراسر ایران اسلامی گسترده است.

وی ظرفیت‌های کانون‌های مساجد در عرصه‌های فرهنگی، دینی و انقلابی را مورد توجه قرار داد و گفت: در رویدادی به نام فهما 25 هزار کانون درگیر مسابقه و رقابت به خیرات شدند و از درون این رقابت پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران شکل گرفت.

صالحی از کشف ایده‌ها و خلاقیت‌ها در کانون‌های مساجد یاد کرد و گفت: این کشف‌ها در یک مسیر یک ساله رقم خورد و اکثر این ایده‌ها و خلاقیت‌ها نیز از سوی جوانان شکل گرفت.

وی از تشکیل 72 شبکه مفهومی و موضوعی در قالب برگزاری این رقابت خبر داد و گفت: تشکیل این شبکه‌ها و قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر به هم افزایی و انتقال تجربیات منجر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی الگوسازی و الگودهی را از دیگر دستاوردهای این حرکت و رقابت دانست و اضافه کرد: این حرکت در فضای بیرون از مساجد نیز می‌تواند منشا خیر و اثر باشد.

وی یادآور شد: اگر این حرکت تقویت شود اثر گذاری جریان مسجدی بر جریان فرامسجدی را شاهد خواهیم بود؛ باید جریان مسجدی بر جریانی که ارتباط چندانی با مسجد ندارد اثرگذاشته و می‌توان شاهد اثرگذاری جریان مسجد بر جریان تئاتر، سرود، هنرهای تجسمی و... بود.

صالحی گفت: ما می‌خواهیم به گونه ای کار کنیم که 80 میلیون ایرانی تنها در روزهای خاص احساس ارتباط با مسجد نداشته باشند و باید برای تحقق این مهم کانون‌های مساجد با همکاری دیگر مراکز بر جریان فرامسجدی اثرگذاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به انتخاب استان قم به عنوان «پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران» در رویداد فهما خاطرنشان کرد: استان قم تا پایان سال 1400 به عنوان «پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران» خواهد بود و پس از آن یک شهر دیگر به عنوان پایتخت انتخاب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت استان قم از لحاظ فضاها و مراکز و سازمان‌های دینی و فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: امیدواریم که با استفاده از این ظرفیت در یک سال و نیم آینده شاهد نوآوری‌های جدید و تحول در عرصه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشیم و در این مسیر نیازمند همکاری مجموعه‌های فرهنگی قم از جمله حوزه‌های علمیه هستیم.

/

منبع : خبرگزاری فارس

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید