کد خبر: 239017
۰
۰
نسخه چاپی

سیلی خشک روزگار بر چهره خراسان جنوبی/ ۱۸ دشت ممنوعه شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز حکایت سال‌ها خشکسالی در خراسان جنوبی تنها به از بین رفتن منابع درآمدی، خشک شدن قنوات و مهاجرت روستاییان ختم نمی‌شود بلکه عمق روایت از وضعیت بحرانی هشت دشت خبر می‌دهد.

آنچه مسلم‌است تأمین آب سیار بیش از ۴۰۰ روستا کار ساده ای نیست و سالانه حجم برداشت آب از چاه‌ها، دشت‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی را بیشتر می‌کند که صرفه جویی و حراست از میزان آب موجود دست یاری شهروندان را می‌طلبد.

اگرچه طی دو سال گذشته آسمان خراسان جنوبی آبستن حوادثی از جنس سیل و باران بود اما به دلیل تشنگی ۲۰ ساله زمین و ماهیت رگباری بودن باران‌ها چیزی عاید دشت‌های استان نشده است.

بنا به گفته مسئولان در حال حاضر از ۳۵ دشت موجود در استان، ۱۸ دشت ممنوعه اعلام شده که خبر از آینده‌ای ترسناک می‌دهد. قطعاً زخم چند ساله خشکسالی بر تن استان با باراش هایی گذری درمان نمی‌شود و مرهمی قوی‌تر می‌طلبد.

وضعیت آبی خراسان جنوبی نیازمند اخذ تدابیری ویژه و تسریع پروژه‌های انتقال آب است چراکه با شرایط موجود در آینده‌ای نه چندان دور ۹ دشت آزاد استان هم به ممنوعه و یا بحرانی تبدیل خواهند شد.

وجود ۳۵ دشت در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ دشت در سطح استان وجود دارد.

احمد قندهاری با بیان اینکه هشت دشت استان در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد، افزود: همچنین ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ دشت آزاد است.

وی از وجود سه هزار و ۱۳۳ حلقه چاه کشاورزی در استان خبر داد و اظهار کرد: حجم تخلیه این چاه‌ها ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب است.

انتظار می‌رود تمام شهروندان نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان همین منابع موجود را تا زمان اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب مدیریت کرد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید