کد خبر: 239041
۰
۰
نسخه چاپی

جزئیات پاکسازی ۲ لکه نفتی بزرگ/ چگونه از آلودگی محیط زیست رهیدیم؟

به گزارش اقتصادآینده نیوز پنج شنبه ۹ مرداد ماه در اثر یک اتفاق، لکه نفتی در اطراف میدان نفتی ابوذر در خلیج فارس ایجاد شد که حتی تا نزدیکی‌های جزیره خارک نیز کشیده می‌شد؛ با این حال بیم آن وجود داشت که این لکه نفتی به سواحل سرزمین مادر (سواحل شمالی خلیج فارس) نیز کشیده شود که آثار سو زیست محیطی گسترده‌ای برای سواحل جنوبی کشورمان در پی داشت، شاید بیشترین آسیب از گسترش لکه‌های نفتی خلیج فارس به سواحل کشورمان را صیادان و ماهیگیران می‌دیدند و امکان رفع این آسیب‌ها تا مدت‌های طولانی وجود نداشت.

با این حال سازمان بنادر و دریانوردی (ادارت بنادر و دریانوردی خارک، امام خمینی (ره)، بوشهر و هرمزگان) با همکاری دستگاه‌های مختلف شامل معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نیروهای مسلح، شرکت مناطق نفت خیز جنوب و دیگر شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت نفت فلات قاره) دیگر ارگان‌های مربوطه توانست طی یک عملیات سنگین ۷ ساعته دریایی و هوایی، لکه‌های نفتی ایجاد شده را جمع آوری و پاکسازی کند.

در این اتفاق، علاوه بر میدان نفتی ابوذز، حوالی میدان نفتی فریدون، جزایر خارک و سیری، بخش‌هایی از آب‌های غرب استان هرمزگان نیز دچار آلودگی شده و گفته می‌شود تا نزدیکی بنادر گناوه و دیلم در استان بوشهر کشیده شده بود که طول بزرگترین لکه نفتی در این سانحه به ۲۰ کیلومتر می‌رسید.

همچنین در ادامه آن، یک آلودگی نفتی دیگر نیز در هفته گذشته در سواحل استان هرمزگان رخ داد که اگرچه به بزرگی لکه نفتی ۹ مرداد نبود، اما با این حال سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به پاکسازی آن کرد؛ هنوز منشأ آلودگی نفتی دوم مشخص نیست اما گفته می‌شود از دو فروند شناور اقیانوس پیمای پهلو گرفته در یکی از بنادر جنوبی، این نشت سوخت ایجاد شده است.

معاون سازمان بنادر: همکاری نهادهای مختلف در پاکسازی لکه‌های نفتی دو هفته اخیر قابل توجه بود

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره پاکسازی لکه نفتی خلیج فارس در هفته گذشته اظهار کرد: پاکسازی لکه نفتی میدان ابوذر اقدام بزرگی بود؛ وقتی آلودگی نفتی در دریا ایجاد می‌شود، معمولاً علت انتشار آن یا از سکوهای نفتی است یا از شناورها؛ دو مورد آلودگی بزرگ ایجاد شد که منشأ یک مورد آن داخلی (یکی از میادین نفتی) بود اما منشأ مورد دوم آن مشکوک است.

وی با اشاره به همکاری سازمان بنادر، نیروهای مسلح، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و… در رفع این آلودگی‌های نفتی یادآور شد: در طول سه روز، نیروهای عملیاتی مذکور توانستند با فرماندهی عملیاتی سازمان بنادر لکه‌های نفتی ایجاد شده را شناسایی و پاکسازی کردند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: شناورهای عملیاتی جمع آوری لکه‌های نفتی در دریا از دستگاه‌های اجرایی مختلف در کنار هم قرار گرفتند و توانستند این لکه‌ها را پاکسازی کنند.

به گفته عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، این اقدام سازمان توانست از آلودگی نفتی بزرگی جلوگیری کند و اجازه داده نشد تا آلودگی به سواحل برسد چون آلودگی در سواحل برای محیط زیست، گردشگران و استفاده کنندگان از سواحل و خصوصاً صیادان و ماهیگیران آسیب زیادی ایجاد می‌کند که این اتفاق خوشبختانه رخ نداد.

اسلامی درباره سیستم استفاده شده در این عملیات گفت: در این عملیات از شناورهای یدک کش استفاده شد و ما در ایران در حال حاضر شناور لکه خوار نداریم؛ اما از تجهیزات مدرنی در مبارزه با لکه‌های نفتی برخورداریم که عمدتاً به آن بوم و اسکینر گفته می‌شود، بهره مند شدیم؛ این تجهیزات، ابزار تیوپ مانند بزرگی به طول صدها متر هستد که پس از باد شدن، دور لکه نفتی را گرفته و نهایتاً با تحهیزات خاصی آنها را وکیوم می‌کنند.

وی یادآور شد: در مدل دیگر که شیمیایی است، به آن دیسپرسنت نفتی گفته می‌شود که بر روی لکه‌های ایجاد شده در دریا پاشیده شده و مواد مذکور، اقدام به تجزیه مواد نفتی می‌کند؛ ما در عملیات لکه زدایی مذکور از هر دو مدل فیزیکی و شیمیایی استفاده کردیم.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید