حرکت جهاددانشگاهی در جهت تبدیل دانش به محصول و ثروت.

حرکت جهاددانشگاهی در جهت تبدیل  دانش به محصول و ثروت.

 

 اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) - رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: سالانه حدود 20 هزار زوج از خدمات مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز از خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

دکتر جعفر محسنی در نشستی با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاددانشگاهی بوده و این جلسه نیز در راستای بررسی عملکرد این مجموعه برگزار می‌شود تا نقاط قوت و ضعف فعالیت‌ها گفته شده و بیش از پیش در فعالیت‌های خود پویا و فعال شویم.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ فعالیت دارد، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما پیش از انقلاب و حتی سال‌ها بعد از انقلاب، صرفا دانشگاه‌های نسل اول بودند و لازم بود که شیوه جدیدی در دانشگاه‌ها پیاده شود، بر این اساس در ۱۶ مرداد سال ۵۹، جهاددانشگاهی با دستور امام راحل تاسیس شد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با تاکید بر این‌که ۴۰ سال از عمر جهاددانشگاهی می‌گذرد و می‌توان گفت که این مجموعه به بلوغ رسیده است، افزود: جهاددانشگاهی در جهت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرد تا بتواند دانش را به محصول و ثروت تبدیل کند.

وی با اشاره به نقش اثرگذار اقشار مختلف جامعه در هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: جهاد دانشگاهی هم در این رابطه ۲۲ شهید دارد و جوانان بسیاری در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز با مدیریت جهاددانشگاهی اقدام به تولید قطعات مورد نیاز خمپاره می‌کردند و این نقش همچنان در عرصه‌های مختلف ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در آذربایجان شرقی که زیرمجموعه‌ی سازمان جهاددانشگاهی هستند، اظهار کرد: سال گذشته ۱۶ هزار خبر توسط خبرگزاری ایسنا و ایکنا تولید شده و در عرصه کرونا نیز گزارش‌ها و محتوای خبری بسیاری منتشر شده است.

محسنی با بیان این‌که بعد از شیوع کرونا از پای ننشسته و همچنان تلاش کردیم تا آثار شیوع این بیماری را در پساکرونا بررسی کنیم، اظهار کرد: مدیریت دوران پساکرونا و اتخاذ راهکارهایی برای کاهش میزان آسیب‌ها از جمله ضروریات جامعه ماست.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های کوتاه مدت و بلندمدت توسط مجموعه جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ عنوان دوره در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت برگزار می‌کنیم و آموزش‌های بلندمدت نیز در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی ارائه شده و هم اکنون ۶۰۰ دانشجو در این مرکز تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان ادامه داد: رشته‌هایی که در مرکز جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی ارائه می‌شود، غالبا در حوزه کسب و کارها بوده و بیشتر مهارت محور است تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بتواند برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کند.

بهره‌مندی حدود ۴۰ هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در سال گذشته

وی با بیان این‌که در هفته‌های اول شیوع کرونا که جامعه به ماسک نیاز داشت، با کمک بسیج، اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک کردیم، افزود: سال گذشته حدود ۴۰ هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی بهره‌مند شده‌اند که امسال به علت شرایط کرونایی این آموزش‌ها از طریق سیستم مجازی ارائه می‌شود؛ در حالت کلی نسبت به دوره‌هایی که در سایر سامانه‌های مجازی ارائه می‌شود، سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی قابلیت‌های خوبی دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی اظهار کرد: بومی سازی آموزش‌های زبان انگلیسی از جمله فعالیت‌های شاخص ما در این حوزه است، چراکه محتوای زبان انگلیسی از خارج کشور و متناسب با جامعه غربی بود که در راستای لبیک گویی به فرمایشات به این حوزه ورود کردیم.

محسنی با بیان اینکه در حال حاضر چهار سطح از این کتاب چاپ شده است، افزود: لهجه انگلیسی در این کتاب رعایت شده و متناسب با تمامی کشورهای اسلامی بوده و با تمسک به امام رضا(ع) تحت عنوان "ایت، 8)" نامگذاری شده است.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی در استان‌ها متناسب با اقتضائات استان به تمامی حوزه‌ها ورود کرده است، گفت: جهاددانشگاهی در آذربایجان‌شرقی هم در حوزه فنی مهندسی، پزشکی و علوم انسانی ورود کرده‌ و پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی استان از جمله معدود پژوهشکده‌های کشور در حوزه علوم انسانی است.

وی با بیان این‌که رسالت ما در حوزه پژوهش، انجام پژوهش‌های کاربردی است، افزود: باتوجه به این‌که جهادددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است بر این اساس بودجه‌ی خاصی ندارد و باتوجه به این‌که الگوی دانشگاه نسل سومی در تبدیل علم به ثروت است، از این رو با علم خود درآمدزایی کرده و هزینه‌های خود را تامین می‌کند.

انجام ۱۷ طرح پژوهشی توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این‌که سال گذشته ۱۷ طرح پژوهشی توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی استان انجام شد و تعدادی طرح پژوهشی نیز در دست اجرا است، افزود: در حوزه درمان نیز جهاددانشگاهی غالبا خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که سال گذشته کلینیک طب پیشگیری را در استان راه‌اندازی کردیم، گفت: در حوزه درمان ناباروری نیز که تمامی خدمات به صورت تخصصی بوده و نیازمند تجهیزات خاص است، توانستیم تجهیزات منحصر به فردی را در شمالغرب کشور مستقر کرده و خدمات این حوزه را ارائه ‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا شانس موفقیت درمان ناباروی که در دنیا ۴۰ درصد است، را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که متاسفانه ناباروری توسط نهادهای بیمه‌ای به عنوان بیماری شناخته نشده و تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد، گفت: در جامعه‌ای که رشد جمعیت منفی است، برخی زوجین می‌توانند با یک سری درمان‌ها، فرزندآوری کنند، اما هیچ حمایتی از زوج‌های نابارور در تامین هزینه‌های درمان نمی‌شود؛ در این رابطه موضوع را با نمایندگان مجلس نیز درمیان گذاشته‌ایم و باید به این موضوع رسیدگی شود.

محسنی با تاکید بر این‌که حداقل ۲۰ درصد خانواده‌ها با مشکل فرزندآوری مواجه هستند، افزود: باید پوشش بیمه‌ای به این حوزه نیز ورود کند تا خانواده‌های نابارور که اکثرا هم از اقشار ضعیف هستند، حمایت شوند؛ در این رابطه خلا قانونی داریم و خانواده‌های نابارور برای تامین هزینه‌های درمان متحمل هزینه‌های بسیار می‌شوند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای کشف واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان و در پاسخ به سوال خبرنگاران، گفت: تمامی کشورها و حتی چین که منشا شیوع کووید19 است، برای ساخت و تولید واکسن کرونا تلاش می‌کنند، اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کرونا به این زودی رفتنی نیست.

وی اضافه کرد: در پژوهشکده ابن سینای جهاددانشگاهی با استفاده از پزشکی بازساختی نیز تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است، اما رفتار ویروس تا کنون مشخص نبوده و گاه با علایم گوارشی و گاه با علایم تنفسی حمله می‌کند، از این رو تا کنون به جز روسیه، نتایج هیچ مطالعه دیگری در خصوص واکسن کرونا به طور رسمی و امیدوارکننده اعلام نشده است.

این متخصص ژنتیک در پاسخ به به این سوال که آیا ممکن است ای نویروس دستکاری شده باشد؟، اظهار کرد: به ظاهر اینطور به نظر میرسد، اما نمی‌توان چنین حرفی را بدون یافته‌های علمی زد، سازمان بهداشت جهانی از اینکه رفتار ویروس در پاییز تهاجمی‌تر شود، ابراز نگرانی کرده است.

محسنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که 15 درصد زوجین با مشکلاتی در فرزندآوری مواجه هستند، اظهار کرد: این آمار در ایران، کمی بیشتر و حدود 20 الی 22 درصد بوده و دلایل آن ریشه در افزایش سن ازدواج و اقدام دیرهنگام زوجین به فرزندآوری دارد.

وی گفت: ناباروری زمانی مطرح می‌شود که زوجین پس از یک سال و بدون استفاده از روش‌های پیشگیرانه فرزندآوری، صاحب فرزند نشده و نیاز به روش‌های مداخله‌ای داشته باشند. حدود 20 درصد خانواده‌ها در ایران، توان فرزندآوری دارند، اما توان مالی کافی برای این کار را ندارند که این مهم نیازمند ورود جدی نهادهای حمایتی و کمیسیون‌های مجلس و افزایش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری است.

وی، درصد موفقیت روش درمان ناباروی IVF در جهان را حدود 47 درصد عنوان کرد و افزود: این درصد در کشور ما حدود 40 درصد بوده و تلاش می‌کنیم تا آن را به 50 درصد برسانیم، 40 درصد از علل ناباروی به آقایان، 40 درصد به خانم‌ها مرتبط بوده و 20 درصد از علل ناباروی بین زن و مرد مشترک است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به روش انتقال جنین به رحم مادر با روش آزمایشگاهی، اظهار کرد: در این روش تخمک با عمل جراحی از خانم جدا و به روش آزمایشگاهی با اسپرم مرد، تلقیح سلولی شده و این سلول در روز سوم الی ششم به رحم مادر انتقال پیدا می‌کند، برخی از این انتقال‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی، ناموفق میشوند.

وی اضافه کرد: در همین راستا مرکز جهاد دانشگاهی استان با راه اندازی مرکز تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین در سال 97 در راستای برطرف کردن این مشکل گام برداشت.

وی با بیان اینکه روش‌های کنترل سلامت جنین در برخی موارد تهاجمی بوده و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد، ادامه داد: مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با فراهم کردن امکاناتی بی‌نظیر در شمالغرب کشور به روشی غیرتهاجمی اقدام به نمونه گیری از خون مادر باردار در هفته یازدهم و دوازدهم بارداری کرده و اطلاعات ژنتیکی جنین را از این طریق کسب می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به محصولات تولیدی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در حوزه سلول‌های خورشیدی، اظهار کرد: نیروگاه‌های چادری، نیروگاه ثابت، نیروگاه پرتابل در سه مقیاس کوچک چمدانی، ویژه خانوارهای روستایی و نیروگاه‌های مخصوص مدیریت بحران از جمله محصولات تولیدی در این زمینه هستند که تجاری سازی نیز شده‌اند.

وی افزود: نیروگاه‌های کوچک چمدانی برای صادر کردن به عراق طراحی شده بودند که با توجه به وضعیت نامناسب سیاسی عراق تا کنون محقق نشده، چند مورد از محصولاتمان نیز به جمهوری خودمختار نخجوان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از فعالیت پژوهشی فرامنطقه‌ای این نهاد در استان‌های همجوار و دیگر شهرهای کشور خبر داد و گفت: افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها تا حدودی فعالیت‌ها در این زمینه را کند کرده بود که خوشبختانه دوباره از سر گرفته شده و نیروگاه‌هایی در استان قم و اهواز نصب شده‌اند.

وی افزود: طراحی و تولید نیروگاه‌های خورشیدی 10 الی 100 مگاواتی از برنامه‌های آینده پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق این برنامه نیازمند سرمایه گذار خارجی هستیم.

وی با اشاره به همکاری دو نهاد کمیته امداد و جهاددانشگاهی در این زمینه، اظهار کرد: هر مددجوی کمیته امداد در استان با نصب نیروگاه خورشیدی بر پشت بام خانه‌اش، ماهانه حدود دو میلوین تومان درآمد از این محل کسب کرده و خودکفا می‌شود. نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین روشنایی چادرهای عشایر و در مواقع بحران بسیار مفید بوده و ظرفیت لازم برای تولید انرژی خورشیدی در کشورمان فراهم است.

محسنی خاطرنشان کرد: این نهاد انقلابی از همان ابتدا در تبدیل دانش به محصول و صنعت فعالیت داشت که تولید نافی خمپاره در دوران هشت سال دفاع مقدس از آن جمله بود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه گردشگران سلامت توسط رانندگان مدیریت می‌شوند، بیان کرد: باید برنامه‌ریزی و مدریت منسجمی در این خصوص وجود داشته باشد تا گردشگران سلامت، سردرگم نشده و به هدف اصلی‌شان که درمان است، نائل شوند.

وی متذکر شد: متاسفانه توریسم سلامت به دست افراد غیرمتخصصی افتاده است که سرمایه و انرژی آن‌ها را هدر داده و منجر به یک سری سوء تعبیرها در کشورهای دیگر میشود. پتانسیل‌های خوبی در این زمینه‌ در کشورهای همسایه حتی کشور ترکیه وجود دارد.

اجرای طرح پایلوت در مناطق کم برخوردار تبریز

رییس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز در ادامه گزارشی از عملکرد این پژوهشکده و معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: این نهاد انقلابی، طراحی و اجرای پروژه‌های کاربردی را در دستور کار قرار داده و قبل از اجرای اغلب این طرح‌ها مطالعات توسعه‌ای هم انجام میشود.

نجف قراچورلو خاطرنشان کرد: اولین نیروگاه هیبریدی ایران در سال 88  توسط سازمان جهاد دانشگاهی استان ایجاد شد و این نهاد همواره در اجرای چنین طرح‌هایی پیشقدم بوده است.

وی در ادامه از اجرای طرح پایلوت در مناطق کم برخوردار تبریز توسط پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی سازمان جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: نتایج این طرح طی دو ماه آتی اعلام میشود و نتایج آن حاوی پیشنهادات راهبردی و کاربردی برای مدیران استانی است.

بررسی انتظارات مردم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو از نمایندگان مجلس

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: ایسپای آذربایجان شرقی از شعبات ممتاز و برتر بوده و به تناسب درخواست ادارات و ارگان‌ها، خدمات شایسته‌ای ارائه می‌دهد؛‌ یکی از آخرین طرح‌های پژوهشی این مجموعه "بررسی انتظارات مردم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو از نمایندگان مجلس" بود که نتایج این طرح در قالب اینفوگرافی منتشر شده و در اختیار نمایندگان این حوزه انتخابیه و همچنین مجمع نمایندگان استان قرار گرفت. این طرح در قالب خویش فرمایی و به ابتکار خود سازمان انجام شد.

احد حاجی بلند افزود: همچنین از نخبگان و متخصصان امر نیز پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی شیوع کرونا و پساکرونا در استان را جویا شده و به مجاری ذیربط ارائه داده‌ایم.

وی با بیان این‌که برخی از طرح‌های تحقیقی را نیز در قالب کارفرمایی و با درخواست ادارات و ارگان‌ها انجام می‌دهیم و به لحاظ قانونی مجاز به اعلام نتایج آن نیستیم، افزود: انجام طرح تحقیقی در مورد آتش‌سوزی بازار تبریز از جمله این طرح‌های کارفرمایی بود که بنا به درخواست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری انجام شد.

وی در این خصوص ادامه داد: بازار تبریز میراث تاریخی ملی و بین المللی است و هر اتفاقی که در آنجا رخ می‌دهد، بازتاب جهانی دارد و بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان مدیریتی یکپارچه، متمرکز وهوشمند می‌طلبد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید