کد خبر: 239136
۰
۰
نسخه چاپی

۱۲۶میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از مشاغل روستایی تخصیص یافت

به گزارش اقتصادآینده نیوز هادی ابراهیمی عصر یکشنبه بمناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در گفتگوی اینترنتی با خبرنگاران حوزه تعاون, کار ورفاه اجتماعی هرمزگان به سوالات مطرح شده در حوزه های مختلف به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

وی اظهارداشت: با دلیل شرایط حاکم بر کشور با توجه به تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، فشارهایی بر بخشهای اقتصادی کشور وارد شده است که جامعه هدف این وزارتخانه از جمله کارگران، کارفرمایان و تعاونگران نیز تحت تاثیر آن قرار گفتند.

ابراهیمی ادامه داد: با همراهی اصحاب رسانه در حوزه اطلاع رسانی و شفاف سازی و کمک دولتمردان سعی در اجرای برنامه های دولت در جهت تحقق اهداف داریم که در این زمینه همانند گذشته نیازمند همراهی اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی هستیم.

وی بیان داشت: شغل خبرنگاری در صورتی که در آن رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم و مشمول قانون کار باشند، با داشتن ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال غیرمتناوب، پس از تایید در کمیته مشاغل سخت و زیان آور، جزو مشاغل سخت محسوب شده و متقاضیان می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان در خصوص کارگاههایی که بعد از سال ۸۰ تاسیس شده اند و اینکه افراد شاغل در این نوع کارگاهها که سخت بودن شغل آنها محرز شده آیا جزو مشاغل سخت محسوب می شوند، اظهارداشت: بخشنامه یا قانونی برای اینکه افراد شاغل در این کارگاهها که سخت بودن شغل آنها محرز شده شامل قانون بازنشستگی پیش از موعد نشوند, وجود ندارد و افرادی که پرونده آنها در کمیته مشاغل سخت و زیان آور تایید شده می توانند از مزایای آن بهر مند شوند.

ابراهیمی گفت: در بخش اشتغال هدفگذاری هایی صورت گرفته است که حمایت از مشاغل خانگی یکی از آنهاست که با توجه به شرایط کرونا و ایجاد درآمدی که از این حوزه می توان ایجاد کرد، راه اندازی مرکز توسعه و نوآوری مشاغل خانگی را با کمک فعالان این حوزه در دست داریم که با راه اندازی آن به تکمیل زنجیره ارزش و افزایش درآمد فعالان و بازریابی و فروش محصولات کمک می شود.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از مشاغل در روستاها نیز تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می شود که امسال ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات برای این امر در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در هرمزگان

وی اضافه کرد: برای حمایت از مشاغل خانگی نیز امسال ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات تخصیص داده شده که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام به متقاضیان این حوزه داده می شود.

ابراهیمی، تعیین تکلیف تعاونی های مسکن مهر، کمک به توسعه و نوآوری در تعاونی ها، توسعه تعاونی های عمران, کاهش حوادث ناشی از کار و اطاله دادرسی و همچنین توسعه فعالیتهای بهداشتی و اجتماعی در محیط های کاری را ازجمله هدفگذاری های این اداره کل در بخشهای مختلف ذکر کرد.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان در ادامه اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان، برخی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و به دنبال آن درآمد بعضی از افراد کاهش و یا از بین رفته است که دولت به همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بمنظور حمایت از کسب و کار و نیروی کار، راهکارهای مختلفی از جمله پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات را در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: در بخش بیمه بیکاری بیش از ۱۴ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند که ۱۳ هزار نفر مشممول شدند که از این تعداد به ۹۰ درصد بیمه بیکاری پرداخت شد و مابقی نیز به دلیل انصراف از سامانه، درخواست مجدد آنها امکان پذیر نبوده که این دسته از افراد طی نامه ای به وزارتخانه معرفی شده اند و سایر متقاضیانی نیز شماره شبای خود را در سامانه اشتباه ثبت کردند.

درخواست ۲هزار و ۲۷۱ بنگاه اقتصادی برای دریافت بیمه بیکاری در دوران کرونا

ابراهیمی افزود: پرداخت تسهیلات به کارگاههای آسیب‌دیده از کرونا یکی دیگر از سیاست‌های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف حفظ اشتغال و صیانت از نیروی کار است که بر این اساس، صاحبان واحدهای کسب و کار (کارفرمایی و خویش فرمایی) که در رسته های ۱۴ گانه مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با شیوع کرونا فعال بوده و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی بودند و اقدام به حفظ اشتغال موجود کرده اند مشمول این تسهیلات شدند که به ازای هر نیروی کار حفظ شده ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات به بنگاهها پرداخت می شود که تاکنون ۲ هزار و ۲۷۱ متقاضی با ۶ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال و درخواست ۷۹۱ میلیارد ریال تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

وی اضافه کرد: بیشترین آسیب از کرونا را بخش گردشگری، صنوف وحوزه صیادی متحمل شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: یکی از اولویت‌های این اداره کل، احقاق حقوق کارگران و به خصوص کارگران شرکت‌های پیمانکاری شهرداری بندرعباس است و آنچه در زمینه احقاق حقوق این کارگران در حوزه مسوولیت اداره کل قرار دارد انجام شده و براساس قانون بایستی حقوق این افراد رعایت شود.

ابراهیمی اضافه کرد: توافق‌هایی با شهرداری انجام شده تا شرکت های پیمانکار شهرداری طرح طبقه‌بندی مشاغل مورد قبول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تهیه کرده و براساس آن عمل کنند.

وی اظهارداشت: این کارگران در حفظ و پایداری خدمات دهی شهری تلاش می‌کنند و اداره کل تعاون این استان پیگیر اجرایی شدن توافق انجام شده در خصوص پرداخت حقوق معوق کارگران پیمانکاران شهرداری بندرعباس و رعایت پایه سنواتی آنان براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

ابراهیمی در خصوص حوادث ناشی از کار نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۷ حادثه رخ داده که بیشتر آنها در بخش ساختمانی و سپس صنعت، حمل و نقل و انبارداری بوده است.

وی اضافه کرد: در نشست با مدیرکل دادگستری هرمزگان برای همکاری و کمک جهت کاهش حوادث ناشی از کار گفتگو شد و طرح پیشگیری از حوادث کارگری در آن نشست به تصویب رسید که برای کاهش این حوادث با همکاری آن اداره کل و سایر دستگاه‌های مرتبط اقدام می‌شود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید