کد خبر: 239202
۰
۰
نسخه چاپی

بارانی که بجنوردی ها دل خوشی از آن ندارند / بارش دلیل قطعی آب

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، تاکنون در جایی ندیده بودیم که بارش باران مردم را بترساند. آن هم نه از وقوع سیل و خرابی فیزیکی؛ بلکه به خاطر کاهش آب شرب. اتفاقی نادر که فقط در بجنورد رخ می‌دهد.

ماجرا از آن قرار است که بیش از نیمی از آب شرب بجنورد به واسطه سد شیرین دره تأمین می‌شود. سدی که به منظور فعالیت‌های کشاورزی احداث شده است اما به دلیل کمبود آب در بجنورد باعث شد وارد مدار تأمین آب شرب شود.

همین دلیل باعث شده شرایط سد به گونه‌ای باشد که پس از وقوع بارندگی و وارد شدن آب جدید به سد، آب گل آلود شود و به همین دلیل مسئولان مجبور باشند آب این سد را تا رفع آلودگی آب از مدار خارج کنند؛ به این ترتیب آب شرب بجنورد با افت شدید مواجه می‌شود.

مسئولان به فکر چاره باشند

مهسا ملایی، خانم خانه دار بجنوردی است که در گفتگو با مهر اظهار کرد: همه مردم وقتی باران می‌آید خوشحال می‌شوند اما فکر می‌کنم شهروندان بجنورد که پس از هر بارش چند روزی در تأمین آب شرب دچار مشکل هستند این حس را ندارند.

وی افزود: وقتی بارندگی به حد خاصی می‌رسد، آب شرب ما کاهش می‌یابد و حتی برخی مواقع قطع می‌شود و مدتی مجبوریم بدون آب امور خانه را انجام دهیم.

این بانوی خانه دار بجنوردی با گلایه از این شرایط گفت: برای یک مرکز استان این موضوع اصلاً در شأن نیست و باید مسئولان به فکر چاره‌ای باشند.

سعی داشتیم ۲۴ ساعته مشکل را حل کنیم

رضا عطایی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهار کرد: با ورود سیل به سد شیرین دره، آب سد دچار تلاطم می‌شود و گل آلود شدن و کدورت زیاد سبب می‌شود تا آب از مدار مصرف مرکز استان خارج شود.

وی افزود: با توجه به فصل گرما و ضرورت بهره‌مندی شهروندان، تلاش ما بر این بود که سطح ارتفاع مخازن بالا نگه داشته شود تا در موارد بروز مشکل، دست کم به مدت ۲۴ ساعت، آب مورد نیاز شهروندان قابل تأمین باشد.

بارانی که بجنوردی ها دل خوشی از آن ندارند / بارش دلیل قطعی آب

عطایی با اشاره به قطعی‌های آب چند وقت اخیر بجنورد گفت: در سیل اخیر، با استفاده از تمامی منابع در اختیار و خط آبگیر موقتی سد، ۲۵۰ لیتر از ۴۵۰ لیتر آبی که از سد می‌گرفتیم، تأمین کردیم، اما همچنان ۲۰۰ لیتر کسری آب داشتیم، ضمن اینکه در روز جمعه با افزایش میزان مصرف، با افت فشار آب یا قطعی آب در بعضی نقاط مواجه شدیم.

پروژه‌ای که چاره کار است

اما برای رفع این مشکل، طرح بهره برداری از آبگیری سطحی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای خراسان شمالی است؛ پروژه‌ای که به گفته مسئولان تاکنون حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در این باره گفت: این طرح از سال قبل آغاز شده و با وجود اینکه اعتبار ملی به آن اختصاص داده نشد، اما ما معطل نمانده و طرح را اجرایی کرده‌ایم.

وی افزود: بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده است و اکنون منتظر هستیم تا شرکت توزیع نیروی برق استان، کار برق رسانی به محل را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: با برق رسانی و اجرای زیرساخت‌های برق، در کمتر از یک ماه، می‌توانیم طرح آبگیر سطحی را بهره برداری کنیم و برداشت آب از سطح سد آغاز شود.

بارانی که بجنوردی ها دل خوشی از آن ندارند / بارش دلیل قطعی آب

اما ماجرا اینقدر ساده نیست. در این راستا موانعی وجود دارد که کار را با تأخیر مواجه کرده است. موانعی که باعث شد استاندار خراسان شمالی پس از مدت‌ها از گذشت این مشکل بالاخره به موضوع ورود کند و برای آن جلسه‌ای تشکیل دهد.

محمد علی شجاعی در این راستا در هفته گذشته گفت: طی نشستی مشترک در ۲۴ ساعت آینده، مشکل تأمین برق مورد نیاز شرکت آب منطقه‌ای برای برداشت آب شرب از سطح سد شیرین دره رفع و تا ۲۰ روز آینده مشکل قطعی آب به طور کامل برطرف شود.

شاید تا ۲۰ روز دیگر مشکل حل شود!

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در خصوص آخرین وضعیت آبگیری سطحی از سد شیرین دره گفت: در صورتی که برق مورد نیاز این طرح تأمین شود، بهره برداری از طرح آبگیری از سطح مخزن سد شیرین دره تا حداکثر ۲۰ روز پس از آن امکان پذیر خواهد بود که با عملیاتی شدن آن، مشکل قطعی آب شرب بجنورد، پس از جاری شدن هر سیلاب نیز رفع خواهد شد.

مرتضوی در پاسخ به اینکه چرا قطعی آب سد با وقوع سیل، امسال افزایش یافته است، بیان کرد: در بارندگی و سیل‌های تابستانه، میزان آورد گل و لای به سد زیاد است، زیرا رطوبت موجود در خاک کم و میزان شست و شوی خاک زیاد است از این رو در تابستان‌ها، این موضوع با هر بارندگی تکرار می‌شود.

هرچند استاندار ضرب العجلی ۲۴ ساعته برای ورود شرکت برق به ماجرا و رفع مشکل سد شیرین دره تعیین کرد اما هنوز مسئولان از اما و اگرها سخن می‌گویند.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: در فصل بهار که معمولاً رطوبت خاک زیاد است، میزان گل و لای کمتر بوده و کدورت آب مخزن، در زمان کوتاهتری پایین می‌آید.

حال باید منتظر ماند و ۲۰ روز دیگر را دید. آیا دستورات استاندار و تعیین زمان برای حل مشکل آب بجنورد ثمری خواهد داشت؟ دستوراتی که پس از گذشت یک هفته از آن مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان باز هم برای افتتاح طرح اما و اگرهای زیادی می‌آورد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید