آذربایجان شرقی در تولید میوه جایگاه پنجم کشور را دارد

آذربایجان شرقی در تولید میوه جایگاه پنجم کشور را دارد

آقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) - رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر دارد که معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور است، گفت: استان از نظر سطح زیر کشت باغ های میوه رتبه ششم و از لحاظ تولید محصول رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم.

مهندس اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس آخرین آمار، محصولات عمده استان شامل سیب با سطح باروری ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار،  انگور با سطح باروری ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار،  زردآلو با سطح باروری ۱۱ هزار و ۱۱۸ هکتار،  بادام با سطح باروری ۹ هزار و ۲۶۱ هکتار و گردو با سطح باروری هشت هزار و ۹۰۴ هکتار است. 

وی افزود: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو رتبه اول،  سیب، بادام، گوجه، آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم و تولید انگور و گلابی رتبه سوم را دارد. 

مهندس فتحی همچنین اضافه کرد: آذربایجان شرقی در تولید گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی نیز رتبه پنجم کشور را دارد.

وی در خصوص وضع باغهای  گوجه و آلو در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت باغ های گوجه و آلو سه هزار و ۹۴ هکتار  بوده و با تولید بیش از ۲۵هزار و ۶۸۹ تن رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد گوجه و آلو معادل ۱۸ هزار تن به صورت  خشکباری در صنایع غذائی استان  فرآوری و برای مصرف به استان های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود و حدود ۳۰ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری در داخل  استان و استان های همجوار مصرف می شود. 

مهندس فتحی گفت: شهرستان مراغه از مجموع بیش از هزار و ۴۷۲ هکتار از باغات گوجه و آلو، حدود ۴۷درصد سطح زیر کشت را در اختیار دارد و شهرستان مرند و تبریز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: متوسط تولید گوجه  و آلو هشت تن در هکتار می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید