کد خبر: 239346
۰
۰
نسخه چاپی

امام کاظم(ع) نمونه بارز صبر در برابر مشکلات

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم (ع)، آن حضرت را نمونه و اسوه کامل صبر و تحمل در مقابل مشکلات عنوان و نقش امام موسی کاظم (ع) را در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی نقشی بی‌بدیل خواند و اظهار کرد: امام موسی کاظم (ع) نمونه بارز و عینی صبر و استقامت برابر کفر بود.

وی افزود: در زمان امامت امام موسی کاظم (ع)، به علت فضای خفقانی که عباسیان ایجاد کرده بودند و ظلم‌هایی که از سوی این خلفا بر مردم می‌شد، قیام‌هایی از سوی شیعیان برگزار شد که امام موسی کاظم (ع) آن را از دور هدایت می‌کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان افزود: این امام همام به‌عنوان باب الحوائج در بین مردم معروف است، این شهرت به نحوی است که حتی اهل سنت نیز بر آن آگاه هستند و برای حوائج و خواسته‌های خود به بارگاه این امام بزرگوار پناه می‌آورند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، حلم و بردباری را از ویژگی‌های اخلاقی امام موسی کاظم (ع) عنوان کرد و افزود: حلم و بردباری از ویژگی‌های مهمی است که مردان موفق و بزرگ به‌ویژه رهبران راستین که بنا به وظیفه الهی، بیشترین برخورد و معاشرت را با مردم داشتند، از آن برخوردار بودند، امام هفتم علیه السلام که به خاطر همین ویژگی اش «کاظم» لقب گرفت، علم را با حلم آراسته بود، در برابر ناملایمات روزگار بردبار بود، با دشمنان و بد اندیشان با نرمی رفتار می‌کرد و با این شیوه به تربیت آنان می‌پرداخت.

شرایط حضور در مجالس عزاداری سالار شهیدان

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های ماه محرم امسال اشاره کرد و افزود: اوج گرفتن دوباره ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس شرایط سختی را به وجود آورده که در نتیجه آن بسیاری از آئین‌های ملی و دینی هم دچار تغییرات عمده‌ای شده‌اند، عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) امسال با شرایط ویژه و ناخواسته‌ای مواجهند که طبق مصوبات ستاد ملی کرونا برخی از آئین‌ها از جمله مراسم تشت گذاری در مساجد اردبیل برگزار نخواهد شد.

به گفته مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در بخشی از مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص مراسم عزاداری ماه محرم امسال چنین آمده است:

۱. دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر)

۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسم و محافل ضروری و مهم‌ترین عامل کنترل شیوع کرونا است.

۳. افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۴. برگزاری مراسم در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد و در صورت اضطرار در محیط‌های بسته می‌بایست یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلندتر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک‌تر است. مسئله اصلی تهویه هوا است.)

۵. حرکت هیئت‌ها از یک هیئت به یک هیئت دیگر و تجمع هیئت‌ها، یکی از عواملی است که به شدت در انتقال کرونا مؤثر است و نباید صورت بگیرد.

۶. جهت زنجیرزنی در دسته‌های عزاداری، حتماً از زنجیرهای شخصی استفاده شود و یا زنجیرها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا بین افراد دست به دست نشود.

۷. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کرونا است و نباید صورت بگیرد.

۸. تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردم صورت نگیرد و ورود و خروج مردم به نوبت و با فاصله باشد.

۹. حتی‌الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود، اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و به صورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به دنبال نداشته باشد.

۱۰. مهم‌ترین مسئله که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده‌ایم، برگزاری مراسم در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت است.

وی در پایان بر ضرورت استمرار کمک مومنانه در مناطق مختلف استان تاکید کرد و افزود: بایستی خیرین عزیز و افراد متول جامعه، با مساعدت‌های مالی خود در بازه‌های زمانی مختلف، افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا را یاری رسانند که این خود توصیه ائمه معصومین (ع) است.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید