کد خبر: 239448
۰
۰
نسخه چاپی

پشت پرده‌هایی از ادغام دانشگاه کوثر بجنورد از زبان نماینده مجلس

سید محمد پاک‌مهر در گفتگو با مهر اظهار کرد: زمانی که ایده راه‌اندازی دانشگاه کوثر در میان دلسوزان، بزرگان و نخبگان خراسان شمالی شکل گرفت عواملی چون پایین بودن سرانه درآمدی خانوارهای استان و شرایط خاص فرهنگی اقوام مد نظر بود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در استان پس از بررسی‌های کارشناسی موضوع و بررسی جوانب مختلف امر تصمیم بر احداث یک دانشگاه تک جنسیتی گرفته شد تا زمینه ادامه تحصیل دختران ایجاد شود.

وی حضور در دانشگاه تک‌جنسیتی را انگیزه‌ای برای دختران و اطمینان خاطری برای خانواده‌ها برشمرد و افزود: بررسی وضعیت دانشگاه‌ها به لحاظ تعداد دانشجو حکایت از افت کمی دارد و در خراسان شمالی نیز دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی کاهش چشم‌گیری در تعداد دانشجو دارند و دانشگاه بجنورد نیز توفیق خاصی در افزایش تعداد دانشجو نداشته؛ با این شرایط دانشگاه کوثر از ۱۲۰ دانشجو به بیش از ۳ هزار دانشجو رسیده است.

برتری دانشگاه کوثر در موفقیت‌های علمی از دانشگاه بجنورد

سید محمد پاکمهر عنوان کرد: دانشگاه کوثر از منظر شاخص‌های مختلف و موفقیت‌های علمی از دانشگاه بجنورد نه تنها عقب نیست، بلکه با رشد علمی فعلی حتی می‌تواند دانشگاه دولتی بجنورد را مدیریت کند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با فرض این نکته که سیاست وزارت علوم افزایش تعداد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی هم نباشد در شرایط فعلی نباید با عناوینی مانند آمایش ظرفیت دانشگاه کوثر خراسان شمالی که جز محدود دانشگاه‌های تک‌جنسیتی کشور است، منحل شود.

وی افزود: هر دانشگاهی دیگری که بناست ادغام شود مشکلی ندارد اما دانشگاه کوثر باید حفظ شود و به هیچ وجه بحث جناحی و سیاسی در این باره مطرح نیست.

سیدمحمد پاکمهر در ادامه با اشاره به حضور ۵۵ عضو هیئت علمی در دانشگاه کوثر گفت: اقبال به دانشگاه کوثر بسیار بالا است و در صورت افزایش رشته این رشد بیشتر نیز بیشتر خواهد شد.

مظلومیتی که از عدالت فاصله دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوپا بودن دانشگاه کوثر تاکید کرد: این نهال نوپا که برای ۵۰ درصد جامعه فراهم شده باید حفظ شود زیرا یک بارقه امید در بانوان استان ایجاد شده است و این امید نباید از بین رود.

وی در ادامه دانشگاه کوثر بجنورد را مظلوم توصیف کرد و افزود: سرانه دانشجو در این دانشگاه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که کمترین مقدار بین دانشگاه‌های کشور است در حالی که این عدد در دانشگاه بجنورد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار و در میانگین کشوری ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است لذا مسئولان اگر می‌خواهند کمک کنند باید این اختلاف را کاهش دهند تا عدالت برقرار شود.

عده‌ای به دنبال بازگشت اعتبار ساختمان دانشگاه کوثر هستند

پاکمهر تصریح کرد: برای ساخت بنای دانشگاه کوثر از دفتر مقام معظم رهبری اعتبار مناسبی اخذ شد اما از درون استان مکاتباتی جهت جلوگیری از ادامه کار این بنا گرفته شده است.

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی از تخصیص ۲ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به این دانشگاه خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی با توجیه مکاتبات وزارت علوم و تصمیم هیئت امنا دانشگاه‌های استان مبنی بر ادغام دانشگاه کوثر درصدد بازگشت دادن این ۲ میلیارد است.

وی افزود: اکنون ساختمان دانشگاه کوثر ۹۵ درصد رشد فیزیکی دارد و تا ۲ ماه آینده به اتمام می‌رسد اما برخی می‌گویند این ۲ میلیارد هزینه نشود و اعتبار را برگشت بزنیم.

پاکمهر اظهار داشت: وزارت علوم برای این ساختمان هزینه نکرده است اما حالا بگذارد این ۲ میلیارد تومان نیز هزینه شود و باز هم ساختمان در اختیار وزارت علوم است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در انتها تاکید کرد: در برابر ادغام دانشگاه کوثر مقاومت می‌کنیم و در صورت آغاز طرح ادغام بهتر است این سیاست از سایر استان‌های کشور شروع شود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید