کد خبر: 240680
۰
۰
نسخه چاپی

تاکید کمیته وزارتی اوپک پلاس بر اهمیت ثبات بازار نفت

به گزارش اقتصادآینده نیوز به نقل از دبیرخانه اوپک، بیست و یکمین نشست ماهانه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC روز چهارشنبه (۲۹ مردادماه ۹۹) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

این کمیته گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک  (JTC) و تحولات بازار جهانی نفت از آخرین نشست خود در ۱۵ ژوئیه سال  ۲۰۲۰ (۲۵ خردادماه ۹۹) و چشم‌اندازهای بازار را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ بررسی کرد.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بر نقش مثبت توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از ثبات و بهبود بازار جهانی نفت تاکید کرد. 

در همین حال، بر تصمیم تاریخی همه کشورهای شرکت کننده در دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید نفت خام و تصمیم‌های گرفته شده در نشست اخیر ۱۷۹ اوپک و یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ششم ژوئن ۲۰۲۰ (۱۷ خردادماه) تأکید شد. این تصمیم شامل تمدید مرحله نخست کاهش تولید نفت برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه ۲۰۲۰ و ایجاد سازوکاری برای پایبند کردن اعضای خاطی می‌شود.

این کمیته همچنین بر نشست‌های ماهانه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک به‌منظور نظارت بیشتر و کمک به درک بهتر اصول بازار تأیید کرد.

پایبندی ۹۷ درصدی به توافق کاهش عرضه اوپک پلاس

این کمیته داده‌های تولید نفت خام مربوط به ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ را بررسی و از عملکرد قابل توجه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری و پایبندی ۹۷ درصدی آنها در ماه ژوئیه استقبال کرد که شامل مکزیک به عنوان منبعی ثانویه نیز می‌شد.

اعضای این کمیته دوباره بر تعهد خود به «توافقنامه همکاری (DOC)» برای پایبندی کامل و به‌موقع به آن تأکید کردند. افزون بر این، کشورهای تخطی‌کننده این کمیته بر تعهد خود برای جبران بی‌تعهدی خود در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۰ تا پایان سپتامبر  ۲۰۲۰ تأکید کردند.

این کمیته از ۲ کشوری که تاکنون نتوانسته‌اند به سهمیه کاهش تولید خود پایبند باشند خواست برنامه‌های جبران تخطی از پایبندی به سهمیه کاهش تولید خود را تا ۲۸ اوت سال ۲۰۲۰ به دبیرخانه اوپک ارائه دهند.

این کمیته تأکید کرد که دستیابی به پایبندی ۱۰۰ درصدی ازسوی همه کشورهای شرکت‌کننده نه تنها منصفانه است، بلکه برای تلاش‌های دوباره در زمینه بازگرداندن توازن به بازار و کمک به تحقق ثبات درازمدت در بازار نفت بسیار مهم است.

رصد دقیق برنامه‌های جبران تخطی‌ از سهمیه‌های تولید

این کمیته از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه اوپک خواست از نزدیک اجرای برنامه‌های جبرانی کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه تولید را رصد کنند و نتایج آن را به کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک گزارش دهند.

این کمیته به بعضی از نشانه‌های بهبود تدریجی شرایط بازار نفت از جمله کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها، در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ و کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای جهانی نفت پرداخت. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش احتمال شیوع ویروس کرونا برای مدتی طولانی‌تر، آهنگ بهبود تقاضا کندتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

این کمیته بر شکنندگی بازار و تردید قابل توجه موجود به‌ویژه درباره تقاضای نفت تأکید کرد و از همه کشورهای شرکت‌کننده خواست هوشیار باشند.

این کمیته از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه اوپک به دلیل همکاری‌هایشان تشکر کرد.

نشست‌های آینده کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک و کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک به ترتیب در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ سپتامبر (۲۶ و ۲۷ شهریورماه) برگزار می‌شود.

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید