کد خبر: 243462
۰
۰
نسخه چاپی

نتایج پروژه تحقیقاتی میزان آلایندگی نفتی چشمه سرخون ارائه شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان، کیوان صمیمی، رئیس حفاظت محیط زیست این شرکت گفت: با توجه به نبود منابع علمی و استانداردهای لازم مبنی بر اثر آلودگی‌های مواد نفتی روی آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اجرای این پروژه مطالعاتی را دستور کار قرار داد.

وی افزود: برای نخستین بار در کشور فاز نخست این پروژه با محوریت موضوع، «میزان اثرگذاری و حد کشنده نفت خام بر ماهیان قزل‌آلا» با توجه به زیرساخت‌های لازم در زمینه مطالعات علوم شیلاتی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان محول شد.

عباسعلی زمینی، مجری پروژه تحقیقاتی میزان آلایندگی نفتی چشمه سرخون نیز در حاشیه نشست ارائه نتایج پروژه فوق با مسئولان منطقه اصفهان، با بیان اینکه آغاز نمونه‌برداری از شهریور پارسال آغاز شد و تا پایان سال ۹۸ ادامه داشت، گفت: آزمون‌های سنجش سمیت حاد و LC50 طی چهار مرحله در ماه‌های مختلف در چهار ایستگاه، چشمه سرخون، روستای دهکهنه، کاهیدان و مجتمع پرورش ماهی رفن در شرایط استاتیک انجام شد.

وی افزود: ترکیبات نفتی (مقدار TPH کل هیدروکربن‌های نفتی) در آب چشمه سرخون و ایستگاه‌های دهکهنه، کاهیدان و مجتمع رفن، روند کاهشی دیده شده است و هر چه از ایستگاه‌ سرخون به سمت پایین‌دست رودخانه (رفن) حرکت می کنیم از مقادیر ترکیبات نفتی به نحو قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود.

مجری پروژه تحقیقاتی میزان آلایندگی نفتی چشمه سرخون تأکید کرد: در این پروژه آب چشمه سرخون به منظور تعیین غلظت کشنده آلاینده‌ها (LC50) نمونه‌برداری و به یکی از آزمایشگاه‌های معتبر کشور ارسال شد و پارامتر TPH پس از اندازه‌گیری با استانداردهای WHO سازمان بهداشت جهانی و EPA سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا مقایسه و روند کاهشی از سرچشمه سرخون به سمت ایستگاه‌های پایین‌تر مشاهده شد که هرچه از سرخون دورتر می‌شویم مقادیر TPHها کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

در این جلسه مقرر شد در صورت تأیید شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران فاز ۲ این پروژه تحقیقاتی به‌منظور بررسی میزان آلودگی بر کیفیت آبزیان پرورشی این رودخانه در دستور کار قرار گیرد.

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید