۶ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز یاسر رهبر دین چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در نشست خبری ارائه گزارش در خصوص عملکرد احیای دریاچه ارومیه افزود: از ۷ سد بوکان، شهر چای، زولا، حسنلو، ساروق، مهاباد و دریک با اولویت آب شرب و محیط زیست تاکنون ۶ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مؤثر شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در انتقال مناسب و به موقع آب به پیکره دریاچه، افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۱۰۱ کیلومتر لایروبی در رودخانه‌های باراندوز، روضه، مهاباد، زولا و گدار انجام شده و ۱۵ کیلومتر نیز در حال انجام است.

رهبردین در خصوص رهاسازی آب از سدها به دریاچه ارومیه یاد آور شد: فقط در سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ متر مکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه رها سازی شده است که در مجموع با اولویت آب شرب و محیط زیست تا کنون میزان رهاسازی از سدهای استان ۶ میلیارد متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه افزایش راندمان در شبکه بهره برداری از دیگر اقدامات آب منطقه‌ای استان است، خاطر نشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار، عملیات لایروبی و ساماندهی انتقال آب کانی سیب از طریق رودخانه گدار در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۱ گشت بازرسی در حال نظارت بر منابع آبی استان هستند، اظهار کرد: تاکنون ۳۹۷۷ کنتور هوشمند در سطح استان نصب شده و سر دهنه سازی و بازسازی آب بندهای سنتی که بیشترین هدر رفت آب را دارند در اولویت کاری شرکت آب منطقه‌ای استان بوده است.

رهبر دین همچنین با مهم برشمردن فعالیت‌های اکیپ‌های گشت و بازرسی افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۱٠٠٠ موتور غیر مجاز آب پلمب، ۴۸۰۰ چاه غیر مجاز مسدود و ۲۷۱ مورد دستگاه حفاری غیر مجاز در سطح استان توسط این اکیپ‌ها شناسایی و توقیف شده است.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز به کار ستاد احیای تاکنون بیش از ۴۱۴ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های منتهی به دریاچه لایروبی شده است، گفت: از این مقدار ۲۹۰ کیلومتر لایروبی مختص انهار و ۱۲۴ کیلومتر نیز مختص رودخانه‌ها بوده است.

رهبر دین در رابطه با لایروبی رودخانه‌ها بیان کرد: ۱۳.۵ کیلومتر از رودخانه سیمینه رود، ۱۲ کیلومتر از رودخانه مهاباد چای، ۱۹.۵ کیلومتر از رودخانه گدارچای، ۲۹ کیلومتر از رودخانه باراندوز چای، ۱۳ کیلومتر از رودخانه زولاچای، ۱۲ کیلومتر از رودخانه کانی رش، و ۲۵ کیلومتر از محل اتصال زرینه رود و سیمینه رود به پیکره دریاچه ارومیه از جمله اهم اقدامات ستاد احیا در لایروبی رودخانه‌ها بوده است.

وی لایروبی ۱۳۷ کیلومتر از انهار در شهرستان ارومیه، ۵۱ کیلومتر در نوشین شهر، ۳۱ کیلومتر در میاندوآب، ۳۰ کیلومتر در شاهین دژ، ۱۰ کیلومتر در نقده، ۲۱ کیلومتر در مهاباد و ۱۰ کیلومتر در سلماس را از جمله مهمترین لایروبی‌های انجام شده بر روی انهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی عنوان کرد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید