کد خبر: 244727
۰
۰
نسخه چاپی

نبض زندگی کشاورزان کرمان در دست دلالان/کام خرماداران تلخ‌تر شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مسئولان اقتصادی کرمان در مقابل افت شدید قیمت محصولات کشاورزی می‌گویند همه چیز بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا تعریف می‌شود. نکته جالب این است که مسئولان به این نکته توجه نمی‌کنند که دلالان در این مسیر همیشه در جهتی قرار دارند که بیشترین سود وجود دارد.

دستگاه قضائی به مساله افت قیمت محصولات توسط دلالان ورود کند

وقتی افت قیمت روی می‌دهد این کشاورزان هستند که ضرر می‌کنند و دلالان قیمت‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بیشترین سود به جیب خودشان می‌رود و وقتی زمان عرضه کالا می‌رسد محصول انبار شده، در دستان دلالان است و این افراد قیمت فروش را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بیشترین سود عایدشان شود و مصرف کننده ها بیشترین هزینه را تحمل کنند!

کشاورزان عقیده دارند که برای حل این مشکلات دستگاه قضائی باید ورود کند و دلیل این کوتاهی که سالهاست مستضعفان را فقیر تر کرده و دلالان را فربه‌تر می‌کند باید مشخص شود.

نبض زندگی کشاورزان کرمان در دست دلالان/کام خرماداران تلخ‌تر شد

در گزارش‌های متعدد رسانه‌ای در خصوص دلال بازی در بازار خرمای جنوب کرمان بارها هشدار داده شد اما هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نشد.

حالا در شرق کرمان و در بم نیز این دلالان هستند که نبض زندگی مردم را در دست گرفته‌اند و خرمای کشاورزان را با کمترین قیمت می خرند و با چندین برابر قیمت به فروشندگان می‌فروشند.

حالا در شرق کرمان و در بم نیز این دلالان هستند که نبض زندگی مردم را در دست گرفته‌اند و خرمای کشاورزان را با کمترین قیمت می خرند و با چندین برابر قیمت به فروشندگان می‌فروشند

وضعیت بازار بین المللی هم به دلیل شیوع کرونا قابل پیش بینی نیست و کشاورز به ناچار باید روی بازار داخلی حساب کند.

نا مشخص بودن مکانیزم‌های قیمت گذاری‌های محصولات کشاورزی سبب شده که خرمایی که از آفت زنجره و خشکیدگی خوشه‌های خرما در امان مانده حالا گرفتار آفت دلال بازی و سو استفاده از مشکلات اقتصادی شود.

کشاورزی که نتوانسته خرما را به دلیل کرونا در ماه رمضان بفروشند و خرمای سال گذشته هم روی دستش مانده است چاره‌ای جز پیش فروش محصول یا فروش خرما به دلالان ندارد.

این روزها در کوچه و خیابان‌های بم مردم در تکاپوی برداشت محصول هستند اما در قطب تولید خرمای کشور کسی خندان نیست و صدای خنده‌ها نه در نخلستان‌ها بلکه در جمع دلالان به گوش می‌رسد.

دستان پینه بسته کشاورزان خالی مانده و در مقابل جیب کسانی که نمی‌دانند خوشه بندی خرما در گرمای ۵۰ درجه و آبیاری نخل‌ها در گرمای خرما پزان شرق کرمان چیست پر پول می‌شود.

تذکرها و هشدارهای رسانه‌ها هم کار به جایی نبرده است و مسئولان همگی فقط نظاره گرند و در کمال تعجب برخی از آنها هم با کشاورزان هم نوا شده‌اند اما بی عمل هستند.

نبض زندگی کشاورزان کرمان در دست دلالان/کام خرماداران تلخ‌تر شد

۵۰۰ هزار نفر در شرق استان کرمان که با اقتصاد تک قطبی روزگار می‌گذرانند، زندگی خود را در دستان واسطه‌هایی می‌بینند که دست رنجشأن را به تاراج می‌برند و دلالان از نخلستان‌های شرق تا جنوب کرمان در کمال آرامش و امنیت در حال فعالیت کنند و شاید تنها امید کشاورزان به دستگاه قضائی باشد که دست سود جویان را یک بار برای همیشه کوتاه کند.

آشفته بازار در بم ادامه دارد / ‏‬ متعجب هستند که چرا با این دلال بازی برخورد قانونی نمی‌شود

میثم محمدی یکی از نخلداران است که می‌گوید: آشفته بازاری در بم ایجاد شده و خرما قیمت ندارد، دلالان تمام تلاش خود را می‌کنند که قیمت را در کمترین سطح نگه دارند اما قیمت بسته به کیفیت محصول از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

این کشاورز تصریح کرد: قیمت کود و سم، کارگر، بسته بندی و سردخانه به شدت افزایش یافته و تقریباً ۳ برابر سال‌های گذشته شده است اما قیمت خرما کمتر شده و همه متعجب هستند که چرا با این دلال بازی برخورد قانونی نمی‌شود.

حسن قلی پور یکی دیگر از کشاورزان است که می‌گوید: خشکیدگی خوشه‌های خرما در سال جاری هم خسارت جدی به کشاورزان وارد کرد اما کسی حتی خم به ابرو نیاورد و مشخص نیست برای مقابله با این بلای خانمان سوز چه باید انجام داد، ۷۰ درصد از محصول نخلستانم از بین رفته و ۳۰ درصد باقیمانده را یک دلال کیلویی ۱۲ هزار تومان خریداری کرد.

وی گفت: کشاورز باید زحمت بکشد، درخت بندی کند و پول کارگر بدهد اما زمان برداشت سودش به جیب کسی می‌رود که اصلاً تابستان بم را تجربه نکرده است.

اکبر محمدحسینی دیگر کشاورز بمی است که می‌افزاید: امکان صادرات به دلیل شیوع کرونا مهیا نشده و مشخص نیست مسئولان چرا کاری نمی‌کنند و امکان صادرات به چین را هموار نمی‌شود.

نبض زندگی کشاورزان کرمان در دست دلالان/کام خرماداران تلخ‌تر شد

وی می‌گوید: کرونا هم به دغدغه نخلدار اضافه شده و کارگران تمایلی برای حضور در نخلستان ندارند، مصرف کننده هم دچار تردید شده در کنار آن دلال‌ها و آفات و خشکیدگی خوشه‌های خرما و مشکلات صادرات هم پا برجاست و سوال من این است مسئولانی که پشت میزها نشسته‌اند دقیقاً در حال حاضر مشغول چه کاری هستند؟ آیا حل این مشکلات نباید توسط همین افراد که صندلی‌های مدیریتی را اشغال کرده‌اند انجام شود.

قیمت گذاری مطابق با عرضه و تقاضا است

معاون صمت استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: بحث قیمت گذاری خرما از طریق ادارت دولتی از دستور کار خارج شده و قرار است توسط انجمن خرما و بخش خصوصی انجام شود.

خسروی بیان کرد: قرار شد توسط انجمن خرما و بخش خصوصی قیمت براساس واقعیت‌های بازار مشخص شود.

وی مهمترین عامل قیمت گذاری محصولات را عرضه و تقاضا در بازار می‌داند.

این در حالی است که فرماندار نرماشیر در گفتگو با مهر با توجه به اهمیت خرما در اقتصاد شرق استان گفت: به نظر می‌رسد تنها راه خروج خرما از بن بست تسهیل صادرات است و مسئولان باید در سطح ملی در این خصوص ورود کنند.

مشکلی گفت: باید مشکلات را رفع کنیم تا قیمت گذاری خرما برای کشاورزان دچار تحویل مثبت شود.

وی گفت: کرونا مشکلات بسیاری در مسیر صادرات ایجاد کرده اما برای رعایت مسائل بهداشتی پروتکل‌های خاصی برای بسته بندی و برداشت محصول اندیشیده شده و با نظارت کامل این روند در حال انجام است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

با وجود افزایش روز افزون مشکلات و دلال بازی در شهرستان بم اما هنوز خبری از حمایت از نخل‌داران نیست.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید