۶۰ هزار خانوار عشایری کشور آب شرب پایدار ندارند

به گزارش اقتصادآینده نیوز کرمعلی قندالی چهارشنبه شب در دیدار با استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲۵ هزار خانوار عشایری در استان‌های مختلف با بهره‌مندی از طرح‌های آبرسانی از آب شرب سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند، افزود: حدود ۹۰ درصد مناطق عشایری کشور از آب شرب سالم بهره‌مند هستند و زیرساخت‌های لازم برای توسعه این بخش در حال تأمین است.

وی با بیان اینکه برای بهره‌مندی این تعداد خانوار ۵۵۰ طرح آب رسانی طی ۲ سال گذشته با ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شده است، ادامه داد: طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری بوده که این رقم بر اساس سرشماری ثبتی مبنایی به بیش از ۳۰۰ هزار خانوار با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق سرشماری جدید جمعیت عشایر کشور که به زودی نتایج آن از طریق مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد، اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و در بعد خانواری نیز از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافته‌است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: استان فارس با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری رتبه نخست کشوری را از لحاظ جمعیت عشایری به خود اختصاص داده و پس از آن، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال بختیاری و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد اقتصاد عشایر کشور متکی به دام بوده و کوچ‌رو بودن (زندگی در مناطق قشلاقی و ییلاقی)، تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: به منظور توانمندسازی عشایر و افزایش میزان تولید گوشت قرمز در ۲ سال اخیر در مجموع ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به زنجیره تولید گوشت قرمز این جمعیت اختصاص پیدا کرده است.

قندالی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه دوم سال نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر اختصاص پیدا می‌کند و به این ترتیب مجموع تسهیلات بانکی سال ۱۳۹۹ به پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه عشایر این استان علاوه بر جایگاه ویژه جمعیتی در بین عشایر کشور نقش برجسته ای نیز در پاسداری از انقلاب داشته‌اند افزود: تقدیم شهدای گرانقدر و نیز سهم مهم در تولید و تأمین نیازمندی‌های اقتصادی استان از جمله ویژگی‌های عشایر آذربایجان غربی بشمار می‌رود.

محمدمهدی شهریاری با تاکید بر تخصیص منابع حمایتی لازم از عشایر بویژه در دوران کرونا تصریح کرد: شیوع کرونا آسیب‌های جدی به اقتصاد عشایر وارد ساخته و می‌طلبد از طریق تخصیص منابع مالی و نیز خریدهای تضمینی نسبت به جبران بخشی از آسیب‌ها اقدام شود.

وی تأمین ایل راه‌های مناسب را از جمله برنامه‌های استان برشمرد و افزود: تأمین بسترهای رفاه و نیز شکوفایی اقتصادی جامعه عشایری بویژه از طریق افزایش سهم این قشر از مالیات بر ارزش افزوده جزو اولویت‌های استان است.

بازدید از واحد دامپروری روستای "شیرن‌آب" و صندوق خرد روستای "گل‌سلیمان‌آباد" میاندوآب، بازدید از منطقه عشایری نقده، بازدید از فروشگاه عشایری و پروژه‌های آبرسانی به مناطق ییلاقی سرسیل پیرانشهر، شرکت در جلسه شورای اداری، دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی و رئیس سازمان جهادکشاورزی از برنامه‌های سفر ۲ روزه "کرمعلی قندالی" رئیس سازمان امور عشایری کشور در آذربایجان‌غربی است.

آذربایجان‌غربی بعد از استان‌های فارس و خوزستان سومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود؛ عشایر این استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید