بار اقتصادی آذربایجان غربی از دوش بخش کشاورزی برداشته شود

به گزارش اقتصادآینده نیوز رسول جلیلی ظهر چهارشنبه در نشست مشترک اعضای استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با خبرنگاران اظهارکرد: هم اکنون ۳۸ درصد اشتغال و معیشت مردم استان و ۲۵ درصد از ارزش افزوده بخش تولید استان مربوط به بخش کشاورزی است در حالی که این آمار در متوسط کشوری به ترتیب ۱۷ و ۱۳ درصد است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در تمامی بخش‌ها دچار عقب ماندگی تاریخی است، ادامه داد: آذربایجان غربی در زمینه تولید سیب، انگور، عسل، چغندرقند، گندم و بسیاری از محصولات در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار دارد اما در تمام سال‌ها فقط به کسب این رتبه‌ها بسنده شده و هیچ امکانات و زیرساختی برای توسعه بخش کشاورزی استان فراهم نشده است.

جلیلی با بیان اینکه تاکنون تنها به تعریف و تمجید بخش کشاورزی استان بسنده شده و هیچ توسعه زیرساختی در این حوزه انجام نگرفته است، افزود: بیشترین فشار و بار اقتصادی استان بر دوش بخش کشاورزی است چرا باید با وجود ظرفیت‌های بالای بخش‌های دیگر از جمله معادن، خدمات، ساختمان در استان اشتغال و معیشت ۳۸ درصد مردم از بخش کشاورزی تأمین شود؟.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شاهد وجود هزاران فارغ التحصیل بیکاری در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها هستیم و با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های بالای استان به دلیل نبود کارخانجات و صنایع مناسب همین فارغ التحصیلان کشاورزی بعد از فراغت از تحصیل مشغول کاشت گوجه و محصولات کشاورزی هستند.

جلیلی با اشاره به وجود چهار میلیون دام در آذربایجان غربی و تخریب مراتع استان توسط دام مازاد خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل وجود چهار میلیون دام در استان مراتع تحت فشار و در حال تخریب است، باید از مقامات کشوری پرسید چرا تنها راه معیشت جوانان آذربایجان غربی نگهداری دام باشد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به عملکرد پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا کنون، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و آزادسازی آن به سمت دریاچه ارومیه محقق شده است.

۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شد

وی یادآور شد: ۲۹۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب در طی ۵ سال اخیر با اجرای طرح‌های جامع مدیریت زراعت و باغبانی، مدیریت آب و خاک و برنامه‌های ترویجی در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

جلیلی خاطرنشان کرد: مصرف آب در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود که با اجرای طرح‌های مورد اشاره در حال حاضر به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و در عین حال میزان تولید و استفاده از روش‌های نوین در بخش کشاورزی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

وی خاطر نشان کرد: عمده دلیل خرد شدن اراضی کشاورزی در استان، فراهم نبودن زیر ساخت‌های تولید و نبود اشتغال جایگزین در سایر بخش‌های خدماتی و صنعتی و روی آوردن فارغ التحصیل کشاورزی و سایر مردم به زراعت و باغبانی و دامداری، وارد شدن فشار اقتصادی بیش از حد به این بخش است.

جلیلی تاکید کرد: ما به تعهدات خود در خصوص کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در طی سال‌های اخیر عمل کرده‌ایم ولی این در حالی است که باید بر مبنای تخصیص اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، حق آبه کشاورزان از سدها کمتر می‌شد که این کار عملیاتی نشده و تخصیص اعتبارات نیز ۶۰ درصد کمتر از اعتبارات مصوب عملیاتی شده است.

وی با گلایه از عدم توسعه فناوری در بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر از هر هکتار باغ سیب ۲۰ تن برداشت می‌شود در حالی که این میزان در صورت استفاده از تکنولوژی و زیرساخت‌های مناسب باید ۸۰ تن باشد.

جلیلی با بیان اینکه یک هزار و ۱,۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده ستاد احیای دریاچه ارومیه به طرح‌های بخش کشاورزی بود گفت: در این مدت تنها ۴۰ درصد شامل ۴۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافت در حالی که کشاورزان را مجبور کردیم ۴۰ درصد صرفه جویی آب را محقق کنند.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید