کد خبر: 245221
۰
۰
نسخه چاپی

موج سوم کرونا قریب الوقوع است/ نفوذ ویروس به روستاها

سعید صحبتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت قرمز کشور و استان کرمان به لحاظ شیوع کرونا اظهار کرد: در حال حاضر هیچ نقطه امنی از نظر این بیماری نمی‌توانیم متصور شویم و ویروس کرونا حتی به روستاها و شهرهای کوچک هم نفوذ کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ فردی در جهان نمی‌تواند تصور کند که در منطقه‌ای که زندگی می‌کند امنیت کاملی به لحاظ کرونا وجود دارد، ادامه داد: در چنین شرایطی باید تمامی افراد جامعه در زمینه حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان احساس مسئولیت کنند.

آغاز موج سوم کرونا از کلان شهرها

صحبتی با اشاره به اینکه کشور در شرایط بحران و قرمز است، افزود: با توجه به آمار و ارقام و فرا رسیدن فصول سرد سال میزان خطر ابتلاء به کرونا و شدت گرفتن عوارض بیماری در حال افزایش است.

کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: ماهیت بیماری‌های پاندمیکی اینگونه است که به صورت موج‌های پشت سر هم بروز می‌کنند و بعد از طغیان اسفندماه انتظار موج‌های بعدی این بیماری را داشتیم.

وی گفت: به نظر می‌آید موج سوم بیماری کووید ۱۹ نزدیک و قریب الوقوع بوده و ظاهراً از کلان شهرها آغاز شده است.

صحبتی علت این مساله را کاهش میزان رعایت مردم در شهرهای بزرگ ذکر کرد و افزود: متأسفانه در اثر اطمینان خاطر کاذبی که در برخی افراد ایجاد شد استفاده از ماسک در شهرهای بزرگ از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد رسید و این کاهش ۲۰ درصدی استفاده از ماسک قطعاً تأثیرات خود را خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه تمامی رفتارهای افراد تأثیر مستقیم در شیوع بیماری دارد، بیان کرد: اثر رفتارهای غیربهداشتی کنونی دو هفته بعد با افزایش موارد ابتلاء، سه هفته بعد با افزایش موارد مراجعه به بیمارستان و چهار هفته آینده با افزایش مرگ و میر بروز می‌کند. این تأخیر تأثیرگذاری شاید باعث شود که درس‌های لازم را در این خصوص نگیریم و دچار اطمینان خاطر کاذب شویم.

کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد: هر گونه رفتاری که منجر به افزایش گردش ویروس در جمع‌های بزرگ و کوچک شود می‌تواند به اپیدمی دامن بزند.

فصل سرما طول دوره ماندگاری ویروس را افزایش می‌دهد

صحبتی با اشاره به اینکه بحث قرنطینه برای افراد بیمار و مشکوک به صورت اخص و برای عموم به صورت اعم مطرح است، گفت: خانه امن ترین جایی است که فرد از گردش ویروس در امان است.

کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ در ۸۵ درصد افراد مبتلا بدون علامت یا خفیف است، اظهار کرد: بهترین مکان برای گذران دوران بیماری محیط خانه البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی گفت: برای افراد در معرض خطر مانند افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و… توصیه اول این است که محیط خانه را جز به ضرورت ترک نکنند تا سلامتی آنها به خطر نیافتد.

وی در خصوص فعالیت بدنی افراد بهبود یافته گفت: این افراد می‌توانند با رعایت احتیاط پیاده روی کنند اما باید از حرکات سنگین که باعث خستگی عضلات تنفسی و قلب و احساس تنگی نفس می‌شود خودداری کنند؛ از طرف دیگر توصیه نمی‌شود که این افراد استراحت مطلق داشته باشند. بهتر است این قبیل افراد فعالیت‌های معمول مانند پیاده روی در قسمتی از محیط خانه انجام دهند چرا که فعالیت‌های معمول و سبک بدنی از تخریب عضلات بدن و خطر آمبولی جلوگیری می‌کند.

صحبتی بیان کرد: بیماران بستری مبتلا به کرونا دچار تحلیل عمومی و کاهش قدرت عضلات و توان عمومی بدن می‌شوند که با فعالیت مختصر بدنی مجدداً و به تدریج بازیافت می‌شود.

وی اظهار کرد: فصل سرما طول دوره ماندگاری ویروس در بدن و احتمال عوارض بعدی بیماری را افزایش می‌دهد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید