۵۵ طرح گردشگری در استان اصفهان آماده بهره برداری شد

ششم مهر، روز جهانی جهانگردی و آغاز هفته گردشگری است؛ شعار این هفته در سالجاری " گردشگری و توسعه روستایی " است.

فریدون اللهیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این طرح‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت و اعطای مجوز اداره کل میراث فرهنگی آماده افتتاح است و با بهره‌برداری از آنها برای ۳۵۰ نفر بطور مستقیم و برای حدود یکهزار نفر بطور غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود یکهزار تخت به ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان اضافه می‌شود و به حدود ۳۶ هزار تخت می‌رسد، اظهار داشت: این طرح‌ها شامل ۲ هتل و چهار اقامتگاه سنتی در کلانشهر اصفهان، ۱۱ اقامتگاه سنتی در کاشان، سه مجتمع گردشگری در خور و بیابانک، یک اقامتگاه سنتی در خوانسار، یک هتل و چهار اقامتگاه سنتی در نطنز و آران و بیدگل، یک مجتمع گردشگری در شاهین‌شهر و میمه و یک هتل و یک اقامتگاه سنتی در مبارکه است.

اللهیاری سایر طرح‌های آماده افتتاح هفته گردشگری در استان اصفهان را یک اقامتگاه سنتی در تیران و کرون، ۲ هتل، یک مجتمع گردشگری، سه اقامتگاه سنتی، ۲ کارگاه صنایع دستی و یک سفره‌خانه سنتی در اردستان، یک سفره خانه سنتی در فلاورجان و یک سفره‌خانه سنتی در برخوار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در طرح‌های گردشگری امسال به توسعه روستایی توجه ویژه‌ای شده است، افزود: ۱۷ طرح اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان بهره‌برداری می‌شود که شامل یک واحد در خوانسار، هفت واحد در خور و بیابانک، یک واحد در شاهین‌شهر و میمه، یک واحد در گلپایگان، یک واحد در آران و بیدگل، ۲ واحد در شرق اصفهان، سه واحد در سمیرم و یک واحد در چادگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  اصفهان با تاکید بر اینکه در پنج سال گذشته توجه ویژه‌ای به توسعه گردشگری در روستاهای استان شده است، اظهار داشت: ۹۰ درصد از ۴۵۳ واحد بومگردی در این خطه در روستاها هستند و منجر به توسعه اقتصادی و فرهنگی این مناطق شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین واحدهای بومگردی استان اصفهان در روستاهای شهرستان خور و بیابانک در ۴۰۰ کیلومتری شرق اصفهان مستقر هستند که پس از رونق آنها و جذب گردشگران داخلی و خارجی شاهد مهاجرت معکوس در این روستاها بودیم.

اللهیاری از دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری در روستاها را ایجاد زیرساخت‌ها، تسریع در صدور مجوزها و اعطای تسهیلات و مرمت و ثبت ملی آثار تاریخی عنوان و خاطرنشان کرد: گردشگری در استان اصفهان در دهه‌های گذشته بیشتر به چند شهر مانند اصفهان و کاشان محدود بود اما در زمان حاضر در همه شهرستان‌ها گسترش یافته و در روستاها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: توسعه گردشگری روستایی باید با حفظ فرهنگ بومی همراه باشد و رونق اقتصادی و معیشتی را برای ساکنان آن به ارمغان بیاورد.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید