کد خبر: 246497
۰
۰
نسخه چاپی

املاک موقوفه در دفترخانه‌های برخی شهرهای یزد خرید و فروش می شود

به گزارش اقتصادآینده نیوز حجت الاسلام حسین زارع زاده، ظهر یکشنبه در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های متعددی اوقاف در سطح استان اظهار داشت: اوقاف حدود ۱۰ میلیارد تومان در نیات خیریه، ۴.۸ میلیارد تومان در نیات اجتماعی هزینه کرده است.

وی افزود: همچنین طی پنج سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان در طرح‌های مختلف نظیر سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، آرامش بهاری، شمیم حسینی، جشن ولایت علوی و ۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان نیز در زمینه اجرای امینانه نیات واقفان هزینه شده است.

زارع زاده با اشاره به اینکه برخی‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی به اوقاف می‌تازند و کار اوقاف را تا حد کار یک آشپزخانه تنزل می‌دهند، بیان کرد: فقط یکی از برنامه‌ها و اقدامات اوقاف، اطعام است که این اقدام را نیز به ویژه در شرایط کنونی از وظایف خود می‌دانیم ضمن اینکه بخشی از نیات واقفان، هزینه درآمد موقوفه در راستای اطعام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد همچنین از توزیع بسته‌های ارزاق در استان خبر داد و گفت: ۱۲ هزار بسته به مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بین نیازمندان توزیع شده است.

وی همچنین از ورود اوقاف به بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته آزادی ۲۰ زندانی و در سال جاری آزادی ۲۴ زندانی را در برنامه داشتیم که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، ۲۴ زندانی جرایم مالی غیرعمد از محل درآمد موقوفات در راستای نیت واقفان و درآمد امامزادگان از زندان آزاد شدند.

زارع زاده در بخش دیگری از سخنان خود در مورد انتظاراتی که از اوقاف در زمینه واگذاری اراضی وقفی برای برخی اقدامات از جمله ساخت کتابخانه وجود دارد، گفت: این اقدام با نیت واقف که بعضاً کمک به فقرا از محل عوائد و درآمد موقوفات برای کمک به نیازمندان است، در تضاد است.

وی تصریح کرد: موقوفات باید بر اساس شرع و احکام وقف به کار گرفته شوند در حالی که اکنون این توقع وجود دارد که روی زمین موقوفه مدرسه و کتابخانه بسازیم و آن را با پایین‌ترین مبلغ اجاره دهیم در حالی که اگر سرمایه گذاری درستی روی آن انجام شود، از محل درآمد آن می‌توانیم هم به نیات واقف عمل کنیم و هم در راستای رفع نیازهای مردم و جامعه قدم برداریم و تنها در این صورت است که وقف می‌تواند گره گشایی اقتصادی داشته باشد.

زارع زاده تصریح کرد: اینکه شهرداری یک شهر در ملک موقوفه بدون اجازه شرعی پارک و فضای سبز احداث کرده، جایز نیست و اینکه می‌گویند زمین را به اوقاف برگردانید تا آن را به زباله دانی تبدیل کند هم دور از انصاف است.

وی با اظهار تأسف از اینکه در دفترخانه‌های میبد املاک موقوفه بدون مبنای شرعی و قانونی خرید و فروش می‌شود، تصریح کرد: آسان‌ترین کار برای وقف دیوارکشی است اما ما می‌خواهیم از موقوفه به بهترین نحو ممکن بهره برداری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد یادآور شد: در حال حاضر زمین وقف را در میبد و اردکان به ۳۰ درصد ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری می‌کنند و برخی‌ها نیز انتظار دارند همین ۳۰ درصد هم دریافت نشود.

زارع زاده تصریح کرد: برخی از افراد تا دادگاهی نشوند، دست از املاک وقفی برنمی‌دارند اما تلاش ما حرکت در مسیر تعامل است ولی اگر ناچار شویم، در راستای اجرای نیات واقفان، طبق قانون و شرع عمل خواهیم کرد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید