کد خبر: 248959
۰
۰
نسخه چاپی

توسعه و تداوم برنامه های پرورشی در بستر فضای مجازی در شرایط کرونا

به گزارش اقتصادآینده نیوز، علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه هفته بهداشت روان، اظهار کرد: در شرایط حساس و پیچیده فعلی یکی از موضوعات مهم جامعه موضوع ارتقای بهداشت روان است که اقدامات خوبی هم در این زمینه در دستگاه تعلیم و تربیت کشور صورت گرفته است.

وی افزود: نام‌گذاری هفته‌ای به نام بهداشت روان فرصتی است تا جامعه را متوجه اهمیت موضوع کنیم و برنامه‌ریزی وسیع و گسترده‌ای در این بخش داشته باشیم. یعنی ضمن اینکه برنامه‌های خود را مورد بازبینی قرار می‌دهیم، بتوانیم به سمت اقدامات مفید و مؤثر خیز برداریم.

کاظمی تصریح کرد: در سطح مدارس هم از زمان شروع سال تحصیلی اقداماتی آغازشده که حتی برخی از این اقدامات به همت مشاوران و مربیان تربیتی از فصل تابستان در حال اجراست و من طی بازدیدی که از ۲ استان داشتم در جریان اقدامات قرار گرفتم من از همکارانمان در استان‌ها خواهش می‌کنم ضمن محور قرار دادن برنامه‌های وزارتخانه، برنامه‌های خلاقانه مبتنی بر اقتضائات استانی را در دستور کار قرار دهند زیرا این برنامه‌ها می‌تواند در این حوزه مؤثر باشد.

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا به‌عنوان شرایط پیچیده و سخت و بحرانی اظهار کرد: بحران کرونا سیستم آموزشی را با اختلال مواجه کرده و برنامه‌های پرورشی، که باعث آرامش بچه‌ها می‌شد و مهارت‌هایی از این طریق یاد می‌گرفتند، تحت‌الشعاع قرار گرفت. یعنی دانش‌آموزان در شرایط فعلی از دو ناحیه در معرض آسیب هستند؛ یکی اینکه آموزش‌ها از کیفیت لازم و اقناع‌کننده برخوردار نیست و دوم اینکه ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که باعث کاهش فشار روانی می‌شد از دانش‌آموز گرفته شده است. بنابراین سلامت روح و روان او در معرض انواع آسیب قرار دارد. در کنار همه این آسیب‌ها آسیب فضای مجازی هم به دلیل رواج آموزش‌های الکترونیکی بیشتر شده است.

معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: سلامت روانی زیربنای سلامت جسمی و زیربنای توسعه فردی و اجتماعی است. اگر افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار نباشند جامعه نمی‌تواند در مسیر توسعه گام بردارد؛ لذا مأموریت ما در حوزه مشاوره و آسیب‌ها به‌شدت سنگین است. بحران کرونا باعث شده است اولویت‌های ما در آموزش‌وپرورش تغییر کند لذا استراتژی‌ها و برنامه‌هایمان نیز متفاوت خواهد بود.

وی درباره مهم‌ترین مأموریت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: شناخت جامعه مخاطب و شیوه‌های رویارویی با آسیب‌هایی که این جامعه را تهدید می‌کند یکی از مأموریت‌های مهم ماست. مأموریت دوم ما تبلیغ و ترویج و ارتقای جایگاه این حوزه در آموزش‌وپرورش است که باید موردتوجه قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به مداخلات ضروری در حوزه مخاطبان دستگاه تعلیم و تربیت کشور اشاره و عنوان کرد: در کنار برنامه‌های ملی، این ۳ مأموریت باید نقشه راه ما را مشخص کند و نتایج و دستاوردهای آن باید ارائه شود. جامعه مخاطب ما از سه گروه تشکیل شده: جمعیت ۱۵ میلیونی دانش‌آموزان، جمعیت ۳۰ میلیونی اولیا و جامعه یک‌میلیون‌نفری معلمان که ما برای مدیریت این ۳ حوزه نیازمند کمک همه عوامل اجرایی در کشور هستیم.

وی بر تداوم همه برنامه‌های حوزه پرورشی از طریق فضای مجازی تأکید و عنوان کرد: امسال همه برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود و توسعه داده خواهد شد. لذا هیچ برنامه‌ای تعطیل نمی‌شود. همین هفته سه‌شنبه مراسم اختتامیه مجلس دانش‌آموزی را برگزار می‌کنیم. انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هم باید با جدیت دنبال شود. از هفته آینده شخصاً به مدارس زنگ می‎زنم و درباره طرح یاریگران زندگی در آن مدرسه سؤال خواهم کرد.

کاظمی تصریح کرد: بسته تحولی «نماد» و «کانون یاریگران زندگی» دو بسته تحولی مهم هستند که من از هفته آینده شخصاً بر اجرای آن‌ها نظارت خواهم کرد. من از هفته آینده به مدارس زنگ می‌زنم و درباره این برنامه‌ها خصوصاً «کانون یاریگران زندگی» سؤال می‌کنم چون بستر اجرای این طرح به‌صورت صد درصد در مدارس کشور است.

وی افزود: بسته ویژه ارتقای خدمات مشاوره‌ای در بحران کرونا جمع‌بندی و ارائه شد که ۴ فعالیت مهم دارد. نخست طرح صدای مشاور است. دوم پیام مشاور است و باید کانال‌هایی طراحی شود و مشاوران پیام‌های صوتی و متنی و کلیپ‌های تهیه‌شده را در آن بارگذاری کنند. سوم طرح همدل است که بر ارتباط برنامه‌ریزی‌شده و منظم فردبه‌فرد با دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموز تأکید دارد. چهارم نیز استفاده از ظرفیت شبکه‌های استانی است.

منبع : مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید