کد خبر: 249615
۰
۰
نسخه چاپی

دوگانه‌سازی به سبک خبرگزاری فارس

به گزارش اقتصادآینده نیوز، توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش خبرگزاری فارس که در ۱۵ مهرماه منتشر شد به شرح زیر است:

خبرگزاری فارس در ادامه خط تخریب و تحریف خود علیه وزارت نفت، در تاریخ مهرماه ۹۹ گزارشی با عنوان «دوگانه‌سازی کاذب برای نساختن پالایشگاه/ آیا اصل ۴۴ مانع تسهیل‌گری برای پالایشگاه‌سازی بود؟» منتشر کرده و در آن افزون بر طرح ادعاهایی غیرواقعی و ساختگی، به طور آشکار به بهره‌برداری گزینشی و سیاسی و جناحی از قوانین و اسناد بالادستی پرداخته است. این رویکرد خودخواهانه و سودجویانه در حالی از سوی جریان تحریف و تخریب در ماه‌های اخیر دنبال می‌شود که مدیریت صنعت نفت با وجود درگیر بودن با تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه و به تعبیر درست‌تر جنگ اقتصادی تمام عیار، اجازه کمترین تعلل و توقف در تامین سوخت و ارائه خدمات به مردم و همچنین پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت در حوزه‌های مختلف اعم از بالادستی و پایین‌دستی را نداده و در عین حال افتخارات بزرگی همچون خودکفایی در تولید گازوییل و بنزین کشور، پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی، دو برابر شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز و اجرای طرح راهبردی افزایش ضریب برداشت از میادین نفت و گاز با مشارکت شرکت‌های داخلی و مراکز علمی و دانشگاهی را رقم زده است. تحقق این دستاوردها در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی در حالی است که خود تبدیل به معمایی برای مخالفین و منتقدین شده به گونه‌ای که اخیرا شخصیتی وابسته به این جریان، مدیریت صنعت نفت و تحقق دستاوردهای بزرگ این صنعت را در شرایط سخت کنونی سوال برانگیز و مشکوک خوانده و مدعی شده که نمی‌توان هم در تحریم و جنگ اقتصادی بود و هم به دستاوردهای شگرف این‌چنینی رسید. 

گزارش مورد نظر فارس در ابتدا سعی در متهم ساختن مدیریت وزارت نفت به دوگانه‌سازی در تصمیم‌گیری آن‌هم بین ساخت پالایشگاه و توسعه پتروشیمی و یا ساخت پالایشگاه و توسعه طرح‌های میدان‌های مشترک دارد در حالی‌که نه به لحاظ سیاستگذاری راهبردی و نه به لحاظ عملیاتی و اجرایی، این دوگانه‌سازی‌ها برای مدیریت کنونی وزارت نفت موضوعیت نداشته و ندارد. در واقع این دوگانه‌سازی‌ها و دوگانه‌بینی‌ها بیش از آنکه در واقعیت معنا پیدا کند محصول ذهن مخرب و تحریف‌گری است که نمی‌توانند و به عبارت دقیق‌تر نمی‌خواهند دستاوردهای بزرگ و عظیم صنعت نفت در یک دهه گذشته را با وجود تحریم‌های اقتصادی ببینند. اگرچه تحریم‌های اقتصادی بر روند حرکتی و توسعه‌ای صنعت نفت در سال‌های اخیر تاثیرات زیادی داشته است اما کارکنان، مهندسان و مدیران این صنعت با وجود همه تنگناها و مشکلات تلاش کرده‌اند به صورت متعادل و هماهنگ چرخ‌های صنعت نفت را به حرکت درآورند و مانع از توقف یا رکود آن شوند. به طور طبیعی در این شرایط سخت و در حالی که صنعت نفت با محدودیت‌های متعددی مانند کمبود منابع مالی و سرمایه‌ای مواجه است، سعی در اولویت‌بندی با لحاظ منافع ملی و مقتضیات اقتصادی دارد. با وجود این عملکرد ۷ ساله صنعت نفت نشان می‌دهد که حرکت و پویایی در همه بخش‌های این صنعت اعم از بالاستی و پایین‌دستی ساری و جاری بوده و این شرایط سخت باعث نشده است که صنعت نفت در مسیر نامتوازن و نامتعادلی حرکت کند. گزارش‌نویس فارس تلاش برای القای دوگانه‌سازی در صنعت نفت را با هدف تکرار اتهام پوچ عدم توجه وزارت به توسعه صنایع پالایشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دنبال می‌کند و سعی دارد این نتیجه را بگیرد که وزارت نفت در طول این سال‌ها بر خلاف اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلان اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین برنامه ششم توسعه حرکت کرده است. این درحالی است که بند ۲-۱ ماده ۲ سیاست‌های کلان اصل ۴۴ به صراحت هر گونه سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه پایین‌دستی نفت و گاز شامل صنایع پالایشی را ساخته است. افزون بر این بند ۲ بخش الف ماده ۴۴ برنامه ششم توسعه به صورت مشخص تصریح می‌کند: «دولت مکلف است به منظور افزایش ارزش افزوده انرژی و تکمیل زنجیره ارزش در طول اجرای قانون برنامه اقدام‌های زیر را انجام دهد: تسهیلات لازم برای ایجاد ظرفیت پالایش مقدار دو میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز نفت‌خام و میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالا توسط بخش غیردولتی را به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا کند تا ترکیب تولید فرآورده آن‌ها اساساً به محصولات سبک‌تر و میان تقطیر اختصاص یابد و سهم نفت کوره در الگوی پالایش از ۱۰ درصد بیشتر نشود». چنانکه از این ماده قانونی بر می‌آید دولت مکلف به ایجاد تسهیلات لازم برای ایجاد ظرفیت پالایشی توسط بخش غیردولتی شده است. در واقع ظرفیت پالایشی کشور بر اساس این ماده باید تا پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ به ۲میلیون ۷۰۰ هزار بشکه برسد. 

ظرفیت پالایشی کشور تا سال ۹۶ در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده که این میزان تا سال ۹۹ به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است. افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت پالایشی کشور در طول سال‌های اخیر مدیون بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین نوسازی و به‌سازی پالایشگاه‌های فعال کشور است. در صورتیکه طرح پالایشی سیراف با ظرفیت در حدود ۴۰۰ هزار بشکه به مرحله نهایی می‌رسید، کل اهداف برنامه ششم توسعه در رساندن ظرفیت پالایشی کشور به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه محقق می‌شد اما تحریم‌های اقتصادی و محدودیت منابع مالی تاکنون مانع از پیشرفت این طرح بر مبنای برنامه زمانبندی شده است با این وجود در صورت ایجاد گشایش‌های مالی این طرح نیز با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی به سرانجام خواهد رسید. علاوه بر این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نفت در قالب قانون «حمایت از توسعه صنایع پتروپالایشی با استفاده از سرمایه‌های مردمی» و اجرای طرح‌های پتروپالایشی در سواحل و همچنین توسعه طرح‌های پالایشی فعلی، ظرفیت صنعت پالایشی کشور را تا سقف ۴.۵ میلیون بشکه افزایش می‌دهد. در کنار این دستاوردهای کلان، صنعت پالایشی کشور رکوردها و دستاوردهای بزرگی را تجربه کرده که در تاریخ صنعت نفت بی‌سابقه است. با راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت پالایش و پخش، ظرفیت تولید بنزین از ۵۶ میلیون لیتر به ۱۱۵ میلیون لیتر و گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است، همچنین میزان تولید بنزین با استانداردهای زیست‌محیطی یورو ۴ روزانه ۹۱ میلیون لیتر و میزان تولید گازوئیل با همین استاندارد به ۵۴ میلیون لیتر در روز رسیده است که با بهره‌برداری از طرح تصفیه هیدروژنی نفت گاز در پالایشگاه اصفهان، ۲۰ میلیون لیتر دیگر به آن افزوده خواهد شد.

افزایش بهره‌وری، کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایبشگاه‌های ۱۰ گانه کشور و استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای ایزو ۵۰۰۱ در ۸ پالایشگاه کشور، انتقال روزانه ۷ هزار متر مکعب فراورده از پالایشگاه‌ها به مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان خوراک، تثبیت جایگاه سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت به‌عنوان سوخت ملی، بهره‌برداری از هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت‌خام به پالایشگاه‌ها و انتقال فرآوردهای پالایشی در دو سال گذشته، توزیع روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی اصلی در سراسر کشور در قالب ۳ هزار و ۹۹۰ جایگاه عرضه بنزین، ۲ هزار و ۴۹۳ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی، ۵۰ مرکز سوخت‌گیری هواپیمایی، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به میزان ۱۳ میلیارد لیتر، افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده نفت گاز یورو ۴ از ۱۶۶ باب در سال ۹۷ به ۵۰۰ باب و قرارداشتن بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور زیر پوشش بنزین با استانداردهای زیست‌محیطی یورو ۴، از اقدام‌ها و دستاوردهای بزرگ صنعت پالایشی کشور در طول هفت سال گذشته است. باز هم جهت یادآوری تاکید می‌شود که این دستاوردها همه در شرایط سخت تحریمی و تنگناهای مالی و البته با همت و تلاش همکاران این صنعت ظهور و بروز یافته است. ندیدن این دستاوردها و بی‌توجهی به آن‌ها به طور قطع با هیچ منطق و اصولی منطبق نبوده و نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی و تحریف و در عین حال خالی‌کردن پشت جهادگران صنایع پالایشی کشور نخواهد داشت هرچند فرزندان ملت در صنعت نفت و گاز بارها ثابت کرده‌اند که هیچ مانعی بر سر راه آنها در مسیر توسعه کشور و خدمت به مردم پایدار نخواهد بود. 

برای اطلاع دست‌اندرکاران و گزارش‌نویس خبرگزاری فارس که به قوانین و اسناد بالادستی برای کوبیدن وزارت نفت استناد کرده و بعضا از آن بهره‌برداری سیاسی می‌کنند، یادآور می‌شود که بند ۳ بخش الف ماده ۴۴ ( همان ماده‌ای که خبرگزاری فارس به آن در حوزه صنایع پالایشی استناد می‌کند)، تکلیفی به دولت در حوزه توسعه صنایع پتروشیمی کرده است که بدین شرح است : «دولت مکلف است .....برای جلب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی جدید به نحوی برنامه‌ریزی و اجرا کند که تا آخر اجرای قانون برنامه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد.»  صنعت پتروشیمی کشور با وجود همه مشکلات و چالش‌ها در ۸ سال گذشته بالاترین میزان رشد را تجربه می‌کند و با توکل به خدا تا سال آینده و قبل از اتمام برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که این مقدار تولید به معنای افزایش بیش از دوبرابری ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی کشور (۲۵ میلیارد دلار) نسبت به سال ۹۲ خواهد بود. کاش چشم بینایی و دل باوجدانی هم برای دیدن این پیشرفت‌ها هم وجود داشت؟ 

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید