۹۹۸میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

توحید آذربد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای استان اوایل امسال میزان صادرات کاهش داشته است، افزود: نیمه نخست صدور ۵۷۱ هزار و ۸۱۷ تن کالا از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش و از نظر ارزش ریالی ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت، ۱۵۱ هزار و ۸۶۸ تن کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن ۴۷ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۳۶ درصد کاهش دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۶۰۵ هزار و ۱۵۰ تن کالا از طریق گمرکات استان ترانزیت خارجی شده است، افزود: ارزش دلاری کالاهای ترانزیت شده خارجی از گمرکات استان ۱.۷۱۷ میلیون دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن ۳۳ درصد و از نظر دلاری نیز ۳۸ درصد به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای استان با کشورهای همسایه ابتدای سال کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۰۷ هزار و ۲۰۰ تن به ارزش دلاری ۹۱۸ میلیون دلار ترانزیت خارجی مقصد و ۳۹۷ هزار و ۹۴۹ تن به ارزش ۷۹۸ میلیون دلار ترانزیت خارجی مبدا است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد، ادامه داد: سال گذشته مجموع ترانزیت خارجی از گمرکات آذربایجان غربی ۹۰۱ هزار و ۸۳۹ تن به ارزش ۲ هزار و ۷۸۷ میلیون دلار بود.

آذربد با اشاره به آمار ترانزیت داخلی از گمرکات آذربایجان غربی اضافه کرد: در این مدت بیش از ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ تن با ارزش دلاری ۱۸۵ میلیون دلار ترانزیت داخلی از گمرکات استان صورت گرفته که از نظر وزن ۱۰ درصد و از نظر ارزش دلاری نیز ۶۲ درصد کاهش داشته‌ایم.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص تردد مسافران ورودی و خروجی از گمرکات استان در این مدت زمان گفت: در نیمه نخست امسال در مجموع ۱۱۳ هزار و ۹۵۶ نفر مسافر از گمرکات استان وارد و خارج شده‌اند که از این تعداد ۶۲ هزار و ۷۵۷ مسافر ورودی و ۵۱ هزار و ۱۹۹ مسافر خروجی بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع مسافران ورودی و خروجی در استان نسبت به پارسال ۹۶ درصد کاهش نشان می‌دهد، اضافه کرد: میانگین تردد روزانه از گمرکات استان امسال ۶۳۳ نفر است که این تعداد پارسال ۱۵ هزار و ۷۱۶ نفر بود.

ناظ گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به میانگین تردد روزانه از مرزهای این استان، بیان کرد :۸۵۲ مورد تردد روزانه از مرزهای این استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد.

آذربایجان غربی ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد و با دارا بودن ۹ گمرک و ۵ بازارچه مرزی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید