تامین امنیت فردی و اجتماعی مطالبه‌ همگانی از نیروی انتظامی

تعریف امنیت در قانون به معنی نبود تهدید است و در گذشته‌های دور امنیت فقط به معنی نبود تهدید نظامی تلقی می‌شد ولی امروز مولفه‌های امنیت زیاد شده و تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می‌شود و به عبارت دیگر، توان یک ملت یا یک فرد در حفظ ارزش‌های داخلی در مقابل تهدیدات خارجی را امنیت می‌گویند.

در میان عوامل گوناگونی که در کوران بحران‌های اجتماعی، شکل دهنده جریانات می‌شوند و پایه‌های اولیه ساخت و سازهای تازه را می‌سازند، امنیت یا به عبارتی احساس امنیت، جایگاه خاصی دارد.

به اعتقاد صاحبنظران امر، امنیت شرایطی است که در چارچوب آن فرد در مقابل خطرات، تهدیدات و زیان‌های ناشی از زندگی اجتماعی، مورد حمایت جمع (جامعه) قرار می‌گیرد.

از سویی امنیت نیازی بنیادین و پایدار است که برآورده شدن سایر نیازهای جمعی نیز به وجود آن بستگی دارد.

امنیت در استان اصفهان به دلایل زیادی از جمله استقرار واحدهای تولیدی و جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر با تنوع قومیتی و گرایش‌های سیاسی، مهم و حساس محسوب می‌شود که این مهم تاکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به خوبی محقق شده است.  

 از سویی استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که به دلیل موقعیت خاص آن در مرکز و به عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور نیازمند برقراری امنیت در این محور پرتردد است.

با توجه به اهمیت حضور و تلاش ماموران انتظامی در مقوله امنیت آفرینی برای جامعه هر ساله یک هفته در مهر ماه برای تجلیل و یادآوری زحمات آنها اختصاص می‌یابد که امسال این هفته از ۲۷ مهر تا دوم آبان برنامه‌ریزی شده است.

هفته گرامیداشت نیروی انتظامی فرصت مغتنمی است تا با تعامل، همکاری و جلب اعتماد و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها و  همچنین اقشار مختلف مردم، نقش و سهم هر یک از آنان در تولید امنیت جامعه مشخص شده تا با افزایش زمینه مشارکت شهروندان، امنیت پایدار و احساس امنیت در جامعه افزایش یابد.

برخورد با رفتارهای هنجارشکنانه در مکان‌های عمومی، تهدیدات جانی و مالی از نوع سرقت و زورگیری و برقراری امنیت در جاده‌ها با شناسایی رانندگان حادثه‌ساز از جمله مطالبات مردم اصفهان از دستگاه امنیت‌ساز نیروی انتظامی است.

یکی از شهروندان اصفهان در این‌ باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: وظیفه و مسوولیت ماموران انتظامی در جامعه بسیار حساس و مهم است زیرا مردم امنیت جانی و مالی خود را از آنها طلب دارند.

زهرا حمیدیان مغازه دار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به مباحث ناامنی‌های اجتماعی مانند سرقت، ماموران انتظامی باید تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در محله ها و خیابان‌های شهر بکنند تا مردم روزگار خود را به آسودگی سپری کنند.

وی با اشاره به کاهش اتفاقات و حوادث بسیار ناگوار در سالهای اخیر در استان گفت: در گذشته سرقت‌های مسلحانه از طلافروشی و بانکها را داشتیم ولی در چند سال اخیر با هوشیاری بیشتر نیروی انتظامی این جرایم در استان کاهش یافته است و در چشم و ذهن مردم نمود دارد.

این شهروند ادامه داد: این در حالی است که در مسیر تامین امنیت برای مردم شاهد شهادت تعدادی از ماموران انتظامی به دست اشرار و سارقان بودیم ولی مردم رشادت و شهامت آنها را فراموش نمی‌کنند.

شهروندی دیگری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت احساس امنیت در پیشرفت افراد در جامعه، این مهم را حاصل تلاش شبانه‌روزی ماموران در سطح شهرها، جاده‌ها و مرزها دانست.

امیر غفاری  راننده آژانس باربری در اصفهان افزود: یکی از مطالبات مهم از نیروی انتظامی در حوزه پلیس راه، توجه بیشتر به امنیت جاده‌هاست.

وی با اشاره به آمار بالای سانحه‌دیدگان در جاده‌ها گفت: برخی از سوانح به دلیل قانون‌شکنی برخی رانندگان در جاده‌ها رخ می‌دهد که در پی آن جان دیگر رانندگان و سرنشینان به خطر می‌افتد.

این شهروند همچنین ایجاد تعامل بیشتر بین مردم در محله های مختلف با پلیس را موجب امنیت بیشتر برشمرد و گفت: در  این صورت هیچ هنجارشکنی مجال گردن‌کشی و تعرض به مال و جان شهروندان را نخواهد یافت.

امنیت با سلامت اجتماعی رابطه تنگاتنگی دارد

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: امروزه امنیت با سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت در کنار سلامت جسمی، روانی و معنوی رابطه تنگاتنگی و نقش و اهمیت گسترده‌ای دارد.

سرهنگ محمدرضا هاشمی‌فر در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در این راستا پلیس از جمله نهادهای متولی امنیت اجتماعی در جامعه است که اعتقاد بر این است که فقدان سلامت اجتماعی حاصل عدم جذب افراد در چهارچوبهای اجتماعی و در نتیجه جامعه‌پذیر نبودن آنهاست.

وی ادامه داد: بنابراین سلامت اجتماعی می‌تواند عامل مهمی در کنترل آسیب‌ها، مسائل اجتماعی و حفظ نظم و انضباط اجتماعی و در نهایت تامین امنیت اجتماعی باشد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان افزود: در حوزه متولیان امنیت اجتماعی، ناجا به عنوان محور و متولی امنیت عمومی نیازمند مشارکت‌های عمومی، مدنی و سازمانی است و در صورت تحقق نیافتن مشارکت‌های سه‌گانه برای برخورد با آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی فزاینده، ناگزیر به استفاده از ۲ شیوه ابزاری اقدامات ایجابی و یا نرم افزاری و سلبی و سخت افزاری است.

به گفته وی، انتخاب شیوه اول، پلیس را دچار بحران ناکارآمدی می‌کند و انتخاب شیوه دوم که سلبی است با توجه به راهبرد جامعه‌محوری بودن پلیس، پلیس را با بحران مشروعیت مواجه می‌سازد.

سرهنگ هاشمی‌فر افزود: در حوزه جامع محوری بودن پلیس و اینکه پلیس خود را بخشی از جامعه می‌داند به دنبال جلب مشارکت‌های اقشار اجتماعی در راستای تامین امنیت و پیشگیری از جرایم است.

وی تاکید کرد: بر این اساس نیروی انتظامی به عنوان پلیس جامع محور نیازمند همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و  اقشار جامعه برای تامین امنیت پایدار است زیرا در غیر این صورت پلیس به تنهایی قادر به تامین این موضوع در سطح جامعه نخواهد بود و همچنان نیازمند این مشارکت و همکاری در تمام سطوح و بصورت دوسویه و با تقویت تعاملاتی است که در این حوزه وجود دارد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان افزود: اگر امروز عملکرد پلیس در راستای تامین امنیت بسیار چشمگیر است مرهون همین همکاری‌ها و تعاملات خوب مردمی است که با مجموعه خدمتگزاران خود در نیروی انتظامی دارند.

وی یادآور شد: انتظار است در حوزه جامعه‌محوری بودن، چون پلیس خود را از بطن مردم و  در خدمت مردم می بیند و بصورت شبانه‌روزی در خدمت آحاد جامعه است مشارکت مردم و سازمانها می‌تواند برای تامین امنیت پایدار برای جامعه مثمر ثمر واقع شود.

لازمه پیشرفت تعلیم و تربیت برقراری امنیت در جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اهمیت و نقش موثر نیروی انتظامی گفت: لازمه پیشرفت تعلیم و تربیت، برقراری امنیت در جامعه است.

محمد اعتدادی در گفت و گو با خبرنگاران، نیروی انتظامی را بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، مظهر حاکمیت و امنیت نظام دانست و افزود: امروز اگر متولیان دستگاه تعلیم و تربیت و جامعه هدف آنها که دانش‌آموزان و اولیای آنها هستند به راحتی و آسودگی به انتقال و فراگیری دانش می‌پردازند مدیون دلاورمردان عرصه امنیت در جامعه هستند.

وی امنیت‌آفرینی و حفظ آرامش در جامعه را از مهمترین نیازهای ضروری برای پیشبرد تمامی امور به ویژه در عرصه دانش دانست و گفت: این نقش‌آفرینی با تلاش شبانه‌روزی رده‌های مختلف نیروی انتظامی در بخشهای مختلف شهری و جاده‌ای بدست آمده است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان یکی از وظایف معلمان را در هفته نیروی انتظامی یادآوری زحمات و خدمات این ارگان مهم امنیتی در کشور به دانش‌آموزان برشمرد و گفت: باید ارتباط و تعامل مناسب از هم اکنون بین نوجوانان و جوانان با پلیس برقرار شود.

وی هفته نیروی انتظامی را فرصت مغتنمی برای تجلیل از بزرگ مردان جان بر کفی دانست که بی‌شک کار و تلاش خستگی‌ناپذیرو ایثار بی‌وقفه آنان زمینه‌ساز استقرار سلامت اجتماعی و امنیت جامعه اسلامی است.

بر این اساس هر ساله در راستااجرای ی طرح "همیار پلیس" و "پلیس یار نوجوان" تفاهمنامه و تعاملی بین پلیس و آموزش و پرورش بمنظور همکاری و مشارکت دانش آموزان در عرصه آموزش و فرهنگ سازی و میزان تأثیرگذاری افکار کودکان و نوجوانان بر عملکرد والدین، اثرگذاری مطلوب آموزش و فرهنگ سازی در توسعه رفتارهای صحیح ترافیکی و کاهش تصادفات رانندگی منعقد می‌شود.

وی حضور کارشناسان بخش‌های مختلف پلیس در مدارس برای آگاهسازی نوجوانان از تهدیدات آسیب‌های اجتماعی را از دیگر تعاملات این دو دستگاه در عرصه ایجاد امنیت با یکدیگر برشمرد.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید