خبرگزاری مهر، گروه استانها: پرونده قاچاق دیروز و امروز در دل جنگلهای سبز هیرکانی گشوده نشده است، سال هاست که قاچاقچیان با این پدیده آشنا هستند و شیوههایشان در گذر زمان نو و به روز شده است.
در گذشتههای دور برداشت از جنگل برای تأمین سوخت فسیلی مرسوم بود و اکنون دیگر جنبه تجارت و اقتصادی پیدا کرده و هر بار از این باغ خبری میرسد. پیش ترها اسب و قاطر، بعدها کامیون و نیسانهای آبی جادههای شمال و اینک از پیک موتوری گرفته تا مینی بوس و خودروهای لوکس و حاملان مواد غذایی و بهداشتی، چوب آلات درختان نادر جنگلی را حمل میکنند.
بررسی سیر قاچاق در جنگلهای شمال نشان از شدت و حدت آن در سالهای اخیر دارد و اگر چه طبق قانون، جنگلهای خزری دوران تنفس را پیمایش میکنند اما قاچاق چوب آرامش جنگلهای هیرکانی را برهم زده و سکوت کوهستانهای شمال را شکسته است.
تا دیروز صدای اره موتوریها سکوت جنگل را میشکست و درختان بیگناه نمدار، بلوط و سرو را از قامت میانداخت و امروزه تجهیزات نوین و مدرن، درختان جنگل را قطع میکنند و جنگلهای شمال را بی صدا به تاراج کشانده اند.
همزمان با فصل پاییز قاچاق چوب از جنگلهای مازندران روندی روبه رشد گرفته است.
سرهنگ عسگری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر با بیان اینکه قاچاق چوب پدیده مذموم جنگلهای شمال به شمار میرود، افزود: پدیده شوم قاچاق چوب عرصههای جنگلی را تهدید میکند.
وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی که در جامعه رخ میدهد، شاهد بروز و ظهور جرایمی نظیر قاچاق چوب در استانهای شمالی هستیم، افزود: یکی از اولویتهای مأموریتی، پیشگیری از قاچاق چوب به شمار میرود.
هرچند قاچاق چوب شاهد کاهش نسبتاً خوب است اما نباید از مشارکت جوامع محلی به ویژه شوراها و دهیاریها در این بخش غافل شویم
سرهنگ مهدی عسگری با اظهار اینکه حساسیت ویژه ای نسبت به قاچاق چوب صورت گرفته است، یادآور شد: کوچکترین مسائل مربوط به قاچاق چوب توسط منابع محلی به یگان حفاظت اطلاع رسانی میشود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به سختگیریهای اعمال شده که منجر به کاهش قاچاق چوب شده است، افزود: قبلاً در قالب کامیونها و نیسانها چوب قاچاق میشد و امروز قاچاقها به صورت خرد در خودروهای سواری انجام میشود.
وی یکی از راهکارها و برنامههای کاهش قاچاق چوب را کنترل کارخانجات چوب بری بیان کرد و گفت: در حال حاضر در غرب استان کارخانه نئوپان در حریم جنگل واقع شده است و در ورود جنگل یگان حفاظت مستقر است و نسبت به پایش شبانه روزی اقدام میکنند.
وی با عنوان اینکه مدام از کارگاههای چوب بری منطقه بازرسی و بازدید میشود، از فعالیت ناظر فنی در این کارگاهها خبر داد و گفت: این ناظران چوبهای وارده به کارگاهها را بررسی و بازدید میکنند و این تلاشها در پیشگیری از قاچاق چوب تأثیر بسزایی دارد.
سرهنگ عسگری درباره بازدارندگی احکام و برخوردهای قضائی با متخلفان گفت: یکی از ایرادات این است که بحث قاچاق چوب و ماده ۴۸ تعزیراتی محسوب میشود و متخلفان حمل چوب قاچاق با پرداخت جریمه مجازات میشوند اما با قطع اشجار به صلاحدید مقام قضائی و براساس قانون برخورد میشود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر درباره آمار قاچاق چوب طی هفت ماه سال جاری با بیان اینکه حمل چوب قاچاق با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: برای کاهش پدیده قاچاق نیازمند همکاری و مشارکت ویژه مردم و جوامع محلی هستیم.
درحالی متولیان امر از کاهش قاچاق چوب خبر میدهند که هر روز مقادیر قابل توجهی چوب جنگلی قاچاق توسط مأموران انتظامی در مناطق مختلف مازندران کشف و ضبط میشود و در عین حال مقادیر قابل توجهی از چوبها بدون کشف شدن به زغال تبدیل میشوند.
در حال حاضر ارههای موتوری بی محابا ثروت ملی جنگل را غارت میکنند و پدیده قاچاق با اجرای طرح تنفس جنگل و تنگتر شدن حلقههای نظارتی، تغییر رویه داده و به صورت خرد در جریان است.
اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کشفیات قاچاق چوب میگوید: طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزههای تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته است.
طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزههای تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته است وی با بیان اینکه قاچاق چوب در گذشته با خودروهای نیسان و خاور حمل میشد، ادامه داد: در حال حاضر چوب جنگلی در خودروهای پراید و یا توسط موتورسواران حمل و جابجا میشود.
وی با اظهار اینکه متخلفان با خردکردن چوب تلاش میکنند با خودروهای سواری آن را جابجا کنند، افزود: افزایش قیمت چوب سبب رغبت به قاچاق شده است و اگر تعرفه جریمهها افزایش پیدا کند، از قاچاق چوب کاسته خواهد شد.
عطایی با عنوان اینکه قبلاً اجرای طرحهای جنگلداری و فعالیت مجریان در کاهش قاچاق و صیانت از عرصه تأثیرگذار بود، ادامه داد: با تعطیلی طرحهای جنگلداری قرار شد طرحی جایگزین اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری ادامه داد: تا آماده شدن طرحهای جایگزین یکسری قراردادهای حفاظتی با مجریان طرحهای جنگلداری بسته شد و این مجریان با بهره گیری از نیروهای حفاظتی مسئولیت صیانت از جنگلها را در بخش قاچاق چوب و تصرف اراضی عهده دار هستند.
مازندران ۵۴ درصد عرصههای جنگلی شمال کشور را به وسعت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در اختیار دارد و قاچاق پدیده شوم جنگلهای شمال همچنان ادامه دارد.
علاوه بر قاچاق چوب که تن جنگلهای شمال و مازندران را به لرزه درآورده است، حریق نیز کابوس درختان نادر این عرصهها است و طی سال جاری فقط ۴۵ هکتار از جنگلهای مازندران طعمه آتش شده است و بروز این پدیده نیز تراژدی دیرینه جنگلهای هیرکانی به شمار میرود.
منبع:مهر
اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.
دیدگاه