تولید ۴.۷ میلیون تن محصولات زراعی در آذربایجان غربی

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی استان ۷۰۰ هزار هکتار که ۲.۳ درصد اراضی کشور را شامل می‌شود است، افزود: امسال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی در استان تولید شده که در بخش بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی رتبه‌های برتر کشور مربوط به استان است.

وی گندم، جو، یونجه، چغندرقند را از مهمترین محصولات زراعی استان عنوان و اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ درصد یونجه، ۳۳ درصد چغندرقند و ۶ درصد از گندم کشور در استان آذربایجان غربی تولید و روانه بازار می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه استان با ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی ۴ درصد از این بخش کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: سالانه استان با تولید بیش از یک و نیم میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سیب با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن، انگور با سهم ۵ درصدی از تولیدات کشور و میوه‌های هسته دار مثل زردآلو، هلو و گیلاس را مهمترین محصولات باغی استان ذکر کرد و گفت: در سه سال اخیر گام‌های خوبی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص باغی در بخش سیب را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار هکتار از باغات استان مربوط به انگور است، ادامه داد: ۸ هزار هکتار از باغات استان اختصاص به کاشت و تولید انگور ایستاده است که این موضوع منجر به تولید و صدور انگور با کیفیت به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر شده است.

جلیلی وسعت مراتع استان را دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: وجود مراتع مناسب زمینه ساز توسعه صنعت دامپروری به خصوص در بخش پروش گاو و گاومیش شده است و هم اکنون استان با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی سهم قابل توجهی در تأمین گووشت مرغ و قرمز مورد نیاز استان و کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص تولیدات استان در حوزه آبزیان نیز افزود: استان آذربایجان غربی با ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی و سالانه با تولید نزدیک ۱۷ هزار تن آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی رتبه ۴ کشوری را به خود اختصاص داده است.

جلیلی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر که خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریزگردها، به تهدیدی بسیار جدی برای کشاورزی آذربایجان غربی و منطقه تبدیل شد، جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی به ویژه کشاورزان جزو ارکان اصلی اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این راستا طرح‌های مختلفی تصویب شد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری به انجام آنها همت گماشت که توسعه و ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه‌ای کم آب‌بر نظیر تیریتیکاله و کشت مخلوط آن با جو و ماشک، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کاشت جایگزین، اصلاح باغ‌ها و اصلاح شیوه‌های آبیاری در اولویت قرار گرفت.

گفت: هرچند ممنوعیت کشت چغندرقند در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار نگرفت اما توسعه کشت نشایی و تغییر آرایش کشت که اثر قابل توجهی در کاهش مصرف آب این محصول دارد، همچنان جزو برنامه ریزی ها محسوب می‌شود.

جلیلی گفت: تمامی این اقدامات با هدف بالا بردن ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و حفظ و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی انجام شد که در نتیجه آن، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این باره گفت: طی پنج سال اخیر با اجرای طرح‌های جامع مدیریت زراعت و باغبانی، مدیریت آب و خاک و برنامه‌های ترویجی در بخش کشاورزی، ۲۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده‌است.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید