کد خبر: 254285
۰
۰
نسخه چاپی

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ جاری شدن حیات در تالاب‌ها

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان دارای تالاب‌های متعددی در شهرستان‌های پلدختر، دورود و بروجرد است و هر ساله همزمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان این مهمانان زیبا و رنگارنگ است.

میزبانی تالاب‌های لرستان از پرندگان مهاجر

استان لرستان به دلایل خاص زمین شناسی دارای تالاب‌های متعددی است به طوری که در حال حاضر پلدختر به عنوان شهر تالاب‌های لرستان با دارا بودن هفت تالاب دائمی، بروجرد با تالاب «بیشه دالان» و دورود با تالاب «تنوردر» هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ جاری شدن حیات در تالاب‌ها

در این میان شهرستان پلدختر دارای تالاب‌های فصلی و دائمی چون «گری بلمک»، «گری جمجمه»، «تکانه»، «لفانه»، «کبود» و «زردابه» است که تالاب «گری بلمک» با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگترین آنها است.

این تالاب‌ها یا به اصطلاح مردم محلی «گریها» در فصول پرآبی از زیبایی قابل توجهی برخوردارند به طوری که در روزهای اخیر نیز با توجه به بارندگی‌ها حیاتی دوباره یافته‌اند.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ جاری شدن حیات در تالاب‌ها

همزمان با فصل پرآبی تالاب‌های پلدختر، این شکوه و زیبایی را حضور پرندگان مهاجر دو چندان کرده است و به نظر می‌رسد حراست و حفاظت از این زیبایی نیازمند رفتار مسئولانه گردشگران و مردم محلی است.

افزایش مهاجرت پرندگان به لرستان

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان نیز در این رابطه، اظهار داشت: از تعداد ۱۳۵ گونه پرنده که در لرستان شناسایی شده، تعداد ۳۳ گونه به عنوان پرندگان آبزی و کنار آبزی در لرستان مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

پرندگان مهاجر روی شانه‌های لرستان/ جاری شدن حیات در تالاب‌ها

از اواخر پاییز و اوایل زمستان میزبان این پرندگان در لرستان هستیم وی، عنوان کرد: لرستان به لحاظ شرایط آب و هوایی، استان خاصی است و ما دارای تعداد زیادی تالاب‌های طبیعی، منابع آب گیر طبیعی و مصنوعی مانند آبگیرهای پشت سدها و منابع آب‌ها در حوزه‌های رودخانه هستیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان، ادامه داد: در این راستا خوشبختانه هر ساله شاهد افزایش مهاجرت پرندگان از کریدورهای عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی هستیم و از اواخر پاییز و اوایل زمستان میزبان این پرندگان در لرستان هستیم.

فتحی بیرانوند، بیان داشت: با توجه به اقدامات حفاظتی و همچنین افزایش گشت و کنترل در مناطق مختلف، خوشبختانه شاهد افزایش پرندگان مهاجر در لرستان هستیم.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید